Nieuwe printer of kalibrieren(Opgelost)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Kroontje

Nieuwe printer of kalibrieren(Opgelost)

Bericht door Kroontje » di nov 30 2010 6:08 pm

Hallo

Alvast een vraagje over het kleur beheer :wink: Kon niet wachten op 12 December :mrgreen:
Ik zit te twijfelen wat ik kan / zal doen met betreft het printen van mijn foto's.
Ik heb op dit moment een HP fotosmart 7660 printer.
Deze heeft maar een printer profiel met zich mee. Als ik vanuit CNX2 de opdracht print geef dan is de foto te donker en kloppen de kleuren niet echt.
En ik heb eigenlijk geen zin om mijn foto's iedere keer op te lichten en de kleuren aan te passen, zodat de print goed is.
Nu zou ik twee dingen kunnen doen, namelijk mijn printer kalibreren. Maar dat gaat me ongeveer € 300,00 kosten voor een pakket.
Maar voor € 310,00 heb ik al een nieuwe Epson printer. zie link hier.
Klopt het dat Epson meer ICC profiel in huis heeft, zodat ik daar uit kan kiezen voor een goede afdruk :?: En zal het printen beter gaan met deze nieuwere techniek.

Ik hoor het graag :wink: Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op di dec 21 2010 6:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Re: Nieuwe printer of kalibrieren

Bericht door Kroontje » di nov 30 2010 6:36 pm

Had nog wat gevonden, maar kan de link niet plaatsen. ( denk vanwege het forum update gebeuren ).

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 30 2010 8:28 pm

Kroontje schreef: Nu zou ik twee dingen kunnen doen, namelijk mijn printer kalibreren. Maar dat gaat me ongeveer € 300,00 kosten voor een pakket.
Dat is wel erg kostbaar om alleen een lichtere print te krijgen.
Een print-profiel (laten) aanmaken voor het papier wat je gebruikt lijkt me handiger en aanzienlijk goedkoper.
Maar gebruik je wel de juiste instellingen? Ik kan me niet voorstellen dat een printer zo ontzettend afwijkt dat je zelfs twijfelt om een andere printer aan te schaffen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » di nov 30 2010 9:39 pm

Hallo Léon

Als het goed is, is het goed ingesteld.
Als ik kijk bij de eigenschappen van de printer staat deze op het profiel sRGB Color Space Profile
Dit profiel staat niet in de lijst van de profielen in CNX2 dus heb ik daar sRGB IEC61966-2.1 ingevuld
De monitor heeft een eigen ICC profiel ( Spyder ) En is daarvoor ingesteld met Default(hardware matig).
sRGB 4.0.0.3001 staat ingesteld als weergave bij CNX2.
( Tekst aangepast..Haalde de boel even door elkaar :oops: )

De € 300,00 is voor een print kalibreer set van Datacolor.

Als ik andere info er bij moet plaatsen hoor ik het graag :wink:

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » di nov 30 2010 10:15 pm

Hallo

Waarom ik sRGB IEC61966-2.1 heb gekozen in CNX2, omdat als ik in Color map ( Windows ) rechts klik op Color Space Profile / Eigenschappen /Profielgegevens.
Staat daar beschrijving profiel : sRGB IEC61966-2.1
Producent van het profiel : Copyright (c) 1998 Hewlett-Packard Company
Vandaar..dus het zou goed moeten zijn.

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 30 2010 11:17 pm

Met die instellingen voor je printer ben ik ervan overtuigd dat je in ieder geval NIET de juiste instellingen hebt gekozen.
Bij een printer moet je, hoe raar het ook klinkt ( :lol: )...... een printerprofiel instellen.
En dan nog het liefst een profiel wat is afgestemd op een bepaalde papiersoort wat jij in je printer stopt.
Zit er op de driver CD die bij je printer is bijgeleverd geen printer-profiel bijgesloten voor een paar gebruikelijke papiersoorten?

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo dec 01 2010 12:01 am

In de eigenschappen staat hij standaard op Color Space Profile.
Als ik voor afdrukken kies kan ik in het venster van HP het papier soort kiezen.
Dus ging ik daar van uit dat HP automatisch de juiste profiel erbij pakt.

Heb inmiddels tijdens deze tekst de CD bekeken en naar lang zoeken een map gevonden genaamd ICC.
Daarin stonden inderdaad ICC profielen voor het HP papier dat ik gebruik.
Ik heb deze gekopieerd naar de color map waar de ICC profielen staan.
In CNX2 kleurbeheer het ICC profiel aangevinkt van het papier en een afdruk gemaakt.
Ook goed opgelet bij het afdruk venster in CNX2 of daar alles goed staat op het printer profiel.
Resultaat bedroevend :( Nog steeds te donker vergeleken met het scherm, ook zit er wat meer rood in en onscherp.

Verder nog even naar de HP software gekeken onder Program Files en daar stonden ook al de ICC profielen.

Zal morgen nog eens verder kijken voor de oplossing :wink:

Léon bedankt alvast voor je suggesties.

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 01 2010 12:31 am

Als je bij de uitvoer van Photoshop of CNX2 print en de profielen instelt in het uitvoermenu van deze software, moet je dat niet nog eens doen in de driversoftware van de printer, want dat gaat het dubbelop (profiel over profiel).
Of je stelt het in als uitvoer bij de beeldbewerkingssoftware of in het menu van de printerdriver, niet beide.
Verder heb je bij een driver soms ook een specifieke gamma-instelling, die moet op de juiste waarde staan (2,2).
Ik ken de driver-software niet (ik heb geen HP), maar de juiste instellingen zijn essentieel.
Misschien moet je wel een specifiek forum bezoeken van HP-gebruikers waar dit goed wordt uitgelegd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo dec 01 2010 8:19 am

Goedemorgen Léon

Even voordat ik na me werk ga......koud :wink:
Als je bij de uitvoer van Photoshop of CNX2 print en de profielen instelt in het uitvoermenu van deze software, moet je dat niet nog eens doen in de driversoftware van de printer, want dat gaat het dubbelop (profiel over profiel).
Of je stelt het in als uitvoer bij de beeldbewerkingssoftware of in het menu van de printerdriver, niet beide.
Dus ik zou de ICC profielen die handmatig in de map color heb geplaatst wel kunnen aanvinken in CNX2.
Dan moet ik alleen kijken of ik het uit kan zetten in het HP software. Dacht dat ik daar alleen dan nog automatisch in kan stellen.

Ik ga hier na kijken als ik thuis kom :wink:

Alvast weer bedankt Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo dec 01 2010 6:28 pm

Hallo

Ik heb vanmiddag de nodige afdrukken gemaakt met diverse instellingen.
In CNX2 niks ingesteld alleen bij het HP software (Papier keuze gemaakt) nadat de foto was omgezet naar sRGB IEC61966-2.1
was de foto wat lichter.
Maar komt nog zeker in de buurt van het origineel...helaas :(
We gaan verder zoeken wat het beste is.

Groet Kroontje

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » wo dec 01 2010 7:59 pm

Kroontje schreef:Hallo

Maar voor € 310,00 heb ik al een nieuwe Epson printer. zie link hier.
Klopt het dat Epson meer ICC profiel in huis heeft, zodat ik daar uit kan kiezen voor een goede afdruk :?: En zal het printen beter gaan met deze nieuwere techniek.

Ik hoor het graag :wink: Kroontje
Ha Kroontje,

Ik heb enige weken terug de Epson R800 gekocht bij Kamera Express voor 289 euro. Ik was absoluut nit tevereden over de afdrukken van mijn HP 930C, die ik had laten kalibreren!.
Als papier bij de Epson wat van MOAB en dat levert via de site de profielen erbij.
Ik krijg nu prima afdrukken. Ik heb de afdrukken wel via Photoshop geregeld en niet via de printer-instellingen.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo dec 01 2010 8:24 pm

Hallo Tony D
Als papier bij de Epson wat van MOAB en dat levert via de site de profielen erbij.
Kan je dit even toelichten...begrijp ik niet helemaal :?

Groet Kroontje

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » wo dec 01 2010 11:04 pm

Hallo Kroontje Tony bedoelt dat MOAB bij elk papier soort icc profielen heeft die je kunt downloaden en zo in de printer kunt gebruiken voor het mooiste resultaat met hun papier net zoals veel leveranciers van papier.
Hmm de link krijg ik niet in het bericht. Wel dat gaat dus ook niet.
http://moabpaper.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=8
By The Way ga jij 12 dec nog naar Eemnes, je heb nog een cd van mij tegoed he
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op za dec 04 2010 2:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z Z & de maskers

Kroontje

Bericht door Kroontje » do dec 02 2010 1:35 pm

Hallo Ed

Bedankt voor jouw toelichting :wink:
Het is me duidelijk en de Epson staat er inderdaad bij met twee types waar ik interesse heb.
We gaan nog eens stoeien.

Ja Ik ga nu zeker 12 DEC naar Eemnes. Zelfde stationnetje denk ik :wink:

Groet Kroontje

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » do dec 02 2010 11:14 pm

Prima zelfde station, tijd spreken we nog wel af. Moet dan ook nog cd-tje branden. Ik ben overigens zelf in het bezit van een Epson R1900 a3 formaat en ik heb standaard voor elk gangbaar parpiersoort van Epson icc profielen bij mijn printer die ik kan kiezen en dit werkt bij mij goed.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”