Advies Nikon d50 of eos 350

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
jimbo12345

Advies Nikon d50 of eos 350

Bericht door jimbo12345 » zo dec 25 2005 6:21 pm

Kenners,

Zoals jullie (wellicht weten) ben ik besodemieterd met een nikon 990 oo marktplaats.
Nu durf ik eigenlijk niet meer vie marktplaats een camera te kopen maar een nieuwe (al moet ik nog kijken hoe) wil kopen.

Ik zit te twijfelen tussen de eod 350 en de d50 de d70 is net iets te veel van het goede.

Gaarne van jullie advies, ik neem aan dat er mensen zijn die voor dezelfde keus hebben gestaan.

Een klein beetje historie ik heb vroeger ruim 30 jaar terug een grafisch opleiding afgerond en daarna een andere richting uit gegaan.
Maar wil als hobby toch het fotograveren weer oppakken.

Ik wil daarom een spiegelreflex met mogelijkheden waar ik een tijdje mee voort kan.
Ik heb twee schoolgaande (MBO) kinders dus tja kosten genoeg.
Ik weet er zijn toestellen genoeg boven de 1000 euro's maar momenteel onbereikbaar voor mij.

ADVIES ADVIES ADVIES ADVIES GRAAG :D !!!!!!!!!!!!!!

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

zoekt en...

Bericht door roel » zo dec 25 2005 10:23 pm

Dag Jimbo,
Als je in de balk boven het forum "Zoeken" kiest en als trefwoord "eos" neemt, dan krijg je tien onderwerpen waarin het woord voorkomt (inclusief dit onderwerp). In de overige onderwerpen staan al vergelijkingen tussen Nikon en Canon. Samengevat wordt gezegd dat beide fabrikanten goede producten maken, maar Nikon intuïtiever en daarmee soepeler werkt. En, als je het over kosten hebt, de D50 is scherper geprijsd! Zo zijn er ongetwijfeld meer voordelen voor de D50 te noemen.
Doorslaggevend is natuurlijk ook dit forum. Met vragen en tips over de D50 ben je precies op het goede adres. :wink:

jimbo12345

Bericht door jimbo12345 » ma dec 26 2005 1:20 am

:arrow: Bedankt dit antwoord zegt al genoeg :)

jimbo12345

Bericht door jimbo12345 » vr dec 30 2005 6:15 pm

Ben vanmiddag even langs de plaatselijke fotograaf (Combi foto) geweest en staan kwijlen bij de D50.
Voor de meeste van jullie kenners een beginners camera maar vergeleken met mijn Fuji Finepix 3000 een "echte camera".

Wat dacht je wat?????? blijkt hij nog goedkoper te zijn dan op internet.

Nikon D50+ 18-55+55-200 (Nikon merk) voor € 899,00.

Als het zover is krijgen jullie het als eerste te horen maar ik verwacht dan van jullie alle adviezen en hulp die ik echt kan gebruiken. :P

Thuis heb ik iedereen er van overtuigd dat het echt een noodzaak is dat ik wat anders aanschaf dus het zal niet te lang duren. :wink:

Ik houd jullie op de hoogte. :lol:

everkaik

Bericht door everkaik » vr dec 30 2005 11:13 pm

Dit zou ook nog een optie voor je kunnen zijn, al is het geen Nikon natuurlijk :wink:

Olympus E-300 kit incl. 14-45mm + 40-150 voor € 775,00:

Olympus kit

Ik zou de voorkeur hebben voor:

Nikon D50 Zwart Kit 18-55mm + 55-200mm voor € 792,00: :shock:

Nikon kit

Succes met je hobby :wink:

jimbo12345

Bericht door jimbo12345 » vr dec 30 2005 11:29 pm

:shock: Ik moet toch even onderhandelen :wink: € 100,00 verschil vind ik nogal behoorlijk..bedankt :idea:

vanson

Bericht door vanson » ma jan 02 2006 12:30 pm

De Olympus E300 is zeker een erg leuke camera. Het enige nadeel is dat er weinig lenzen beschikbaar zijn voor het E-systeem van Olympus (het is mogelijk om oude OM-lenzen via een adapter op de E-serie te zetten, maar dat geeft helaas veel beperkingen).
Een D50 zou al heel wat meer keuzevrijheid met zich mee brengen wat betreft lenzen, Nikon heeft er maar een paar miljoen AF Nikkors geproduceerd, waardoor je een groot aanbod aan gebruikte lenzen hebt. Bij Canon heb je ook het probleem dat alleen de 'mindere' lenzen de markt overspoelen, en dat zeker de langere brandpunten zelden op de tweedehandsmarkt terecht komen.
De Nikon D50 wordt dan misschien gezien als een instapcamera, ik denk dat het even goed zal zijn als een D70.

en een goed overtuigingsargument voor thuis: op de D50 zit een programmastand speciaal om kinderen te fotograferen... :D

jimbo12345

Bericht door jimbo12345 » ma jan 02 2006 8:53 pm

:P Ik was al positief en word alleen maar positiever :D

jimbo12345

Besteld Besteld Besteld

Bericht door jimbo12345 » ma jan 02 2006 10:33 pm

Ik kon niet langer wachten ik heb de D50 besteld met dubbele lenskit.
Ik zal wel geduld moeten hebben want hij was niet in voorraad bij digitalecamera.nl (was wel een paar euro duurder dan bij camera.nl maar ik kon hier met visa betalen dit i.v.m. de verzekering tegen diefstal en schade) :D

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma jan 02 2006 10:55 pm

Goede keus! Join the club! (letterlijk... ;-) )

jimbo12345

Bericht door jimbo12345 » di jan 03 2006 8:47 pm

:arrow: THANKS :)

Rob

Bericht door Rob » ma jan 09 2006 1:20 pm

Mijn D50 draait super !!!

Alleen als je helemaal gezoomd bent dan en dan 100% bekijkt dan zie je nog wel redelijk wat ruis op de foto ?

Als mensen een mailtje willen met wat ik bedoel hoor ik het graag !

Rob

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma jan 09 2006 3:30 pm

Goed ruis op 100%.

Over welke "ASA/ISO stand" praten we dan.

Vergeet niet dat bij film vroeger op 400 ASA, je ook korrel had. En als je een 100 ASA film goed uitvergroot zie je het ook.

Verder is het vaak zo dat de ruis op een afdruk gewoon niet te is. En de kleuren worden er juist wat natuurlijker door volgens sommigen (zie verhaal Dante Stella, waar elders op dit forum naar verwezen wordt).

Mijn met een Fuji Frontier gescande films vertonen ook wel wat ruis op 100%, wat komt door de verscherping die men kiest. Op een afdruk zie je er niets van.

Amadeus Gould

vanson

Bericht door vanson » wo jan 11 2006 2:46 am

als je helemaal van de ruis af wilt zijn dan moet je een digitale achterwand op een middenformaat-camera gaan gebruiken, en dan nog zul je zien dat bij extreem inzoomen (ik neem aan dat je bedoelt bij het inzoomen op je beeldscherm...) er ook ruis te zien is.

je moet natuurlijk geen wonderen gaan verwachten van je D50, niets kan op tegen een 50 ASA diafilm qua scherpte en afwezigheid van storende ruis of korrel.

overigens is de aanwezigheid van een flinke dosis korrel een van de redenen dat ik mijn 400 asa zw/w films vaak omhoog schroef naar 800 of 1600 ASA...

probeer op 100 of desnoods 200 ASA foto's te maken en kijk of dat je bevalt, je moet ook in ogenschouw nemen dat de afdrukken die je zult maken of laten maken vaak niet groter zijn dan de standaard 10x15cm, en dan zul je zien dat het alleszins acceptabel is, wat er uit zo'n digitaal doosje komt. Daarbij komt ook dat de lens in grote mate bepaalt wat er op de foto terecht komt, en in mindere mate de camera.

everkaik

Bericht door everkaik » wo jan 11 2006 10:12 am

vanson schreef: probeer op 100 of desnoods 200 ASA foto's te maken en kijk of dat je bevalt, je moet ook in ogenschouw nemen dat de afdrukken die je zult maken of laten maken vaak niet groter zijn dan de standaard 10x15cm, en dan zul je zien dat het alleszins acceptabel is, wat er uit zo'n digitaal doosje komt. Daarbij komt ook dat de lens in grote mate bepaalt wat er op de foto terecht komt, en in mindere mate de camera.

Iso-waarde 100 gaat niet lukken, want net als bij de D70(s) is 200 de laagste ISO-waarde van de D50 :wink:

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”