Hallo dames en heren,
Sinds vanavond aangemeld en gelijk een vraag...
Even een introductie, mij naam is Johan en ben alweer een jaar of 3 bezig als (hobby)fotograaf met een Nikon D80. Om de foto's die ik van m'n dochter maak er nog beter uit te laten zien heb ik een deel van m'n zolder ingericht als fotostudio.
Ik heb een Proline Apollo X-180 kit met een FalconEyes flash trigger type RF-604. Toen ik de flitsset geinstalleerd had merkte ik dat de D80 zonder flash-trigger communiceert met de flitsset, echter niet synchroon. Dit merkte ik doordat er schaduw op de foto zichtbaar was. Ik heb vervolgens de RF-604 aangeschaft en aangesloten, maar nu reageren de flitsers nu niet op mn camera....wat doe ik verkeerd??
Bij het drukken op de ontspanner knippert het lampje van de zender en de ontvanger, dus de draadloze communicatie werkt (ook met de testknop reageert de ontvanger goed).
Moet ik iets doen met de instellingen van m'n camera of ligt het aan de combinatie Nikon-FalconEyes-Proline? Alvast bedankt voor je reactie.
groeten Johan
problemen met synchronisatie D80 en Proline Apollo X-180
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: problemen met synchronisatie D80 en Proline Apollo X-180
Wat voor schaduw was dit? Was een kant van je beeld zwart? Dan kan het zijn dat je sluitersnelheid te hoog stond, hoger dan de flitssynchronisatiestand. Een lagere sluitersnelheid zou het probleem dan op moeten lossen (probeer eens 1/60 of 1/100). Weet niet wat de synchronisatiesnelheid van de D80 is maar ik neem aan ergens tussen de 1/160 en 1/250 seconde.Dit merkte ik doordat er schaduw op de foto zichtbaar was.
Plug de ontvanger eens in de flitsset en druk dan het knopje op de zender in. Als de set dan flitst weet je in ieder geval waar het communicatieprobleem zit (tussen de camera en de zender).Bij het drukken op de ontspanner knippert het lampje van de zender en de ontvanger, dus de draadloze communicatie werkt (ook met de testknop reageert de ontvanger goed).
Dit lijkt me sterk of bedoel je dat je de studioflitsers op "slave" hebt staan en laat je ze af gaan met behulp van de pop-up flits? Als de pop-up flits voorflitsen afgeeft (om het licht te meten bij TTL of bijvoorbeeld voor rode ogen reductie) dan zullen deze voorflitsen de studioflitsers al af laten gaan. Tijdens de daadwerkelijke opname staan ze dan nog op te laden en flitsen ze niet (of een stuk minder sterk dan de bedoeling is).D80 zonder flash-trigger communiceert met de flitsset, echter niet synchroon
Hoi weimaraner,
tnx voor je snelle reactie, de foto was met sluitertijd 1/60 gemaakt en heb rechts schaduw terwijl de softbox ook rechts stond. Hij is dus niet synchroon. Ik ben nog even wezen testen, het lijkt erop dat de 2 flitslampen (zonder flash trigger) op de ingebouwde flits van m'n d80 reageert. Als ik namelijk mijn vinger voor de flitser hou flitsen de lampen niet. Heel vreemd.
Als ik de flash trigger aansluit op één van de lampen en druk op de testknop van de zender dan knippert het rode lampje op de ontvanger wel maar de lampen flitsen niet.. Het probleem zit dus in de communicatie tussen de flitsset en de flashtrigger. Wordt dit terugbrengen en een andere kopen of zie je andere oplossingen?
alvast weer bedankt voor je reactie
tnx voor je snelle reactie, de foto was met sluitertijd 1/60 gemaakt en heb rechts schaduw terwijl de softbox ook rechts stond. Hij is dus niet synchroon. Ik ben nog even wezen testen, het lijkt erop dat de 2 flitslampen (zonder flash trigger) op de ingebouwde flits van m'n d80 reageert. Als ik namelijk mijn vinger voor de flitser hou flitsen de lampen niet. Heel vreemd.
Als ik de flash trigger aansluit op één van de lampen en druk op de testknop van de zender dan knippert het rode lampje op de ontvanger wel maar de lampen flitsen niet.. Het probleem zit dus in de communicatie tussen de flitsset en de flashtrigger. Wordt dit terugbrengen en een andere kopen of zie je andere oplossingen?
alvast weer bedankt voor je reactie
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat kan. Ik heb zelf geen ervaring met de Apollo maar als ik even naar de (online) handleiding kijk zie ik dat er een licht/infrarood sensor op zit. Als je dat knopje uit zet zouden ze niet meer reageren op je ingebouwde flits (knopje 4 van het plaatje in de handleiding).het lijkt erop dat de 2 flitslampen (zonder flash trigger) op de ingebouwde flits van m'n d80 reageert
Wat het probleem verder is durf ik niet te zeggen. Als de communicatiefout tussen de flitskoppen en de trigger zit dan kan het zijn dat er iets met het PC/stekkercontact niet goed is. Zit er speling op de stekker van de ontvanger als je 'm in de flitskop geplugd hebt? En als je de stekker goed in de flitskop gedrukt houd al als je de testknop induwt? En als je de "slave" stand uitschakeld (knopje 4 dus) reageert de flitser dan wel op de trigger?
Als dat niet helpt zou ik terug gaan naar de (foto?)zaak waar je de trigger vandaan hebt en het probleem voorleggen voordat je weer iets nieuws koopt. Zoals gezegd heb ik geen ervaring met de Apollo maar mijn Falcon Eyes werken gewoon goed met de RF604 trigger. Aangezien jouw flitskoppen ook een PC contact hebben zou ik niet weten waarom het bij de Apollo niet zou werken.
Klopt, heb t getest, dat is dus de rede waarom de lampen reageren op de nikon-flitser.Dat kan. Ik heb zelf geen ervaring met de Apollo maar als ik even naar de (online) handleiding kijk zie ik dat er een licht/infrarood sensor op zit. Als je dat knopje uit zet zouden ze niet meer reageren op je ingebouwde flits (knopje 4 van het plaatje in de handleiding).
Al je suggesties geprobeerd maar geen resultaat, ik ga de boel terugsturen en wat anders (een duurdere of gewoon een kabel) aanschaffen. Goedkoop is duurkoopWat het probleem verder is durf ik niet te zeggen. Als de communicatiefout tussen de flitskoppen en de trigger zit dan kan het zijn dat er iets met het PC/stekkercontact niet goed is. Zit er speling op de stekker van de ontvanger als je 'm in de flitskop geplugd hebt? En als je de stekker goed in de flitskop gedrukt houd al als je de testknop induwt? En als je de "slave" stand uitschakeld (knopje 4 dus) reageert de flitser dan wel op de trigger?
Bedankt voor je hulp, ik ben weer wijzer geworden.
Update:
Ik heb de Nikon AS-15 flitschoen adapter (€ 24,-) gekocht waarmee ik de flitser met bijgeleverde kabel op mn camera kan aansluiten. Mijn probleem is dus voorlopig even opgelost totdat ik de kabel zat ben. Op zich heeft het mij nog niet beperkt bij het fotograferen.
Ik heb de Nikon AS-15 flitschoen adapter (€ 24,-) gekocht waarmee ik de flitser met bijgeleverde kabel op mn camera kan aansluiten. Mijn probleem is dus voorlopig even opgelost totdat ik de kabel zat ben. Op zich heeft het mij nog niet beperkt bij het fotograferen.