wat wordt hier bedoelt ??????????

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
prutser

wat wordt hier bedoelt ??????????

Bericht door prutser » zo nov 14 2010 7:18 pm

ik keek naar dit filmpje op youtube en toen viel mij iets op !!! :shock: en verbaasde mij
http://www.youtube.com/watch?v=cwISm7C6fiY

in het filmpje over flitsen in de buitenlucht met 1 studio strobe
bij tijd melding 5.39 tm 6.02 in het filmpje

stelt de fotograaf zijn camera in voor de ( ambion licht ) buiten licht en MEET hij f4 apature in de M stand ??????????????????????????????????????????? met zijn camera ?????????????????????????????????????

hoe moet ik dat zien ??????????? :?

hoe kun je meten in de m stand terwijl de m stand juist bedoelt is om alles zelf in te stellen ?????????????????

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: wat wordt hier bedoeld ??????????

Bericht door Marten » zo nov 14 2010 7:23 pm

Tja Prutser, met zo'n tekst weet ik niet zeker of ik wel wil begrijpen wat jij bedoeld.

a90
Forumlid
Forumlid

Re: wat wordt hier bedoelt ??????????

Bericht door a90 » zo nov 14 2010 7:24 pm

Iedere camera heeft een lichtmeter. In de M stand werkt die ook gewoon maar stelt de camera niet zelf de juiste instellingen in.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

prutser

Bericht door prutser » zo nov 14 2010 7:38 pm

ooooooooooooooo wacht even , nu gaat mij een flits licht op ( denk ik )

heb ff de camera op statief gezet , en in de m stand gezet shutterknop half in gedrukt en met de instelling gespeeld tot mijn meter op de info scherm op 0 stond dus niet over of onder belicht , zo heeft deze fotograaf dus ook gedaan of vergis ik me nu ???????????

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 14 2010 7:54 pm

Volgens mij blijven je toetsen af en toe een beetje hangen Prutser... :?

Ja, je kan in je oculair zien of je volgens de camera over- danwel onderbelicht bij de gekozen ISO, diafragma en sluitertijd. Aan de gebruiker om er wat mee te doen, want het is niet voor niets standje M.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo nov 14 2010 7:59 pm

De fotograaf legt het anders duidelijk uit....
(invulflits in overeenstemming met bestaand licht).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

prutser

Bericht door prutser » zo nov 14 2010 8:06 pm

ArjanL schreef:De fotograaf legt het anders duidelijk uit....
(invulflits in overeenstemming met bestaand licht).

ik snapte in het begin het stukje niet van ff me camera instellen even kijken welke f getal ik moet instellen , de rest snapte ik wel dat je dus de invulflits gelijk zet met je bestaand licht ,

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 14 2010 8:42 pm

Waarde heer Prutser,
Ik denk persoonlijk dat het niet onverstandig zou zijn u eerst eens te verdiepen in elementaire fotografie.
Dan denk ik met name aan het simpelweg kunnen lichtmeten, weten wat een lichtmeting inhoudt en weten hoe u het resultaat toepast.
Dat kan met heel simpele, desnoods oudere boekjes over fotografie, die ook in iedere bibliotheek te vinden zijn.
Het zou wellicht ook helpen als u eens de handleiding van uw camera las, daar kun je precies lezen hoe je in M het licht meet - waarbij ik er van uit ga dat dit met uw camera mogelijk is.
Waar dat lezen wellicht op problemen stuit is het misschien aan te raden u aan te sluiten bij een fotoclub en eens met de andere leden mee te lopen of advies te vragen: er gaat in sommige gevallen niets boven de persoonlijke aanpak.
Als u op een YouTube-filmpje ziet dat iemand simpelweg het licht meet en u weet niet wat er gebeurt, dan loopt u kennelijk een paar stappen achter.
Dan zou ik, als ik u was, niet naar dat soort filmpjes gaan kijken zonder eerst mijn kennis op elementair niveau te brengen.
Ik veroorloof me ook de wellicht wat gewaagde en confronterende suggestie iets meer op uw Nederlands te letten.
Heel veel succes, met vriendelijke groet,
emdeklerk

prutser

Bericht door prutser » zo nov 14 2010 9:45 pm

en daar legt u nou net de vinger op de zere plek :?

ik kom net kijken , in de fotografie de hobby is uit nood geboren zeg maar

omdat ik als hooft hobby 4x4 heb , wil ik toch ook mooie foto's van mijn sport

helaas , heb ik niet de aanleg om alles wat ik in een boek lees begrijpelijk ( of inzichtelijk ) voor mij zelf te maken , en te vertalen naar de praktijk,

ik moet alles in de praktijk leren

nederlands is voor mij moeilijk ( ook al ben ik geboren nederlander ) schijven en lezen is niet voor iedereen zo van zelf sprekend en dan ook vooral het begrijpend lezen ik moet lezen en in de praktijk zien wat er gebeurt, omdat de informatie , maar moeilijk blijft hangen , allen na veel lezen kijken en proberen kan ik dingen eigen maken ,

en de voorbeelden op you tube helpen mij alles te begrijpen door de praktijk voor beelden

sorry ,maar heb nou eenmaal geen hogere opleiding kunnen genieten
dus graag enig geduld a.u.b
:oops:

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » zo nov 14 2010 10:02 pm

prutser schreef:en daar legt u nou net de vinger op de zere plek :?

ik kom net kijken , in de fotografie de hobby is uit nood geboren zeg maar

omdat ik als hooft hobby 4x4 heb , wil ik toch ook mooie foto's van mijn sport

helaas , heb ik niet de aanleg om alles wat ik in een boek lees begrijpelijk ( of inzichtelijk ) voor mij zelf te maken , en te vertalen naar de praktijk,

ik moet alles in de praktijk leren

nederlands is voor mij moeilijk ( ook al ben ik geboren nederlander ) schijven en lezen is niet voor iedereen zo van zelf sprekend en dan ook vooral het begrijpend lezen ik moet lezen en in de praktijk zien wat er gebeurt, omdat de informatie , maar moeilijk blijft hangen , allen na veel lezen kijken en proberen kan ik dingen eigen maken ,

en de voorbeelden op you tube helpen mij alles te begrijpen door de praktijk voor beelden

sorry ,maar heb nou eenmaal geen hogere opleiding kunnen genieten
dus graag enig geduld a.u.b
:oops:
Waarvoor alle begrip :D
Tja iets kan ook een heel andere reden hebben als dat men te vaak denkt wat de reden is!!

Groet: Loek

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 15 2010 12:38 am

Niet iedereen denkt wat er gedacht wordt dat men denkt. Integendeel.
emdeklerk

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » vr dec 03 2010 8:21 pm

Ik schoot in de lach toen ik las
"omdat ik als hooft hobby 4x4 heb , wil ik toch ook mooie foto's van mijn sport"
Toen dacht ik héé wat leuk, iemand die nog steeds in 4x4 fotografeert!

Maar later zag ik dat ik dat helemaal verkeerd had begrepen. Met 4x4 zal wel iets als 4 wheel drive worden bedoeld?
En daar heb IK nou toevallig totaal géén verstand van.
Dus Prutser, wanneer jij nou schrijft:
"sorry ,maar heb nou eenmaal geen hogere opleiding kunnen genieten
dus graag enig geduld a.u.b"

dan heb IK daar in elk geval alle begrip voor en vind ik het dapper van je dat je hier gewoon je vragen stelt. Blijf dat vooral doen, want iedereen heeft zo zijn eigen specialiteiten en afwijkingen.
Groeten, Jac.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

prutser

Bericht door prutser » vr dec 03 2010 8:57 pm

ha ha ha ha ha

helemaal coreckt met 4x4 bedoel ik het ofroad rijden met mijn auto's die speciaal zijn aangepast om terein mee te gaan rijden

dank je wel voor de hartelijke woorden , het valt inderdaad niet mee al die termen te leren lezen en om te zetten in praktijk het moet altijd een beetje inzinken in me hoofd voor ik er wat mee kan moet eerst wat broeden zeg maar ,maar leer veel , door gewoon te doen en blijven proberen en stukje bij beetje 1 ding tegelijk aan te passen en te zien wat er gebeurt in de foto

of topiq
mocht je toch willen weten wat 4x4 inhoud kijk dan even op de site van een maatje van mij ook een 4x4 fanaat en die heeft mij geinspitreerd om de foto camera er bij te pakken
http://www.4x4fotos.nl
of neem een kijkje op ons forum http://www.modderpoel.nl
Laatst gewijzigd door prutser op vr dec 03 2010 9:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr dec 03 2010 9:02 pm

Wat mij van het hart moet is dat "prutser" ineens vele malen beter Nederlands blijkt te kunnen schrijven dan hij voorheen voorgaf te kunnen. In elk geval leesbaarder...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

prutser

Bericht door prutser » wo dec 08 2010 6:11 pm

wat een beetje gedult al niet teweeg kan brengen

met wat extra me best doen kom ik een heel eind zo als je ziet

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”