Hallo allemaal,
Ik weet dat dit een vermoeiend en onvermijdelijk probleem is...dSLR en stof. Ik heb al verschillende verhalen gelezen over stof op de CCD chip, maar nog niet echt over stof onder het LCD scherm. Hebben jullie hier ook last van?
Kan me haast niet voorstellen dat ik alleen zulke problemen heb, zodoende had ik ook te kampen gehad met stof onder m'n LCD scherm bij mijn vorige camera, telefoon etc.
Ik zie jullie reacties graag tegenmoet.
groeten,
Chi-Kit
D40 en stof?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
je zou er maar last van hebben
Hallo Chi-Kit,
Heb jij nu last van stof onder je LCD scherm?
Ik heb er nooit last van gehad, maar als het onder je LCD scherm zit heb je er toch geen last van?
Als het er nu op zit, zou ik zeggen ja dat is lastig, maar dan pak ik mijn zakdoek en is het weg.
Groetjes George
Heb jij nu last van stof onder je LCD scherm?
Ik heb er nooit last van gehad, maar als het onder je LCD scherm zit heb je er toch geen last van?
Als het er nu op zit, zou ik zeggen ja dat is lastig, maar dan pak ik mijn zakdoek en is het weg.

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Van stof onder het LCD scherm heb ik geen last. Lijkt me trouwens ook geen goede zaak. Wel moet ik erbij vertellen dat ik een beschermkap op mijn LCD heb, heb een D70s. Als je er binnen het jaar last van gaat krijgen, ga met je camera terug naar de winkel.
Overigens heb ik ook nog geen stof op mijn sensor. Is natuurlijk een kwestie van tijd want ik heb al wel stof op mijn matglas gehad. Ik verwissel veel van objectief en vaak niet in de meest gunstigste omstandigheden. Heb de camera nu dik 8 maanden en nog geen sensorstofje te zien op de opnamen.
Garoeten Irwan
Overigens heb ik ook nog geen stof op mijn sensor. Is natuurlijk een kwestie van tijd want ik heb al wel stof op mijn matglas gehad. Ik verwissel veel van objectief en vaak niet in de meest gunstigste omstandigheden. Heb de camera nu dik 8 maanden en nog geen sensorstofje te zien op de opnamen.
Garoeten Irwan
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Voor het clubblad een keer een verhaal geschreven over de D80 en de D200. Beiden hebben het zelfde scherm achter op de camera. Maar de beschermkap van de D80 heeft niet de kwaliteit van die van een D200. Het scherm van de D80 zat er op. En er was al stof onder gekomen na 1 week werken met deze toen nieuwe camera.
Met de D200 was al anderhalf jaar gewerkt en er zat nog steeds geen stof onder het scherm.
In de betere fotowinkels kun je strips kopen om achterwanden e.d. licht dicht mee te maken. Zo'n stripje op de randen van je scherm, kap er overheen, klaar is Kees.
Met de D200 was al anderhalf jaar gewerkt en er zat nog steeds geen stof onder het scherm.
In de betere fotowinkels kun je strips kopen om achterwanden e.d. licht dicht mee te maken. Zo'n stripje op de randen van je scherm, kap er overheen, klaar is Kees.
Het is maar een heel klein miniscuul stofpuntje. Ik ben er al mee naar de fotozaak geweest en werd me verteld dat het door de assemblage van m'n camera gebeurt kan zijn. Maar ik moest een ander dag langsgaan omdat de persoon die zulke dingen bekijkt en beoordeelt er niet was.
Vind het nu wel irritant, want ik weet gewoon dat daar een stofje zit en kijk er steeds naar (niet dat ik hem alke keer weer kan vinden).
Het stofje zit trouwens tussen de LCD en het glasplaatje, dus niet zo'n opzetbaar beschermkapje.
Vind het nu wel irritant, want ik weet gewoon dat daar een stofje zit en kijk er steeds naar (niet dat ik hem alke keer weer kan vinden).
Het stofje zit trouwens tussen de LCD en het glasplaatje, dus niet zo'n opzetbaar beschermkapje.

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nog kleiner dan een pixel?Chi-Kit schreef:Een dooie pixel zie ik zo. Dat stofje is beduidend kleiner dan een pixel.
Het scherm heeft 230.000 pixels. Als dat stofje nog kleiner is kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat stofje zo'n zwaarwegend probleem is. Nog eens extra met dat plastic beschermkapje erop, een dag of wat op pad, zitten er heel wat meer stofjes voor en achter dat kapje, en vettige strepen op dat kapje.
Ik heb zelfs al een aantal fijne krasjes in dat plastic beschermkapje. Ik ben niet van plan elke maand zo'n nieuw beschermkapje te kopen. Dus kijk ik tegen heel wat meer "vuil" aan. Dat ene stofje tussen glas en LCD kleiner dan een pixel doet daarin nauwelijks iets extra waarover je je zou kunnen opwinden lijkt me.
Vriendelijke groet, Léon Obers