Welke instellingen en/of Macro lens v fotografie v donshaar

Discussies over macro/micro objectieven
D90Medical

Welke instellingen en/of Macro lens v fotografie v donshaar

Bericht door D90Medical » do nov 25 2010 11:51 am

Hallo allemaal,

Ik heb een praktijk waar o.a. permanent onthaard wordt. Om goede voor en na foto's te maken heb ik destijds een D90 met 18-105 mm lens gekocht.
Nu merk ik dat het ontzettend moeilijk is om donshaar in een gezicht fatsoenlijk te fotograferen. Zowieso kan ik niet dicht op het gezicht een kiekje schieten omdat hij niet scherp stelt, en als het dan vanuit de verte wel lukt zijn de donshaartjes niet scherp zichtbaar en is het 1 grote huidkleurige vlakte zonder detail. ik had bedacht dat ik daarom misschien wel een macro lens eventueel met ringflister nodig heb (foto's worden alleen binnen met kunstlicht genomen). Ik ben geen fotograaf, zelfs geen hobbyfotograaf dus heb er geen verstand van :D

Mijn vraag: Denken jullie dat met het materiaal wat ik al heb toch fatsoenlijke dons foto's te maken zijn, en zo ja met welke instellingen?
Als dat in jullie ogen niet lukt: welke lens dan wel, wel of geen ringflits en welke, en welke instellingen geven mij het beste resultaat?
Dan kwa lens het liefst iets dat auto scherp stelt...

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen heplen.
Bedankt alvast!

Groeten,

Michelle

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke instellingen en/of Macro lens v fotografie v donsh

Bericht door Léon Obers » do nov 25 2010 12:32 pm

Je camera is goed.
Voor een macrolens zou je een iets langer branpunt kunnen kiezen rond 100mm
Van welk merk maakt weinig uit (Nikon, Sigma, Tamro, Tokina), want voor dit type lens maakt elk merk een prima objectief.
Een ringflitser kan, maar het zou ook wel eens tegen kunnen vallen, omdat het zo'n vlakke verlichting geeft.
Dan heb je schaduwloze haartjes op de huid, wat wellicht minder de praktijk is hoe men haartjes op een huid ervaart.