Op de één of andere manier raakt een TIFF bestand zijn Exif data kwijt in de slag tussen CNX2 en PTLens. D.w.z. áls ze er nog zijn kunnen noch CNX2, noch ViewNX2 ze nog lezen. Voorlopig heb ik de volgende omslachtige werkwijze gevonden om dat euvel te omzeilen:
1. Na de gebruikelijke bewerkingen in CNX2 converteer ik naar zowel JPEG(1) als TIFF(1).
2. In PTLens corrigeer ik in TIFF(1) de perspectivische vertekening (waarna ik dus alle Exif/IPTC data kwijt ben).
N.B.: PTLens waarschuwt me hier vóóraf al dat er geen exif te ontdekken is, hoewel zowel CNX2 als ViewNX2 daar geen moeite mee hebben.
3. Díe TIFF(2) weer in CNX2 geopend, ik snijd de zwarte hoekjes af en converteer de dááruit resulterende TIFF(3) naar een uiteindelijke JPEG(2).
4. Dan open ik JPEG(1) in PhotoME, kopiëer ('exporteer" heet dat) de Exif data daaruit.
5. Eveneens in PhotoME open ik JPEG(2) en plak ("importeer") die Exif data daarin.
Graag hoor ik of het eenvoudiger en toch "zo lossless mogelijk" kan (was PTLens maar een plug-in of optie van CNX2!!).
Een resultaat gaat hierbij, genomen op 4 september - de Wereldhavendagen - in 010