Welke camera ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
tomthijs

Welke camera ?

Bericht door tomthijs » zo dec 19 2010 12:14 pm

Beste medeforumers,

Ik heb enkele vragen welke camera jullie mij zouden aanraden, ik heb nu een panasonic lumix g1 maar die voldoet eigelijk niet aan de eisen :D
Ik maak vele foto's van zwaar-en groot transport, dus altijd grote lengtes 30-70 Meter lang, alsook zijn het veelal foto's bij minder licht inval.

ik zou jullie nu willen vragen welke camera ik het best zou kunnen aanschaffen alsook welke lens, liefst nikon.
Prijs kan tot +/-1500€

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie mij willen helpen, Tom

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke camera ?

Bericht door Roelof » zo dec 19 2010 5:01 pm

Je zou kunnen gaan voor een D90 met een 16-85 objectief: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm-vr.html
En voor wanneer het licht echt moeilijk doet een 50 mm F1.8 objectief erbij http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -f-18.html
Maar goed, ik weet niet wat voor afstanden je tot je onderwerpen hebt, misschien heb je meer groothoek nodig.

Voordat je je vastlegt op een merk, zou ik eerst eens naar een goed gesorteerde fotozaak gaan en kijken welk model camera (dus ook van andere merken) lekker in de hand ligt. Wat voor de een plezierig is, is voor de ander helemaal niks.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 20 2010 2:32 pm

Ik zou eerder de Nikon AFS 35mm f1.8 kiezen in plaats van de 50mm. Die is toch wat veelal wat "lang" op een D90.

De D90 is trouwens een prima keus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Bericht door Daniël » ma dec 20 2010 2:43 pm

1 met een ontspan knop en sensor zou handig zijn :ugeek:
tomthijs schreef:Ik maak vele foto's van zwaar-en groot transport, dus altijd grote lengtes 30-70 Meter lang, alsook zijn het veelal foto's bij minder licht inval.
Kan je een voorbeeld geven van wat je vast wilt leggen. Want zoals ik het lees heb je een groothoek nodig.

Heel toevallig kwam ik dit weekend op de site van Nikon en zag dat NL site nu ook de handige tool heeft.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... _id/150289
http://imaging.nikon.com/products/imagi ... /index.htm

Bij de simulator kan je snel zien wat het resultaat is.

tomthijs

Bericht door tomthijs » ma dec 20 2010 11:12 pm

Daniël schreef:1 met een ontspan knop en sensor zou handig zijn :ugeek:
tomthijs schreef:Ik maak vele foto's van zwaar-en groot transport, dus altijd grote lengtes 30-70 Meter lang, alsook zijn het veelal foto's bij minder licht inval.
Kan je een voorbeeld geven van wat je vast wilt leggen. Want zoals ik het lees heb je een groothoek nodig.

Heel toevallig kwam ik dit weekend op de site van Nikon en zag dat NL site nu ook de handige tool heeft.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... _id/150289

Bij de simulator kan je snel zien wat het resultaat is.
Het gaat meer over zulke dingen,
maar aangezien deze transporten in belgie maar eerst om 21uur vertrekken dus is het meestal duister of in winters zelfs donker,

alvast bedankt voor de reacties, Tom

Afbeelding

Afbeelding

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di dec 21 2010 12:33 am

Een Nikon D90 met een Nikon 16-85mm VR 3.5-5.6 objectief, óf met een Sigma 17-70mm 2.8-4.0 OS VC (iets lichtsterker én ongeveer €100 goedkoper!), zou hier prima diensten bewijzen.
En eventueel de 35mm 1.8 DX, die ook wat lichtsterker is.
Je krijgt met de D90 in elk geval véél "natuurlijker" details te zien dan met je Panasonic compact.
Maar je hebt het over bijna duisternis. Daarom zou je kunnen overwegen om er twee SB-600 filtsers bij te kopen (gebruikt op Marktplaats) en die in CLS "Creative Lighting System" erbij in te zetten. Eén op de camera en de andere van opzij, of één 45 tot 60 graden van links en de andere idem van rechts. De D90 kan deze flitsers samen aansturen in de z.g. Commander-stand. Even goed lezen in de gebruiksaanwijzingen van zowel camera als flitser. Of twee SB-700 flitsers, maar die zijn net nieuw en nog te duur.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

tomthijs

Bericht door tomthijs » zo jan 02 2011 6:03 pm

Beste medeforumers,

Ben bij een camerawinkel geweest, hij zei me dat ik best de, Nikon D3100met 18-55Is en een sigma lens 10-20.
ik had graag jullie mening erover gehad, ben namelijk meer voorstander voor die Nikon D90?

Tom..

tomthijs

Bericht door tomthijs » zo jan 02 2011 6:09 pm

Dit zijn een paar voorbeelden van die duistere foto's enalsook voertuigen in beweging !
Ik hoop echt da jullie mij kunnen helpen om het gepaste toestel te vinden
Groeten Tom

Afbeelding

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 02 2011 7:13 pm

Ik ben niet zo kapot van de tip om veel meer geld te stoppen in een supergroothoek dan in een standaardzoom. Een Nikon AFS 16-85 is voor het meeste wijd genoeg en een heerlijk allround objectief. En ik zou een D90 kiezen, hoewel de D3100 op zich prima is. Maar wel beperkt in de keuze voor eventuele latere objectieven doordat er geen scherpstelmotor in zit, en zo zijn er nog wel wat zaken die mij bij een D90 veel beter bevallen.

Oh ja, IS is een C@non term. Dat noemen wij bij Nikon VR. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo jan 02 2011 7:46 pm

Volgens de site van Nikon kún je met de D3100 iets verder qua ISO-instelling.
Toch zou ik waarschijnlijk ook voor de D90 kiezen of, als het budget het toelaat, de D7000.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jan 02 2011 10:59 pm

tomthijs schreef:Beste medeforumers,
Ben bij een camerawinkel geweest, hij zei me dat ik best de Nikon D3100 met 18-55Is en een sigma lens 10-20 [zou kunnen aanschaffen].
Tom, heeft die winkel de D90 misschien toevallig net even niet op voorraad??
ik had graag jullie mening erover gehad, ben namelijk meer voorstander voor die Nikon D90?
Tom..
Wat betreft onze mening: zoals je ziet zijn we het allemaal roerend met elkaar eens.
Succes met je beslissing!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

tomthijs

Bericht door tomthijs » di jan 04 2011 6:11 pm

JaapV schreef:
tomthijs schreef:Beste medeforumers,
Ben bij een camerawinkel geweest, hij zei me dat ik best de Nikon D3100 met 18-55Is en een sigma lens 10-20 [zou kunnen aanschaffen].
Tom, heeft die winkel de D90 misschien toevallig net even niet op voorraad??
Tom..
Wat betreft onze mening: zoals je ziet zijn we het allemaal roerend met elkaar eens.
Succes met je beslissing!
Hij had de D90 wel op voorraad ;d, hij meende dat dat belangen niet nodig was om zulke foto's te nemen. hij rade me de D3100 aan met de sigma lens, waarop ik antwoorde dat mensen
ook uit het 'VAK' een D90 aanbevelen ' Je vroeg men advies en ik heb het gegeven!'
Had eerder de indruk dat de man me niet echt wou verder helpen, maar een poosje later, liet hij uiteindelijk de D3100 zien, vroeg ik naar de mogelijkheden."
zoals de meeste mensen die een fototoestel kopen zou je denken."
Toen kreeg ik het deksel op men neus :? 'Er zijn toch genoeg website's waar informatie te vinden is,daar kan ik mijn tijd niet aan besteden' Vertelde de man me.!
Heb hem vriendelijk gedag gezegt en heb de winkel verlaten :evil: :!:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 04 2011 7:12 pm

Tja, verkoop je toch lekker niets. :huh:

Waar was dat?

xscream

Bericht door xscream » wo jan 12 2011 10:07 pm

Tsja, dat is wel een bijzondere behandeling van je klanten. Juist in deze tijd van internet-verkoop moeten de winkels het hebben van advies en op die manier hun klanten aan zich bieden.
Het voordeel van de D90 boven de D3100 is dat je wat verder door kan groeien in je fotografie, aangezien de D90 wat meer opties geeft. Dat is met name dat je sneller en makkelijker instellingen kan wijzigen, zonder dat je in het menu van de camera hoeft te duiken. Verder kan je met de D90 sneller foto's achter elkaar maken (4.5/sec vs 3/sec), AF is beter, de zoeker is wat prettiger en heeft het LCD volgens mij een hogere resolutie. Voordeel van de D3100 dat 'ie goedkoper is, lichter is en een basis-ISO van 100 heeft.

Zullen de vrachtwagens rijden, of fotografeer je ze in stilstand?

Toby

Bericht door Toby » do jan 13 2011 2:14 pm

Gezien je ook 's nachts foto's wilt maken zou ik zeker voor de Tamron 17-50 2.8 ipv de Nikon 16-85 gaan. Ik denk dat de 35 1.8 qua beeldhoek nog te klein zal zijn. Qua camera neig ik inderdaad naar een D90 of D7000, ik weet niet hoe de D3100 op hogere ISO instellingen presteert.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”