Welke instellingen en/of Macro lens v fotografie v donshaar

Discussies over macro/micro objectieven
D90Medical

Welke instellingen en/of Macro lens v fotografie v donshaar

Bericht door D90Medical » do nov 25 2010 11:51 am

Hallo allemaal,

Ik heb een praktijk waar o.a. permanent onthaard wordt. Om goede voor en na foto's te maken heb ik destijds een D90 met 18-105 mm lens gekocht.
Nu merk ik dat het ontzettend moeilijk is om donshaar in een gezicht fatsoenlijk te fotograferen. Zowieso kan ik niet dicht op het gezicht een kiekje schieten omdat hij niet scherp stelt, en als het dan vanuit de verte wel lukt zijn de donshaartjes niet scherp zichtbaar en is het 1 grote huidkleurige vlakte zonder detail. ik had bedacht dat ik daarom misschien wel een macro lens eventueel met ringflister nodig heb (foto's worden alleen binnen met kunstlicht genomen). Ik ben geen fotograaf, zelfs geen hobbyfotograaf dus heb er geen verstand van :D

Mijn vraag: Denken jullie dat met het materiaal wat ik al heb toch fatsoenlijke dons foto's te maken zijn, en zo ja met welke instellingen?
Als dat in jullie ogen niet lukt: welke lens dan wel, wel of geen ringflits en welke, en welke instellingen geven mij het beste resultaat?
Dan kwa lens het liefst iets dat auto scherp stelt...

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen heplen.
Bedankt alvast!

Groeten,

Michelle

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke instellingen en/of Macro lens v fotografie v donsh

Bericht door Léon Obers » do nov 25 2010 12:32 pm

Je camera is goed.
Voor een macrolens zou je een iets langer branpunt kunnen kiezen rond 100mm
Van welk merk maakt weinig uit (Nikon, Sigma, Tamro, Tokina), want voor dit type lens maakt elk merk een prima objectief.
Een ringflitser kan, maar het zou ook wel eens tegen kunnen vallen, omdat het zo'n vlakke verlichting geeft.
Dan heb je schaduwloze haartjes op de huid, wat wellicht minder de praktijk is hoe men haartjes op een huid ervaart.
Zeker in de zomer met de zon op het gezicht heb je een grotere aftekening van haren op een gezicht door de schaduw, hoe verfijnt schaduw door kleine haartjes ook is. Ik zou eerder kiezen voor een redelijk zachte normale "portret"-verlichting.
Ringflitser is wel handig om snel te fotograferen en je hebt altijd dezelfde wijze van verlichten, daarin is dat dan wel een voordeel.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » do nov 25 2010 12:46 pm

Léon Obers schreef:Ringflitser is wel handig om snel te fotograferen en je hebt altijd dezelfde wijze van verlichten, daarin is dat dan wel een voordeel.
Dat lijkt me voor TS dan juist weer wel fijn. Als dit te combineren is met een Nikon 105mm f/2.8G AF-S VR Micro heeft ze volgens mij een probleemloze en simpele configuratie...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » do nov 25 2010 1:38 pm

Je zal toch met strijklicht moeten werken,een echte ringflash zal het onderwerp vlak en plat zonder schaduw uitlichten..en daar heb je niets aan.
Beter een ringflash van Nikon waar je meerdere losse flitsen op kunt plaatsen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 25 2010 2:14 pm

Je hebt voor dit soort werk echt geen 105 VR nodig. Elke macro is goed genoeg volgens mij. Ik vraag me zelfs af of rond de 100mm wel nodig is.

:idea: Ik zou ook even denken over een goed statief.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 25 2010 2:28 pm

Die langere brandpunt is zeker wel aan te bevelen i.v.m. een platter perspectief van het gezicht (door een grotere onderwerpsafstand) wat een beter beeld geeft om dit soort details in een huidstructuur vast te leggen. Bovendien heb je meer mogelijkheden het gezicht normaal uit te lichten.
Een statief kan, maar in dit soort situaties zou ik voor de handigheid eerder een toevlucht nemen tot het gebruik van een eenbeenstatief (monopod) inplaats van een driepoot.

@Michelle
Hoe is je praktijk ingericht? Waarschijnlijk lichte (witte) wanden en plafond?
Je zou een vaste hoek of plek kunnen benutten in je ruimte waar je altijd je foto's maakt voor een standaard uitlichting.
Daarbij maak je gebruik van de reflecterende mogelijkheden van wanden en plafond om daar met een simpele opsteek flitser tegenaan te flitsen (SB600 of SB900).
Dan draai je de kop van de flitser half tegen een plafond of wand. Een "tegenwand" (of wand in de hoek) zou voor voldoende reflectie kunnen zorgen voor opheldering van schaduwen, zodat je een mooi verlicht gezicht hebt.
Vaste preset witbalans gebruiken. Zorg dat je voldoende scherptediepte hebt door een redelijk kleine diafragma-opening te gebruiken, rond circa f11, beslist niet veel kleiner (groter f-getal) omdat dan de algemene scherpte heel hard achteruit gaat.

D90Medical

Bericht door D90Medical » di nov 30 2010 11:20 am

Bedankt voor alle reacties, ik ga het allemaal eens bestuderen want het duizelt me...
Het klopt dat de praktijk helemaal wit is...

Zouden jullie me willen samenvatten welk materiaal ik het beste kan kopen? Merk en type lens? of was de conslusie dat ik met mijn hudiige lens kan blijven werken maar met de instellingen en het licht moet gaan spelen?

:-) Sorry ik ben een echte leek...

Groetjes,

Michelle

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 30 2010 3:31 pm

De huidige lens 18-105mm voldoet niet. Je hebt echt een macrolens nodig.
Maar zoals eerder al gesteld, het merk macro-lens doet weinig ter zake. Elke tegenwoordige macrolens biedt een hoge kwaliteit en er zijn uitstekende resultaten mee te behalen. Dan zijn het meer zaken als budget en handelbaarheid die de doorslag geven.

Er vallen veel mensen op een Micro Nikkor 105mm/2.8 VR. Zelf vind ik het een grote lompe lens qua afmetingen en gewicht, zeker op een D90
Objectieven van andere merken zijn met eenzelfde brandpunt meestal compacter, hebben geen VR, maar bij flitsfotografie heeft VR toch geen functie.
Zijn zeker de helft goedkoper en bieden dezelfde optische kwaliteit. Misschien ietsje minder robuust. Van het verschil kun je een mooie flitser kopen.
Ga beter naar een winkel en koppel een aantal objectieven op de camera om zelf te bepalen wat lekker in de hand ligt.

Dan komt het aan op een mooie uitlichting.
De witte wanden / plafond rondom is een fantastische basis om met een gewone flitser indirect het licht tegenaan te flitsen.
Experimenteer daar eens mee, met een "gewone" flitser. (Niet de ingebouwde, want daarvan kun je de kop niet draaien).
Leen er anders een van de winkel en ga eerst wat droog oefenen.
Bron van inspiratie om wat ideetjes op te doen bijv.: EDIT http://www.youtube.com/watch?v=RNCmuExlHvM
de "verbetering": EDIT http://www.youtube.com/watch?v=w8wNyYTP ... re=related
Het ziet er allemaal wat knullig uit, maar het werkt wel. Het gaat erom licht via de wanden en/of plafond te laten weerkaatsen.
Dat weerkaatste licht is je uitlichting voor de opname.

EDIT:
Heel vreemd. ingekapselde links zijn verdwenen na plaatsing van het bericht. Ik krijg ze niet meer in het bericht.
Ik zal een moderator inlichten over deze storing.

EDIT2:
Inderdaad werkt het wel met URL tags eromheen (inmiddels in het bericht de links aangevuld).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 30 2010 4:00 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 30 2010 3:51 pm

Ik ga ernaar kijken. Zet er url tags omheen. dat lijkt wel te werken...

Je lost een probleem op, en krijgt een ander... Sh#t!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

D90Medical

Bericht door D90Medical » di nov 30 2010 5:56 pm

Bestaat er niet een 'budget'lens die wel VR heeft?

En leuk die linkjes, daar ga ik zeker mee experimenteren!
Zowieso heel leuk dat zoveel mensen reageren op mijn vraag, dat doet goed :-)

BEDANKT ALLEMAAL!!!!

Groetjes,

Michelle

PS: Wees welkom voor een proef-fotosessie bij E-lightment in Terheijden (Breda)! De koffie staat klaar... :-)

D90Medical

Bericht door D90Medical » di nov 30 2010 6:18 pm

Ik vind er 2:

Nikon AF-S 105mm f/2.8G ED IF VR Micro-Nikkor
nikon af-d dc 105mm f/2

Die eerste moet ik hebben toch?

En welke flitser erbij?

:-) :-) :-)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 30 2010 6:20 pm

D90Medical schreef:Bestaat er niet een 'budget'lens die wel VR heeft?
Jawel hoor. Maar macroobjectieven met VR zijn heel schaars, en sowieso niet in het "budget" segment.

VR kost geld, en dus moet je je denk ik afvragen bij goedkope objectieven ten koste waarvan de VR optie is gegaan. Ik kies zelf altijd voor kwaliteit boven VR, in ieder geval in het standaard- en groothoekbereik.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 30 2010 6:22 pm

D90Medical schreef:Nikon AF-S 105mm f/2.8G ED IF VR Micro-Nikkor
nikon af-d dc 105mm f/2

Die eerste moet ik hebben toch?
Voor dit soort werk: ja. De andere is trouwens een prachtig mooi stuk glaswerk, maar vooral vroor portretfotografie bedoeld.

Als je het goed wilt doen, dan een macroflitsset. Maar met een SB-600 kom je ook al een heel eind.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di nov 30 2010 6:59 pm

Als je budget zoekt dan zou een voorzetlens van +2 op de kitlens nog een alternatief zijn. Autofocus blijft behouden. Ter indicatie:
Een Nikon 18-70 mm kitlens op een D80 en een +2 lens en zoomstand 70 mm:
afstand instelling op oneindig: ik zie plm 17 cm breedte in de zoeker, afstand tot sensor plm. 68 cm, vrije afstand tot voorzetlens plm 53 cm.
afstandinstelling op 38 cm: ik zie plm 9 cm breedte in de zoeker, afstand tot sensor plm 29 cm, vrije afstand tot voorzetlens plm. 13 cm.
Breedte varieert dus tussen ongeveer die van een hoofd tot ongeveer die van een wang BEELDVULLEND.
Vervang ik door een +3 voorzetlens, dan worden de details wel groter weergegeven, maar de beeldvulling varieert tussen plm. 11 en 7 cm, de vrije afstand tussen plm 30 en 10 cm.

Zoominstelling op 105 mm levert nog groter beeld op, heb alleen geen lens.
Als je de kitlens rond 50-70 mm instelt en diafragmeert tot f/8 zou deze de maximale scherpteprestatie leveren.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... vr?start=1
Als flitser kun je ook denken aan een Metz 15MS-1 Digital, die je met de cameraflitser als commander kunt sturen.
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/m ... ibung.html
Je moet voor de Metz wel apart een verloopring kopen naar 67 mm inschroef.

Groet Hans.
Laatst gewijzigd door J.Hoes op di nov 30 2010 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 30 2010 8:24 pm

D90Medical schreef:Bestaat er niet een 'budget'lens die wel VR heeft?
Wat denk je te winnen met VR als je flitst?
VR is bedoeld als je opnamen maakt bij continue aanwezig licht, en vanuit die omstandigheden de sluitertijd vrij langzaam is.
Flitslicht "beviest" elke beweging door de immens korte flitstijd. VR heeft daarbij geen enkel nut.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”