Laatst heb ik met mijn D300 een grote hoeveelheid foto's (portretten) genomen, met de beeldinstelling per ongeluk in vivid met een tikje extra verzadiging. Dat verklaart waarom de gezichten vaak wat onnatuurlijk en onflatteus zijn, met veel nadruk op rode wangen etc. Ik had ze 'met de kennis van nu' graag met een neutralere instelling geschoten, maar dat gaat nu eenmaal niet. Helaas ben ik als overstapper van 35mm-film totaal niet ervaren in het achteraf bewerken van foto's en - zo blijkt wel - ook nog niet zo bedreven in het op tijd nadenken over beeldinstellingen.
Is het - in het algemeen, dus even afgezien van met welke software - überhaupt mogelijk dit te corrigeren? Zo ja, hoe? Het liefst gebruik ik GIMP en nog liever (als dat kan) de filters van Imagemagick.org, zodat ik alle foto's in één keer in batch kan doen; over photoshop of andere closed-source software beschik ik niet. De foto's zijn in jpeg-formaat.
Achteraf corrigeren beeldinstelling D300
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Achteraf corrigeren beeldinstelling D300
Ik denk, dat wanneer je in RAW geschoten hebt, je in ViewNX2 al veel kunt doen via 'snelle aanpassingen'.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Achteraf corrigeren beeldinstelling D300
Jammer dat je niet in RAW hebt gefotografeerd. Kun je dat achteraf helemaal verfijnt weer anders afregelen.gfgf schreef:De foto's zijn in jpeg-formaat.
Maar als de resultaten niet te extreem zijn, is dat ook nog wel prima te doen met JPG.
Alleen heb je echt wel de beschikking nodig over een programma als Adobe Photoshop, Adobe Elements, PaintShop Pro of iets dergelijks om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.
Ik heb geen ervaring met GIMP, maar denk dat het daarmee wel kan.
Zaken als saturatie e.d. zijn nog wel naar beneden te schroeven met het gratis NikonViewNX2 en wellicht met de meeste beeldviewers. Maar een beetje beter corrigeren zal er wellicht ook wat met een "curve" gespeeld moeten worden.
Met zo'n mooie camera zou ik je toch aanraden je wat meer te verdiepen in een goede beelbewerking, en dan met name via het RAW-formaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers