Upgrade, body of objectief ????

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
RichardD

Upgrade, body of objectief ????

Bericht door RichardD » zo dec 12 2010 11:17 pm

Goedenavond allen,
Ik ben richard en ben nieuw hier, ik heb me zonet eerst voorgesteld in het daar voor bestemde draadje, en heb gelijk een vraag aan jullie.

Sinds een dik jaar ben ik in het bezit van een D60 met een nikkor 18-200, opzich een mooie combi, maar ik loop vaak tegen de grenzen van deze combi aan
De 18-200 is een mooi all-round objectief, maar zodra er wat minder licht aanwezig is moet ik direct de flitser erbij pakken, vooral binnen vind ik dat een nadeel, vooral kleine kinderen en baby's wil je niet recht in het gezicht flitsen.
ik sta nu voor een dilemma: ik heb een objectief nodig met een hogere lichtsterkte. maar is het niet verstandig om gelijk maar een nieuwe body er bij te nemen (D3100 bijvoorbeeld) omdat de D60 bij iso waardes hoger dan 400-800 behoorlijk wat ruis produceerd

wat zouden jullie doen met een budget van een kleine 1000 euro voorhanden

gr.Richard

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Upgrade, body of objectief ????

Bericht door strangeartefact » zo dec 12 2010 11:55 pm

Lees wat reviews, de d60 is wel wat achterhaald en je loopt tegen zijn beperkingen aan.
de d3100 noem je en ik lees daar veel lof over. Voor 1000 euro koop je ook een d90 met een lekker lichtsterk 1.8 prime objectief, een 50mm 1.8d voor in huis en geld over, maar vergis je niet, je hebt toch wel wat licht nodig ook met zulke diafragma's. Verder heb je de d5000 en d7000 of 2e hands d300s etc... wat wil je zelf!

Of koop een goedkoper prime objectief die snel is voor je portretten in huis en bepaal later wat je met de d60 doet.

Nou succes!
Peter
Bijna leeg hier....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 12 2010 11:57 pm

Lichtsterkere objectieven kopen lijkt mij zinvoller dan een andere body. Een D60 is nog steeds een prima camera. Als je het bij Nikon houdt en van deze body zonder AF uit gaat:

AFS 35mm f1.8
AFS 17-55 f2.8

De AFS 50mm f1.4 is vaak wat "lang" op een DX camera.

Het langere werk ligt boven je budget in AFS uitvoering.

Daarnaast zijn er andere merken die mooie objectieven bieden. Bekendste aanrader is de Tamron 17-50 f2.8. Dan wel een versie met scherpstelmotor nemen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RichardD

Bericht door RichardD » ma dec 13 2010 12:11 am

ik zit zelf te denken aan een 35 mm 1.8
aan de andere kant is de D3100 een stuk betere camera op hogere iso waardes, in combinatie met bijvoorbeeld een 16-85 f/3.5-5.6 ben ik dan weer een stuk universeler, ik ben dan wel een hoop centen lichter, maar volgens mij heb ik dan een stuk meer potentie in handen dan de combi D60- 35mm 1.8

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 13 2010 12:23 am

Koop dan gewoon eerst die 35mm. Die past ook op een eventuele vervanger van je D3000. Dus die is nooit weg. Heel veel kwaliteit en lichtsterkte voor een zacht prijsje!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma dec 13 2010 12:24 am

RichardD schreef:ik zit zelf te denken aan een 35 mm 1.8
aan de andere kant is de D3100 een stuk betere camera op hogere iso waardes, in combinatie met bijvoorbeeld een 16-85 f/3.5-5.6 ben ik dan weer een stuk universeler, ik ben dan wel een hoop centen lichter, maar volgens mij heb ik dan een stuk meer potentie in handen dan de combi D60- 35mm 1.8
Allereerst welkom Richard. Als ik een camera upgrade zou doen dan geen D3100 heeft net als de D60 geen motor in de body en zit je altijd aan AF-S objectieven vast. Een andere body kopen om met hogere iso te kunnen schieten is ook niet de juiste reden ( lijkt mij ). Lichtsterkere objectieven lijkt me een betere keuze. De nikkor 17-55 is een prima doch dure keuze, alternatief de Tamron "George" 17-50. De 16-85 is een heel mooi objectief maar eveneens niet lichtsterk en dat is nou net wat je evt wilt
Nikon Z Z & de maskers

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma dec 13 2010 2:00 am

Ik zou ook in de eerste plaats gaan voor een 35 mm 1.8 of de Tamron 17-50 met motor.
Maar voor binnenwerk zul je toch niet om een flitser heen kunnen. Een externe uiteraard, waarmee je indirect kunt flitsen. Dat kan al met een SB400, en anders een wat grotere.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 13 2010 4:57 am

Om iets doordachter te werk te gaan welk lichtsterker objectief als losse brandpunt het meest bij je past, zou je een statistiekenprogramma over je al bestaande opnamen kunnen laten lopen die je hebt gemaakt met je 18-200mm zoomlens.
Misschien nog specifieker sorteer je eerst typisch opnamen die je hebt gemaakt van je kinderen en baby.
Uit die statistieken rollen dan je meest gebruikte brandpunten. Kies als eerste extra objectief dan het meest gebruikte brandpunt maar dan in een lichtsterke versie, en je weet dat je dan zeker goed zit met die keus.

Zo'n statistisch programmaatje leest de EXIF-info uit van je opnamen en zet het om in keurige nette grafiekjes.
Zoek op het forum (of Google) op "ExposurePlot"of "Wega 2": http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken

Een soortgelijk draadje maar dan met een D80 en een 18-200 zoomlensje zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=28276
Vriendelijke groet, Léon Obers

RichardD

Bericht door RichardD » di dec 14 2010 12:26 am

Vandaag (mede door een pb met goed advies) de knoop doorgehakt, en een D90 body aangeschaft met de Tamron 17-50 f2.8 vc
het was een flinke uitgave, maar ik weet zeker dat ik er geen spijt van ga krijgen,
ik kan nu gerust binnen foto's schieten zonder flitser met goede resultaten, uiteraard moet ik de D90 nog goed leren kennen maar wat een camera zeg, vergeleken met de D60 is dit echt een beste stap voorwaarts.
de D60 hou ik er trouwens nog wel bij (met de 18-200 erop)

bedankt voor jullie hulp

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 14 2010 12:34 am

Meteen dubbel en dwars uitgepakt. :D Gefeliciteerd met je keuze.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di dec 14 2010 12:36 am

Zo dat is een goede investering en ik weet heel zeker dat je van die combo geen spijt zult krijgen. Gefeliciteerd dus met deze aankopen.
En je hebt "Tamron George" weer blij gemaakt als voorvechter van het alternatief voor de nikkor 17-55
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”