D700 en fotografie in maneges
D700 en fotografie in maneges
Hallo allemaal,
Ik heb wat hulp nodig bij de keuze voor een lens voor mijn D700 voor fotografie in maneges.
Lowlight, (snel-) bewegende voorwerpen en een zoom nodig voor afstanden tussen de 0-60 mtr.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Euh budget speelt geen rol.
Ik heb wat hulp nodig bij de keuze voor een lens voor mijn D700 voor fotografie in maneges.
Lowlight, (snel-) bewegende voorwerpen en een zoom nodig voor afstanden tussen de 0-60 mtr.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Euh budget speelt geen rol.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: D700 en fotografie in maneges
Met één lens kom je er helaas niet, als het aan al je eisen moet voldoen.
Maar als geld geen rol speelt: voor dichtbij zal je een Nikkor 17-55 f/2.8, en voor ver af een Nikkor 70-200 f/2.8.
Maar als geld geen rol speelt: voor dichtbij zal je een Nikkor 17-55 f/2.8, en voor ver af een Nikkor 70-200 f/2.8.
ik zou de 17-55 laten zitten, dat is een DX-objectief.
Inplaats daarvan een 24-70mm 2.8
Inplaats daarvan een 24-70mm 2.8
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dichtbij een AF-S 24-70 mm f/2.8 niet de 17-55 dat is een DX objectief.
Ver weg een AF-S 200 mm f/2 VR
Als je per sé zoom wilt zou ik inderdaad een 70-200mm. f/2.8 VRII nemen
Ver weg een AF-S 200 mm f/2 VR
Als je per sé zoom wilt zou ik inderdaad een 70-200mm. f/2.8 VRII nemen
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als budget echt geen rol speelt:
4x een D3s (snel wisselen van brandpunt), uitgerust met 24 f/1.4, 35 f/1.4, 85 f/1.4, 200 f/2; slechts € 27394,-
Even serieus: Je moet echt eerst eens het lichtniveau meten, vaststellen welke sluitertijd je nodig hebt voor de beweging en welk diafragma voor de scherptediepte. Paarden zijn best lang en als je ze zeg maar springend van voor tot achter scherp wilt hebben zit je al gauw aan f/5.6 met 1/1000. Best kans dat eea een beetje moeilijk wordt.
4x een D3s (snel wisselen van brandpunt), uitgerust met 24 f/1.4, 35 f/1.4, 85 f/1.4, 200 f/2; slechts € 27394,-

Even serieus: Je moet echt eerst eens het lichtniveau meten, vaststellen welke sluitertijd je nodig hebt voor de beweging en welk diafragma voor de scherptediepte. Paarden zijn best lang en als je ze zeg maar springend van voor tot achter scherp wilt hebben zit je al gauw aan f/5.6 met 1/1000. Best kans dat eea een beetje moeilijk wordt.
Dank voor jullie antwoorden tot zover. De afstand is gebaseerd op de uiterste van de manegebak. Het gros van de foto's zal worden gemaakt tussen 1-15 mtr.
Ik heb reeds een 50mm f/1.4G AF-S NIKKOR.
Misschien dat dit de keuze op nog andere interessante lenzen geeft?
Ik heb reeds een 50mm f/1.4G AF-S NIKKOR.
Misschien dat dit de keuze op nog andere interessante lenzen geeft?
Laatst gewijzigd door Gideon312 op wo dec 22 2010 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Oeps..florist schreef:ik zou de 17-55 laten zitten, dat is een DX-objectief.

Misschien moet je het eens op een andere manier benaderen. Want je omschrijving is wel erg breed, en als kosten geen probleem zijn dan krijg je ook brede adviezen.Gideon312 schreef:Dank voor jullie antwoorden tot zover. De afstand is gebaseerd op de uiterste van de manegebak. Het gros van de foto's zal worden gemaakt tussen 1-15 mtr.
Ik heb reeds een 50mm f/1.4D AF NIKKOR.
Misschien dat dit nog op interessante andere lenzen van toepassing is?
Wat zou je willen dat kan? Wat is het probleem met je 50mm?
Krijg je niet alles in beeld, of kom je niet dichtbij genoeg?
Leen/huur eens een 24-70 f/2.8 en ga daar eens mee aan de gang. Kijk dan tegen welke grenzen je aanloopt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Gezien de beweeglijkheid en variatie continue in afstand tot ruiter en paard lijkt me het gebruik van zoomlenzen het meest handelbaar, geen primes. Kom je automatisch uit aan de reeds eerder genoemde 70-200mm/2.8 VR II en 24-70mm/2.8
Op grotere afstanden kan de 200mm zelfs nog aan de korte kan zijn. Combineer je dat met een 1,4 convertor.
Gaat de lichtsterkte wel een stop naar beneden, maar dat heb je ook bij langere zoomlenzen (bijv. Sigma 100-300mm/4.0 die best goed is). Huren zoals hiervoor wordt geopperd geeft de beste zekerheid of bepaalde lenzen en brandpunten voldoen.
Scherptediepte waar Flip op reageert lijkt me niet de grootste bottleneck.
Voor een beeldveld van bijv. 3 meter hoogte en 4,5 meter breed. Heb je bij een afstand van 20 meter en het gebruik van 160mm brandpunt bij volle opening ( F2.8 ) een scherptediepte van ruim 2,60 meter. Of het puntje van de staart of de achterhand, en de hoeven bij gesterkte voorbenen dan net niet meer 100% scherp zijn, is niet waar de foto op zou afknappen. Paarden worden daarbij zelden pal van voren gefotografeerd, meestal van de zijkant of half schuin van voren. Paard aan de zijkant gefotografeerd heb je zelfs nog heel ruim scherptediepte over.
Op grotere afstanden kan de 200mm zelfs nog aan de korte kan zijn. Combineer je dat met een 1,4 convertor.
Gaat de lichtsterkte wel een stop naar beneden, maar dat heb je ook bij langere zoomlenzen (bijv. Sigma 100-300mm/4.0 die best goed is). Huren zoals hiervoor wordt geopperd geeft de beste zekerheid of bepaalde lenzen en brandpunten voldoen.
Scherptediepte waar Flip op reageert lijkt me niet de grootste bottleneck.
Voor een beeldveld van bijv. 3 meter hoogte en 4,5 meter breed. Heb je bij een afstand van 20 meter en het gebruik van 160mm brandpunt bij volle opening ( F2.8 ) een scherptediepte van ruim 2,60 meter. Of het puntje van de staart of de achterhand, en de hoeven bij gesterkte voorbenen dan net niet meer 100% scherp zijn, is niet waar de foto op zou afknappen. Paarden worden daarbij zelden pal van voren gefotografeerd, meestal van de zijkant of half schuin van voren. Paard aan de zijkant gefotografeerd heb je zelfs nog heel ruim scherptediepte over.

Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik weet toevallig dat bijvoorbeeld springruiters e.d. het wel belangrijk vinden dat het hele paard scherp is als het over een barrage springt. Dan kom je toch al snel aan een redelijk diafragma omdat je ook rekening moet houden met een enigszins niet-perfecte AF. Wil je je dochter tijdens de ponyles kieken dan is het natuurlijk weer wat minder belangrijk.Léon Obers schreef:Of het puntje van de staart of de achterhand, en de hoeven bij gesterkte voorbenen dan net niet meer 100% scherp zijn, is niet waar de foto op zou afknappen.
Daarbij blijf ik erbij dat je eerst het lichtniveau etc. moet weten voor je iets zinnigs kan zeggen over deze vraag.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou beginnen met een 70-200 f2.8. Of een van de 80-200 f2.8 versies als je het budget beperken wilt...
- Léon Obers
- Forumlid
Het lichtniveau in maneges is slecht, bijna zonder uitzondering zou ik haast zeggen (het heeft verre het niveau van een sporthalverlichting en daar zijn de omstandigheden al krap). Je hebt altijd licht tekort, vandaar dat je aan de grenzen van de camera-instellingen komt. Manueel een grote diafragma-opening (de maximaal volle opening) en de minimaal benodigde snelle sluitertijd kiezen, en hopen dat de automatische ISO een niet te hoge waarde pakt i.v.m. ruis. Dat zijn de ingrediënten waar je mee moet werken.flitslicht schreef: Daarbij blijf ik erbij dat je eerst het lichtniveau etc. moet weten voor je iets zinnigs kan zeggen over deze vraag.
In die zin zou de TS zelfs kunnen overwegen een D3s camera te kiezen boven een D700, omdat die betere ruisprestaties heeft en een strakker beeld bij hoge ISO's. Op de grenzen van de instellingen is elke winst meegenomen.
Als de voor en achterkant beslist scherp moeten zijn, kies dan meer een standpunt dat je een paard meer van de zijkant fotografeert. Heb je wel scherptediepte genoeg.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Alleen heb je dan in principe weer een snellere sluitertijd nodig; het blijft lastig............Léon Obers schreef: Als de voor en achterkant beslist scherp moeten zijn, kies dan meer een standpunt dat je een paard meer van de zijkant fotografeert. Heb je wel scherptediepte genoeg.

Jur
Inderdaad, in een sporthal is het vaak al bijna onmogelijk goed actie vast te leggen. Op sportvelden waar een reeks behoorlijke lampen omheen staan kom ik met ISO 3200/6400 niet verder dan 1/250 f/2.8.Léon Obers schreef: Het lichtniveau in maneges is slecht, bijna zonder uitzondering zou ik haast zeggen (het heeft verre het niveau van een sporthalverlichting en daar zijn de omstandigheden al krap).
Precies. Zelf denk ik dat het erg moeilijk gaat worden om lekker actie vast te leggen in de gemiddelde manage. Dat zijn vaak donker-houten gebouwtjes met lage wanden waar hele kleine raampjes inzitten. Dan nog een paar TL-balken in de nok van het puntdak. Misschien met een D3s en f/1.4 bij ISO 6400 of 12800 dat je nog een beetje sluitertijd haalt. Zoomlenzen heb ik sterk mijn twijfels over.Léon Obers schreef:...en hopen dat...
Zo af en toe fotografeer ik ook in manege´s, als er keer een concour is of mijn vrouw of dochters rijden, de 70-200 is uitermate geschikt, en de 24-70 natuurlijk ook, ik heb met mijn D700 nog geen fotoos genomen. Het licht is inderdaad erg slecht, dus hoge iso gebruiken, zeker 1600 minimaal, dat kan de D700 makkelijk aan, en een diafragma van minimaal F6.3. En dan een sluitertijd van 1/125sec, belichting moet je dan ter plekke een beetje bij corrigeren.
Als je van dichterbij wilt fotograferen denk ik dat je deze waardes wel wat hoger moet zetten!!
Het is erg lastig om een paard in volle galop scherp op de foto te krijgen, meestal heb je dan een scherpe achtergrond, en het onderwerp als een streep over je scherm
Als voorbeeld doe ik er wat fotoos bij, misschien dat je wat aan de EXIF gegevens hebt
Camera: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D300S
ISO: 1600
Belichting: 1/160 sec.
Diafragma: 6.3
Brandpuntsafstand: 200mm
Brandpuntsafstand: 95mm
Belichting: 1/320 sec.
Diafragma: 9.0
Brandpuntsafstand: 85mm
Ik heb het met de EXIF gegevens even zo moeten doen, als ik op de foto klik dan zie ik geen gegevens in het sherm!!
Als je van dichterbij wilt fotograferen denk ik dat je deze waardes wel wat hoger moet zetten!!
Het is erg lastig om een paard in volle galop scherp op de foto te krijgen, meestal heb je dan een scherpe achtergrond, en het onderwerp als een streep over je scherm
Als voorbeeld doe ik er wat fotoos bij, misschien dat je wat aan de EXIF gegevens hebt

Brandpuntsafstand: 200mm

Brandpuntsafstand: 95mm

Belichting: 1/320 sec.
Diafragma: 9.0
Brandpuntsafstand: 85mm
Ik heb het met de EXIF gegevens even zo moeten doen, als ik op de foto klik dan zie ik geen gegevens in het sherm!!
- Léon Obers
- Forumlid
Aan de scherptedieptes te zien is die waarde helemaal niet nodig. Kan makkelijk een grotere opening zijn zodat je betere waarden voor sluitertijd en/of ISO overhoudt.GDF schreef:....en een diafragma van minimaal F6.3.