Nikon 60mm 2,8 Micro vraagje

Discussies over macro/micro objectieven
Steef

Nikon 60mm 2,8 Micro vraagje

Bericht door Steef » do mar 29 2007 9:59 pm

Sinds eergister ben ik in het bezit van een D200 met de 60mm macrolens. Nu ben ik een leek kwa spiegelreflex camera's, en lenzen. En ik vroeg me een paar dingen af.

Afbeelding

Als ik dat knopje bij 1 naar voren klik, dan kan ik kiezen van 32 t/m 2,8. Maar alleen op stand 32 kan ik het knopje weer terugklikken, zodat het weer vast staat. Bij de andere standen lukt dat niet, en staat er fEE op mn display.
Hoord dit?

En bij knop 2 kan ik kiezen uit limit of full. Wat is dit?

De gebruiksaanwijzing van de lens zelf is in andere talen, en begrijp ik niet echt. Hopelijk weet iemand hier er wat van af.

Alvast bedankt! Stephan

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mar 29 2007 10:13 pm

1.: Ja dat hoort, omdat de lens ook handmatig te gebruiken is. Om hem automatisch te gebruiken (dus je diafragma via je D200 body instellen) stel je het wieltje in op de kleinste diafragma, in dit geval f/32
2.: Als deze op Full staat en de lens heeft moeite met scherpstellen gaat de lens het hele bereik langs, hunten heet dat. Om dat tegen te gaan stel je die in op Limit als je de lens binnen bijv. 1-3 meter gebruikt of 0,2 - 1 m.

Steef ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je niet eerst het een en ander te weten komt over dslr's en lenzen voordat je gelijk een D200 incl. 60 mm micro aanschaft.
Laatst gewijzigd door M.Oorthuis op do mar 29 2007 10:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do mar 29 2007 10:14 pm

Knopje 1 regelt je diafragma. Voor je D200 moet je diafragma op de grootste waarde staan (kleinste opening) dat is ook de waarde waarin je hem vast kunt zetten(dat is niet voor niks).
Dat geldt voor alle objectieven die je zult kopen, bhalve voor de G objectieven, die laatste hebben geen diafragma ring.
Op je D200 moet je het gebruikte diafragma op de camera instellen (behalve bij non-CPU lenzen, maar daar zul je voorlopig nog wel niet aan beginnen.)

Knopje 2 is denk ik voor de AF, laat die maar op full staan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do mar 29 2007 10:14 pm

Met het knopje kan je de diafragmaring vastzetten op 32.
Als je dat doet kan je het diafragma op de kamera instellen, is dus normaal.

Met "Limit" kan je het focusgebied beperken waardoor de lens iets sneller kan scherpstellen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mar 29 2007 10:22 pm

nou wat wil je nog meer 3 keer hetzelfde antwoord ;)

Steef

Bericht door Steef » do mar 29 2007 10:34 pm

Bedankt allemaal! Ik snap het.

@ Opgezetfan: Ik weet er wel wat van af hoor, maar dit soort details zijn nieuw voor me. Ik ben niet iemand die zomaar wat koopt voordat ie zich erin heeft verdiept :wink:

Maar ik vind het goed om te horen dat ik zelf de diafragma kan instellen! Ik heb namelijk testfoto's gemaakt, en het viel me op dat de dof zo ontzettend klein was. Gelukkig kan ik dat dus handmatig weizigen.

Hier trouwens mn eerste testfoto's: http://members.lycos.nl/steefpictures/D200%20testing/

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » do mar 29 2007 10:59 pm

En dat zijn nog maar de test foto's, heel mooi hoor, vooral die van de poes is mooi.

Ik denk dat dat wel gaat lukken zo te zien... succes met je D200 en de 60mm

Pierre. :lol:
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

v.alberts

Bericht door v.alberts » do mar 29 2007 11:28 pm

Hey Steef!

Ik kijk vaker met bewondering naar je site en dacht: Tjonge, als hij straks met een D200 aan het werk is ben ik benieuwd!
Vanuit díe optiek begrijp ík heel goed waarom je deze set aanschaft zonder gedetaileerde kennis: Een goede camera in handen van een goede fotograaf...Dat moet welhaast goed komen!

Eerlijk gezegd was ik van je proefopnamen niet zo onder de indruk, maar ja, daar zijn het proefopnamen voor niet?

Succes met je D200, en ik ben benieuwd!

Gr Vincent

Herrie

Bericht door Herrie » do mar 29 2007 11:58 pm

Ik heb nu mooi de gelegenheid om een vraag te stellen waar ik al een tijdje mee rond loop: waarom hebben deze klassieke lenzen eigenlijk de diafragmawaarden in een dubbele rij op de lens staan?

En iets anders: moet je echt alles al weten van lenzen en dlsrs voordat je jezelf mag toestaan een D200 te kopen? Dan zou Nikon wel meteen kunnen ophouden en deze site ook....

Herrie

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mar 30 2007 9:16 am

Steef schreef:Maar ik vind het goed om te horen dat ik zelf de diafragma kan instellen! Ik heb namelijk testfoto's gemaakt, en het viel me op dat de dof zo ontzettend klein was. Gelukkig kan ik dat dus handmatig weizigen.

Hier trouwens mn eerste testfoto's: http://members.lycos.nl/steefpictures/D200%20testing/
Uhm steef, toch twijfel ik of je er wat vanaf weet na deze opmerking. Ik mag hopen dat jij weet dat je je diafragma gewoon op je body kan instellen als je dat handmatig wilt doen en dat jij niet aan dat ringetje gaat zitten draaien, en vervolgens hier weer een vraag gaat stellen waarom het niet lukt. :shock:
Herrie schreef:En iets anders: moet je echt alles al weten van lenzen en dlsrs voordat je jezelf mag toestaan een D200 te kopen? Dan zou Nikon wel meteen kunnen ophouden en deze site ook....

Herrie
Dat zeg ik niet, maar een beetje kennis is toch wel handig he, ik wist ook niet alles van boven en onder een paar jaar terug. Het is ieder z'n eigen recht om te kopen wat hij wil, maar ik vind het altijd zo zonde als iemand bijv. een D2H koopt met een hele dure VR lens en de cam altijd op AUTO gebruikt (even voorop gesteld ik zeg niet dat Steef ook zo is he ;))

v.alberts

Bericht door v.alberts » vr mar 30 2007 9:31 am

Herrie schreef:Ik heb nu mooi de gelegenheid om een vraag te stellen waar ik al een tijdje mee rond loop: waarom hebben deze klassieke lenzen eigenlijk de diafragmawaarden in een dubbele rij op de lens staan?

En iets anders: moet je echt alles al weten van lenzen en dlsrs voordat je jezelf mag toestaan een D200 te kopen? Dan zou Nikon wel meteen kunnen ophouden en deze site ook....

Herrie
Foutje, ik had hier de uitleg voor de dubbele getallenrij netjes opgegeven, maar blijkbaar deed ik iets fout en kwam alleen de quote mee en niet mijn tekst...

Uitleg is verderop reeds gegeven, zó zit het dus!

Gr Vincent
Laatst gewijzigd door v.alberts op vr mar 30 2007 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr mar 30 2007 9:35 am

Roelof schreef: Knopje 1 regelt je diafragma. Voor je D200 moet je diafragma op de grootste waarde staan (kleinste opening) dat is ook de waarde waarin je hem vast kunt zetten(dat is niet voor niks).
Dat geldt voor alle objectieven die je zult kopen, bhalve voor de G objectieven, die laatste hebben geen diafragma ring.
Op je D200 moet je het gebruikte diafragma op de camera instellen (behalve bij non-CPU lenzen, maar daar zul je voorlopig nog wel niet aan beginnen.)
Bijna goed.
Non-CPU lenzen: brandpunt en maximaal diafragma handmatig instellen op de camera en diafragma met de ring regelen. Alleen in de standen A en M te gebruiken.

CPU-lenzen met diafragmaring: Lensdata wordt via de contacten in de vatting doorgegeven aan de camera. Je kunt zelf kiezen om diafragma te regelen via de ring (per hele stop, alleen standen A en M) of via de body (naar keuze per stop, halve stop of 1/3 stop, alle programmastanden). Zie custom setting f5-instelwiel-diafragmakeuze in de D200.

G-lenzen: Lensdata wordt automatisch doorgegeven en diafragma altijd via de camera instellen. Alle programmastanden te gebruiken.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

BertvD

Bericht door BertvD » vr mar 30 2007 9:37 am

Herrie schreef:Ik heb nu mooi de gelegenheid om een vraag te stellen waar ik al een tijdje mee rond loop: waarom hebben deze klassieke lenzen eigenlijk de diafragmawaarden in een dubbele rij op de lens staan?

Herrie
volgens mij is de rij met de gekleurde grotere F getallen voor het instellen als je vanboven op de lens kijkt en de kleuren komen dan overeen met de streepjes zodat je de DOF kunt inschatten.
De kleine witte F getallen worden via een klein prisma in je zoeker zichtbaar waardoor je in de zoeker ook kunt zien welke instelling je gemaakt hebt.

Herrie

Bericht door Herrie » vr mar 30 2007 9:52 am

Dank Bert en Vincent,

ik heb mijn D50 even niet bij de hand vandaar het volgende: die doorkijk via je zoeker werkt toch niet meer op digitale reflexen?

Herrie

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr mar 30 2007 9:55 am

Nee. Het diafragma staat nu in de regel onderin je zoeker.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”