Gitzo

Discussies over statieven
marckuypers

Gitzo

Bericht door marckuypers » wo dec 08 2010 2:41 pm

Ik ben van plan om binnenkort een nieuw statief aan te schaffen i.c.m. met wat really right stuff spul ( ballhead, l-plate ).
Probleempje is echter: welk Gitzo statief? Mijn oog is gevallen op de GT3531s of de GT3541LS. Wat is hier het verschil tussen? Ik zie dat de 3541 hoger is maar kleiner als hij " opgevouwen" is. Is dit het enige verschil?
Wat betreft de combinatie Gitzo - Really right stuff? Ik neem aan dat dat goed bij mekaar past. En wat is de kwaliteit van beide.

Sorry wat betreft deze beginners vragen, maar statieven zijn erg nieuw voor me. Gebruikte ze voorheen namelijk nooit, maar nu ik wat meer met HDR bezig ben, heb ik een goed statief nodig. ( i.p.v. Mijn velbon sherpa 803)

Alvast bedankt voor de tips

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Gitzo

Bericht door Roelof » wo dec 08 2010 3:13 pm

De keuze van een statief is altijd persoonlijk, dus waar je op uitkomt is dat ook.
De reden dat de 3541 ingeklapt korter is, is dat hij vier segmenten heeft. En de 3531 heeft er maar drie.
Dat vierde segment is het minst stevig, maar geeft je dus uitgeklapt meer lengte. Je moet prioriteiten afwegen.
(Zelf heb ik 3541xls, ook vier segmenten, maar nog langer, soms is het wel plezierig dat je statief boven de mensen uitsteekt.)
De statieven die je noemt hebben allebei een draagvermogen van 18 kg, en wegen evenveel (20 g verschil) dus het is echt het segmentenaspect waar je naar moet kijken.

De combinatie Gitzo-RRS is prima. Ze zitten in dezelfde kwaliteitsklasse.
Zorg er wel voor dat de kop die je gebruikt ook genoeg draagvermogen heeft.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo dec 08 2010 3:42 pm

De 35 serie is uitstekend en minder delen geeft meer stabiliteit. Van belang bij objectieven vanaf 150mm.

marckuypers

Bericht door marckuypers » wo dec 08 2010 4:18 pm

Ik was aan het denken aan het BH55 balhoofd. Is trouwens wel prijzig spul zeg dat RRS :(

raymonidas
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door raymonidas » za jun 02 2012 10:05 pm

Hoi Marc,

Ik neem aan dat je inmiddels een statief gekocht hebt. Nu ben ik ook aan het rondkijken en kan een GT3531LS kopen, geen goedkope, maar het lijkt me een hele goede die bij mij past. Macro, tele tot 500mm. Met een D700, powerpach, PB4. (Gehuurde) tele tot 500mm. Laag bij de grond en op ooghoogte. Middenzuil liever niet. Als balhoofd denk ik aan een kogeltype. Mijn budget is €300,- het moet dus een occasie gaan worden wat best kan voor dit soort pro spullen.

Welke is het bij jou geworden met welk balhoofd en wat zijn je ervaringen tot op heden?

Ik hoor graag van je

Grioet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo jun 03 2012 7:59 am

raymonidas schreef:Hoi Marc,

Ik neem aan dat je inmiddels een statief gekocht hebt. Nu ben ik ook aan het rondkijken en kan een GT3531LS kopen, geen goedkope, maar het lijkt me een hele goede die bij mij past. Macro, tele tot 500mm. Met een D700, powerpach, PB4. (Gehuurde) tele tot 500mm. Laag bij de grond en op ooghoogte. Middenzuil liever niet. Als balhoofd denk ik aan een kogeltype. Mijn budget is €300,- het moet dus een occasie gaan worden wat best kan voor dit soort pro spullen.

Welke is het bij jou geworden met welk balhoofd en wat zijn je ervaringen tot op heden?

Ik hoor graag van je

Grioet van Raymond.
Ik werk met de 3 en de 5 serie icm rrs (en Wimeberley). Ik zou een 500mm echter niet graag op de drie zetten.
Wat de drie betreft heb ik trouwens de 3541 in de extra lange uitvoering. Die extra lengte hoef je niet te gebruiken. Ingeschoven onderpootjes kosten ook geen stabiliteit.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » di jun 05 2012 7:57 pm

Gisterenavond een prachtige GT3531LS met levelingbase en erop de Feisol CB50D overgenomen van Han Bouwmeester. Schitterend statief waar ik erg veel plezier van ga beleven. De kop gaat vervangen worden zodra de portemonnee weer wat body heeft :) :). Waarschijnlijk de Novoflex Classic ball-5.

groet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di jun 05 2012 8:50 pm

raymonidas schreef:Gisterenavond een prachtige GT3531LS met levelingbase en erop de Feisol CB50D overgenomen van Han Bouwmeester. Schitterend statief waar ik erg veel plezier van ga beleven. De kop gaat vervangen worden zodra de portemonnee weer wat body heeft :) :). Waarschijnlijk de Novoflex Classic ball-5.

groet van Raymond.
Ik heb ook zo'n classic bal op een van m'n statieven zitten met RRS snelkoppeling - je mag hem kopen.
Maar ik denk dat je van een rrs kop blijer wordt.
Eroe Nazionale

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » di jun 05 2012 8:56 pm

Gobert schreef:
raymonidas schreef:Gisterenavond een prachtige GT3531LS met levelingbase en erop de Feisol CB50D overgenomen van Han Bouwmeester. Schitterend statief waar ik erg veel plezier van ga beleven. De kop gaat vervangen worden zodra de portemonnee weer wat body heeft :) :). Waarschijnlijk de Novoflex Classic ball-5.

groet van Raymond.
Ik heb ook zo'n classic bal op een van m'n statieven zitten met RRS snelkoppeling - je mag hem kopen.
Nu maakje mij nieuwsgierig. IK heb jaaaren gebruik gemaakt van Velbon video statieven en nu dus het echte werk :). Een pposje zitten pielen met camera en deFeisol kogel. Dat het kogel blijft is nu al zeker. Heerlijk een knop voor bijna alles!!

De Novoflex is me aangeraden door een natuurfotograaf. Ik heb geen ervaring met kogels, dus kun jij me duidelijk maken wat de verschillen zijn tussen RRS, Gitzo enz kogels?
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » di jun 05 2012 9:10 pm

groeten Robert

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di jun 05 2012 9:16 pm

raymonidas schreef:
Gobert schreef:

groet van Raymond.
Nu maakje mij nieuwsgierig. IK heb jaaaren gebruik gemaakt van Velbon video statieven en nu dus het echte werk :). Een pposje zitten pielen met camera en deFeisol kogel. Dat het kogel blijft is nu al zeker. Heerlijk een knop voor bijna alles!!

De Novoflex is me aangeraden door een natuurfotograaf. Ik heb geen ervaring met kogels, dus kun jij me duidelijk maken wat de verschillen zijn tussen RRS, Gitzo enz kogels?

Met de rrs kun je veel nauwkeuriger werken. De classic bal heeft de nare neiging wat " na te zakken". Dat is vervelend bij nauwkeurig werk.
Eroe Nazionale

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » di jun 05 2012 9:30 pm

Kijk daar heb ik wat aan. In hun reclame zeggen ze van Novoflex juist dat hij niet beweegt tijdens en na vastzetten.....zou het exemplarisch kunnen zijn? Of heb je een ouder type misschien? Is het de Classic ball-5? Dat nazakken is ook het probleem waar ik bij het hele kleine (macro) tegen kom. Die heeft niet de neiging maar doet het echt :evil:
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di jun 05 2012 9:33 pm

raymonidas schreef:Kijk daar heb ik wat aan. In hun reclame zeggen ze van Novoflex juist dat hij niet beweegt tijdens en na vastzetten.....zou het exemplarisch kunnen zijn? Of heb je een ouder type misschien? Is het de Classic ball-5? Dat nazakken is ook het probleem waar ik bij het hele kleine (macro) tegen kom. Die heeft niet de neiging maar doet het echt :evil:
Proficiat met je aankoop, maar als ik de test zo zie zou ik de Feisol kop gewoon houden... :D

raymonidas
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door raymonidas » di jun 05 2012 9:39 pm

John Hoenen schreef:
raymonidas schreef:Kijk daar heb ik wat aan. In hun reclame zeggen ze van Novoflex juist dat hij niet beweegt tijdens en na vastzetten.....zou het exemplarisch kunnen zijn? Of heb je een ouder type misschien? Is het de Classic ball-5? Dat nazakken is ook het probleem waar ik bij het hele kleine (macro) tegen kom. Die heeft niet de neiging maar doet het echt :evil:
Proficiat met je aankoop, maar als ik de test zo zie zou ik de Feisol kop gewoon houden... :D
De kop die ik op het oog heb staat niet in de test. Dat zou de Classic ball-5 gaan worden. http://www.novoflex.com/de/produkte/sta ... ssic-ball/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de Feisol kan ik me best redden, maar soepltjes, nou nee. Makkelijk camera in de adapter klikken: niet echt. Het is een tijdelijke oplossing die aangereikt is door Han waar ik blij mee ben, maar een tijdelijke.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di jun 05 2012 9:46 pm

Ik heb het over de grootste bal. Enschede-Arnhem is wat ver, anders zou ik zeggen: kom zelf testen.
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”