Aankoop advies

Discussies over macro/micro objectieven
RobKer

Aankoop advies

Bericht door RobKer » vr nov 19 2010 12:43 pm

Heeft iemand ervaring met deze lens.
Nikon af nikkor 28-70mm 1:3.5-4.5 d.
Graag jullie reactie.

Groet Rob

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Aankoop advies

Bericht door Cees » vr nov 19 2010 1:03 pm

Heel aardig walk-around lensje dat meestal 'voor weinig' te verkrijgen valt.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr nov 19 2010 1:04 pm

Ik ken deze niet maar hier kun je er een stukje over lezen

http://www.kenrockwell.com/nikon/287035af.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er wel ok uit maar bedenk je dat dit geen AFS objectief is. Je kunt deze alleen op een camera monteren die hiervoor geschikt is (D200, 300, D2,D3 etc.) omdat je anders geen AF hebt (handmatig scherpstellen kan wel)

Kun je deze nieuw kopen of 2e hands ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Daniël

Bericht door Daniël » vr nov 19 2010 1:09 pm

Deze persoonlijk gebruik uit mijn Analoge tijdperk.

Top ding. Werkt gewoon goed.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 19 2010 3:05 pm

Heb ik sinds 1993, nieuw bij de F90.
Was het eerste Nikon-objectief met hybride a-sferisch element.
Prima objectief, wordt constant onderschat.
Inderdaad nu voor weinig te krijgen maar gewoon een aanrader.
Niet heel lichtsterk, maar daar koop je ook geen zoom voor.

Werkt voorbeeldig op de F90 in combinatie met de SB-27 flitser.
Of dat door de toen nieuwe D-techniek komt weet ik niet, maar het werkt wel.

Gewoon doen, je zult er geen spijt van krijgen.

emdeklerk

RobKer

Bericht door RobKer » vr nov 19 2010 6:33 pm

a90 schreef:Ik ken deze niet maar hier kun je er een stukje over lezen

http://www.kenrockwell.com/nikon/287035af.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er wel ok uit maar bedenk je dat dit geen AFS objectief is. Je kunt deze alleen op een camera monteren die hiervoor geschikt is (D200, 300, D2,D3 etc.) omdat je anders geen AF hebt (handmatig scherpstellen kan wel)

Kun je deze nieuw kopen of 2e hands ?
Kan hem tweede hands kopen volgens mij werkt AF wel op mijn NIkon D50 toch??

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 19 2010 7:19 pm

RobKer schreef:Kan hem tweede hands kopen volgens mij werkt AF wel op mijn NIkon D50 toch??
Ja. Die is nog van voor de bezuinigingswoede van Nikon. Bedenk wel dat ook een eventuele toekomstige vervanger van je camera dan wel een AF motor moet hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 20 2010 7:31 am

De 28-70 3,5 - 4,5 komt toch maar matig uit enkele testen.
Dit objectief is in 1992 op de markt gekomen en had een winkelprijs van rond de 400 euro. Omdat het een Nikkor is, hoef je je over de levensduur geen zorgen te maken.

Bedenk wel dat je goed glas maar één keer hoeft te kopen.
Zelf zou ik eens kijken naar een AF-S 24-85 f3,5-4,5 G ED die het in de testen veel beter doet.

Hier een overzicht van het resultaat van testen:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De matige testen van de beoogde 28-70 zijn verschenen in het blad: chasseur d images
op de website van het Duitse photozone (Schroiff)
bij Bjernulf
Hier zijn nog meer testen te vinden: http://www.nikonlinks.com/equipment_len ... normal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
naar beneden scrollen tot 28-XX

Hier staan de gebruikelijke prijzen van oudere objectieven:
http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266" onclick="window.open(this.href);return false;
en ga er maar van uit dat bij Nikon de prijs overeenkomt met de kwaliteit.
Lensjes die rond de 50 euro kosten. laat ze liggen. Met goed glas doe je zo 30 jaar, en dat verdien je dus heel snel terug.

PS waarom staat dit bericht bij macro-micro, je beoogde objectief is geen macro objectief.

Afbeelding

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za nov 20 2010 7:49 pm

De cijfers die de heer Braakhuis toekent aan objectieven zijn niet meer dan de grootste gemene delers, de gemiddelden uit allerlei tests.
"Hij komt toch maar matig uit SOMMIGE testen".
Regelmatig lezen of lazen we dat "de bladen bevooroordeeld zijn", dat "tests ook niet alles zeggen" en dat soort dingen.
Dan is het een beetje dubbel om wel de cijfers van uiteenlopende tests te gebruiken voor een soort all-over rapportcijfer.

Ik blijf bij mijn opinie.

Ik hecht niet altijd veel waarde aan de mening van Ken Rockwell, hoewel hij over dit objectief positief schrijft, maar wel aan die van Ed Buziak:
---o--o--O--o--o---
"I've never tested a lens against a paper test chart (my eyes are now too old for such critical interpretation) but can attest that the results from this 28-70mm Nikkor are of a quality most would expect from a set of prime lenses. OK, you are going to have to be working stopped down to around f/8 for the best resolution, whereas with an f/1.4 prime lens the optimum resolution would be reached by f/4 or f/5.6 thus enabling a faster shutter speed relative to the film speed in use. But having studied the results from lens tests in magazines, from the UK's "Amateur Photographer" to Italy's "Tutti Fotografi" all reviewers and testers say the same... the results from this lens are from "very good" to "excellent."

There is some vignetting of around 1/3rd of a stop in the corners (against light toned areas) until the lens is stopped down to f/5.6 but throughout the length range the best apertures to use is f/8. Depending on testers' preferences for graphs or numbers the resolution indicators at this aperture are around 120 lpm (centre) and 90 lpm (edge) or 8.5 (centre) and 7.5 (edge) out of 10... very high figures indeed for such a reasonably priced lens.

Manually stopping down modern lenses is becoming something of an old-fashioned practice nowadays with more cameras able to set apertures via control wheels once the lens is locked at its minimum aperture setting. I'm not suggesting that this increasing use of "Program" mode has resulted in the old aperture ring being neglected but they are becoming stiffer to operate, with jerkier clicks at the full-stop detents. At the front end, too, there is cause for complaint because of the old problem of a rotating front element cell... every time the lens is refocused a polarising filter would have to be realigned correctly with the sun to gain the maximum desired effect. In AF mode this is not a problem, but in manual focus mode two hands are needed - one to hold the lens in focus, the other to rotate the filter!

Other than that the 28-70mm Nikkor is both excellent to use and easy on the pocket. For a dedicated "fixed" lens user such as myself it would not be such a difficult choice to buy one - which from me is a high recommendation indeed - but it is genuine because of the range of views it provides at the twist of the wrist. Focal lengths are marked at 28mm, 35mm, 50mm and 70mm on the zooming ring with markings for feet and metres indicated on the lens barrel... clearly an indication that Nikon is catering for the thinking as well as the casual photographer. I'm in both camps and would be happy with this 28-70 if I were to be restricted to owning only one lens for some reason... but it would be a difficult choice if I had more money to spend because the Leica 28-35-50mm Tri-Elmar would win any such contest!

Although this budget-priced Nikkor has been out of production for a few years they are readily found on the second-hand market. I picked up a mint example for £100 whilst they were still listed in the Nikon catalogue... they may be cheaper nowadays. If so, try one and be surprised... I think this piece of plastic is quite fantastic."
---o--o--O--o--o---
En wie iets negatiefs meent te moeten lezen in de lovende test van Photozone kan of niet lezen of moet zijn ogen laten nazien. Ik wil overigens de hedendaagse toeters- en bellenzoom van Nikon zien die over het gehele zoombereik deze vertekeningscijfers haalt.
---o--o--O--o--o--

groet van een eigenaar, gebruiker en ervaringsdeskundige van en met dit objectief,
emdeklerk

pmontulet

Bericht door pmontulet » za nov 20 2010 9:58 pm

Voor heel weinig geld koop je nu de 18-55 vr wat mij een betere optie lijkt.
Scherper (ook door VR) en nieuwer ontwerp op DX gebaseerd. kleine 90 euro nieuw.
(in apeldoorn)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za nov 20 2010 11:09 pm

"Voor heel weinig geld koop je nu de 18-55 vr wat mij een betere optie lijkt.
Scherper (ook door VR) en nieuwer ontwerp op DX gebaseerd."

Zo, lijkt je dat?
Nou, het lijkt mij dus niet.
Zeker niet na het lezen van de test op het nu al voor de tweede keer aan bod komende Photozone...
Scherper? Niet naar wat ik lees. En met de inherente optische scherpte van een objectief heeft VR ook al niets te maken, hooguit met bewegingsonscherpte.
Nieuwer ontwerp? Dat zegt ook niet alles. Behalve dat hij geen diafragmaring meer heeft...
Op DX gebaseerd? Is dat een aanbeveling? Mwah...
Ik persoonlijk zou iemand in een naar FX verschuivend fotolandschap geen DX-objectief meer aanraden, maar goed.
Vertekening? Lees maar...

met vriendelijke groet van iemand die zoomobjectieven over het algemeen geen warm hart toedraagt,
emdeklerk

Daniël

Bericht door Daniël » ma nov 22 2010 7:57 am

Het ging hier om de vraag of deze goed was en of mensen er ervaring mee hebben.

Een advies over een andere lens is dan ook niet van toepassing omdat TS er niet om gevraagd heeft.

Ik blijf bij mijn standpunt dat dit een erg leuke lens is om mee te schieten.
Hou er wel rekening mee dat:
  • Je een body moet hebben met AF motor
  • Je een kleinere beeldhoek mee hebt als je een DX camera hebt
  • De AF langzaam is (als je hem vergelijkt met een SWM lens
Voor de 2e reden heb ik hem ook verkocht omdat hij niks toevoegde bij mijn 16-85mm omdat deze weer beter is.

Succes met je aankoop mocht het lukken. Let wel goed op bepaalde punten.
Schimmel, beschadigingen, diafragma geluid, stroefheid van het draaien enzovoorts.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma nov 22 2010 9:22 am

Ik heb dit objectief ook in mijn kast staan. Ter vergelijk:

28-70:
Afbeelding

en
24-70 2.8:
Afbeelding

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Daniël

Bericht door Daniël » ma nov 22 2010 9:53 am

Amper verschil.

Beetje kleur verschil zo te zien. Maar dat kan aan de WB liggen

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 22 2010 11:03 am

Ik vind deze opnamen heel veel zeggen voor de 28-70mm.

Zelfs de randen van de 28-70 bij 28mm zijn scherper dan die van de 24-70 bij 24mm - en dan te bedenken dat die 24-70 verder is gediafragmeerd... Kijk maar eens naar dat witte potje met dat ruitvormige motief in de vensterbank.
Beide met diafragma 4,5, dus dan zou de 24-70 met zijn iets grotere scherptediepte dat potje eigenlijk veel scherper moeten weergeven.

Ook is de achtergrond van de 28-70 gewoon mooier/scherper. Nogmaals: die 24-70 is gediafragmeerd naar 4,5...

En dan dat woord "Flowers" op de bloemenbak...

Die 28-70 is gewoon een heel goed, nog lang niet achterhaald objectief, dat blijkt maar weer eens.
Ik had zelf niet gedacht dat de vergelijking met de huidige, moderne, naar verluidt zo fantastische 24-70 zo zou uitpakken.
En wie gaat hem nu nog vergelijken met de 18-55mm?
Dat wordt vast heel hard lachen...

emdeklerk

Gesloten

Terug naar “Macro/micro objectieven”