Klein krasje op de lens.
Klein krasje op de lens.
Zie je een klein krasje op een lens, terug op foto's ?
Ik zou een Af 35-70mm 2.8 D kunnen overnemen(voor een zacht prijsje)maar er zit een klein 3mm krasje boven rechts in een hoek.
Vandaar dat ik erg twijfel om deze lens over te nemen.
Ik zou een Af 35-70mm 2.8 D kunnen overnemen(voor een zacht prijsje)maar er zit een klein 3mm krasje boven rechts in een hoek.
Vandaar dat ik erg twijfel om deze lens over te nemen.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gisela.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Klein krasje op de lens.
Ìk zou 't niet doen......
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Normaal zie je het niet. Ik heb wel eens foto's gezien gemaakt met een ernstig beschadigde frontlens. Die waren iets zachter, maar nog bruikbaar. Zo'n objectief zou ik niet kopen.
Een klein krasje is geen probleem, maar werkt natuurlijk wel prijsverlagend.
Een klein krasje is geen probleem, maar werkt natuurlijk wel prijsverlagend.
Een kras in het glas werkt niet mee aan beeldvorming. Op zijn gunstigst valt het niet op.
Met zij-of tegenlicht op de kras lijkt het me dat een kras een lichte vlek oplevert in de foto.
Een kras in het glas? Wat is er nog meer gebeurd?
Misschien zou ik het voor een of twee tientjes willen proberen. Ik heb ergens gelezen dat je een kras zou kunnen "repareren" door deze op te vullen met wat OostIndische inkt. De knutselfactor zou voor mij de enige reden zijn om een beschadigde lens te kopen.
Groet Hans.
Met zij-of tegenlicht op de kras lijkt het me dat een kras een lichte vlek oplevert in de foto.
Een kras in het glas? Wat is er nog meer gebeurd?
Misschien zou ik het voor een of twee tientjes willen proberen. Ik heb ergens gelezen dat je een kras zou kunnen "repareren" door deze op te vullen met wat OostIndische inkt. De knutselfactor zou voor mij de enige reden zijn om een beschadigde lens te kopen.
Groet Hans.
-
- Forumlid
Krasjes komen nogal eens voor. Dus ik gebruik toch toch maar liever een beschermingsfilter op mijn objectieven.
Maar het is moeilijk te zeggen of deze kras (veel) invloed heeft. Het invallende licht zal toch wel wat verstrooid worden, maar dat is op het schermpje van je camera natuurlijk niet te beoordelen. Ik zou zo'n lens niet snel kopen of minstens ver onder de normale prijs bieden.

Maar het is moeilijk te zeggen of deze kras (veel) invloed heeft. Het invallende licht zal toch wel wat verstrooid worden, maar dat is op het schermpje van je camera natuurlijk niet te beoordelen. Ik zou zo'n lens niet snel kopen of minstens ver onder de normale prijs bieden.
-
- Forumlid
Is het een kras in het glas of een beschadiging van de coating dat kan nogal uitmaken in een opname met b.v. tegenlicht opzich valt een coating beschadiging in de praktijk wel mee maar een diepere kras (verstraling) wordt bedenkelijker vooral als je bedenkt hoe er die kras er dan is opgekomen door vallen, stoten etc etc.
Maar opzich zie je veelal in de foto's de genoemde beschadigen niet of nauwelijks terug of zoals Patrick al aangaf zelfs van zwaar beschadigde frontlens valt op zich het resultaat reuze mee.
Het genoemde objectief heeft zo'n tweedehandswaarde van zo' rond de 280 euro volgens wissenpoint nikon http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266dus wat noem jij een zacht prijsje? K'zou er zeker naar kijken en proberen natuurlijk! Is het van een bekende vraag dan even of je het objectief mag testen en bekijken op de genoemde beschadiging.
Maar opzich zie je veelal in de foto's de genoemde beschadigen niet of nauwelijks terug of zoals Patrick al aangaf zelfs van zwaar beschadigde frontlens valt op zich het resultaat reuze mee.
Het genoemde objectief heeft zo'n tweedehandswaarde van zo' rond de 280 euro volgens wissenpoint nikon http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266dus wat noem jij een zacht prijsje? K'zou er zeker naar kijken en proberen natuurlijk! Is het van een bekende vraag dan even of je het objectief mag testen en bekijken op de genoemde beschadiging.
- Cees
- Forumlid
Brava schreef: Het genoemde objectief heeft zo'n tweedehandswaarde van zo' rond de 280 euro volgens wissenpoint nikon http://www.wissen.nikonpoint.de/?p=266dus wat noem jij een zacht prijsje? K'zou er zeker naar kijken en proberen natuurlijk! Is het van een bekende vraag dan even of je het objectief mag testen en bekijken op de genoemde beschadiging.
Dit objectief heb ik een paar jaar geleden ook gehad en weer verkocht, kon niet wennen aan de schuifzoom. De prijs lag in beide gevallen, voor een gaaf exemplaar met zonnekap, op ongeveer € 225,=.
De prijzen in Duitsland liggen meestal iets hoger dan hier.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
-
- Forumlid
@Cees Laarman Klopt Cees het zijn ook maar richtprijzen. Maar k'heb ook nog even snel rondgekeken op de div sites marktplaats, ebay en fotoapp. varieert tussen de vraagprijzen van 250 en 380 dus het geeft een handvat niet meer niet minder. Maar het is wel een schuifzoom wat minder aantrekkelijk wordt geacht maar voor de rest wel goede testen gezien.
- Cees
- Forumlid
Het is zonder meer een hele mooie lens, prima bereik, lekker lichtsterk.Brava schreef:@Cees Laarman Klopt Cees het zijn ook maar richtprijzen. Maar k'heb ook nog even snel rondgekeken op de div sites marktplaats, ebay en fotoapp. varieert tussen de vraagprijzen van 250 en 380 dus het geeft een handvat niet meer niet minder. Maar het is wel een schuifzoom wat minder aantrekkelijk wordt geacht maar voor de rest wel goede testen gezien.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
Allemaal bedankt,ik waardeer jullie welgemeend advies zeer,en zie van de koop af.
Ik heb inmiddels contact gehad met een verkoper op marktplaats.
Hoorde zich veelbelovend aan,stof-krasvrij- geen schimmel-geen beschadigingen-soepele werking ,compleet met lensdoppen, uv filter, zonnekap,
en de doos.
En de prijs is alleszins in orde.
Ik heb inmiddels contact gehad met een verkoper op marktplaats.
Hoorde zich veelbelovend aan,stof-krasvrij- geen schimmel-geen beschadigingen-soepele werking ,compleet met lensdoppen, uv filter, zonnekap,
en de doos.
En de prijs is alleszins in orde.

Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gisela.
Een krasje zie je vooral met tegenlicht. Het klinkt gek, maar je kunt meestal het beste het krasje zwart lakken. Dat zie je amper op de foto's maar je voorkomt vreemde lichtbreking. In jouw geval heb je ook nog de optie het objectief links te laten liggen. Hangt er helemaal vanaf hoe zacht dat prijsje is of dat misschien de beste optie zou zijn.