Coolpix L5

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Plaats reactie
blokj11

Coolpix L5

Bericht door blokj11 » do nov 18 2010 10:20 pm

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.

Ik ben in het bezit van een Coolpix L5. Ik heb heel vaak als er de persoon van wie ik een foto maak maar iets beweegt dat de foto dan onscherp is.

Ik heb niet gek veel verstand van camera's en heb al veel lopen zoeken op het internet maar ik denk dat het iets met sluitertijd te maken heeft. Heb ook in de menu's van de camera lopen speuren en hier en daar wat geprobeerd maar nog niet met het gewenste resultaat.

De camera heeft aardige specs en was ook niet echt goedkoop.

Gr. Jasper

flitslicht

Re: Coolpix L5

Bericht door flitslicht » do nov 18 2010 10:29 pm

Het meest waarschijnlijke is dat je zelf de camera beweegt. Met die kleine sensortjes zie je dit relatief snel, omdat de pixels heel dicht op elkaar zitten. Dit speelt vooral als er niet erg veel licht is, want dan wordt de sluitertijd langer.

Probeer eens binnen uit de hand een paar foto's te maken en daarna een vergelijkbare foto terwijl je de camera stevig op een tafel drukt. Waarschijnlijk is die vanaf de tafel veel scherper.

Om dit probleem te voorkomen heeft de camera VR, maar dat heeft maar beperkte functionaliteit. Het belangrijkste is de camera zo stil mogelijk te houden en dan heel voorzichtig de sluiterknop in te drukken, want dan ontstaat vaak die beweging.

Daniël

Bericht door Daniël » vr nov 19 2010 7:19 am

Nu ken ik de L5 niet.
Maar mijn coolpix s620 heeft een probleem dat zodra de flitser ook maar aanstaat naar een sluitersnelheid gaat van 1/15. Dat is te lang.
Kan het ook nergens instellen.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » vr nov 19 2010 10:57 am

Het lastige is, is dat je dus niet je sluitertijd kan instellen, op deze camera.
Je bewegingsonscherpte komt waarschijnlijk doordat je sluitertijd aan de te lange, lage kant is.
Je kan dit toch nog enigzins beinvloeden door zelf je iso te regelen, gooi die maar eens een stapje omhoog dan zal je zien dat je camera meteen ook een snellere sluitertijd zal kiezen. Je iso is instelbaar van 80-400 iso.

Groetjes Karin

blokj11

Bericht door blokj11 » vr nov 19 2010 4:57 pm

De camera maakt af en toe ook wel mooie scherpe foto's. Het probleem ligt ook meer bij het feit dat wanneer iemand beweegt waarvan ik een foto wil maken dat die er dan met een veeg op staat...

Hoe kan ik de iso instellen...heb al lopen zoeken in de handleiding en op de camera zelf maar kan het niet zo 1,2,3 vinden...

Alvast bedankt voor de snelle reacties!!!

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » vr nov 19 2010 9:27 pm

Ik heb eens voor je zitten zoeken, maar ik kan het zo snel op google niet vinden.
Misschien dat je Daniël dit kan vragen die heeft ook een compact waar je alleen de iso kan instellen.
Je zou ook eens kunnen kijken in je menu van je camera of je daar iets tegen komt.

Groetjes Karin

blokj11

Bericht door blokj11 » vr nov 19 2010 9:38 pm

Hoi Karin,

top zo'n snelle reactie.

Ik had ook al in de menu's gezocht maar kon nix vinden. Ik heb wel in de handleiding bij de specificaties iets over iso gevoeligheid gevonden...maar niet hoe ik die kan wijzigen...

Gr. Jasper

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 20 2010 7:06 am

De L5 is een behoorlijke camera, die nette opnamen zou moeten kunnen maken.

De tip van flitslicht (maak een opname met de camera stevig op een tafel gezet) zou ik zeker eens uitvoeren.

Zet dan wel de vibratiereductie uit (c 21 uit de Nederlandse handleiding).
Het zou kunnen dat het ISO pictogram verschijnt als de camera de normale ISO gevoeligheid verhoogt om de kans
op trillingsonscherpte bij lange sluitertijden te minimaliseren.

Let ook op of het scherpstelveld goed staat. Als de camera op het onderwerp is scherpgesteld,
is de scherpstelaanduiding groen. Als de camera niet kan scherpstellen, knippert de scherpstelaanduiding
rood. Wijzig de compositie en probeer het opnieuw. Als je niet even wacht tot er is scherpgesteld, krijg je vrijwel altijd onscherpe opnamen. Nu weet ik zo niet hoe snel je camera is in de scherpstelling, maar mijn ervaring met compact camera's is dat het me veel te lang duurt. Compactcamera's zijn veelal niet geschikt voor snel werk.

Vandaag zal de zon wel eens buiten schijnen, maak dan gewoon eens buiten enkele opnamen. Ook dan nog, let op het scherpstelveld (pagina 22 van de Nederlandse gebruiksaanwijzing). Druk op de menu knop en selecteer de Auto-stand → Opnamemenu (c 72) (met de camera als symbool). Maak dan enkele opnamen. Zijn die ook onscherp, terug naar de winkel waar het ding gekocht is.

Daniël

Bericht door Daniël » zo nov 21 2010 1:53 pm

Beste Jasper,

ik heb even je handleiding door gezocht maar kan het niet vinden.
Lijkt wel of die het automatisch regelt.

Wat je even kan doen is kijken in de stand auto of je dan de ISO in kan stellen.

Wat betreft de S620 zit het in:
menu en dan Opnamemenu. Dan ISO-waarde.

Misschien zit het bij de L5 hetzelfde?

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”