dierfotografie
dierfotografie
Hoi allemaal,
Sinds een half jaar ben ik in het trotse bezit van de oude d40 van mijn vriendin.
Ik ben zelf vrijwilliger bij een dierenasiel en maak ik foto's van de asielhonden voor op de internetsite/advertenties in tuincentra e.d/ en soms ook kranten.
momenteel heb ik een Nikkor AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 G en een nikkor AF-S 18-135 VR (aan vervanging toe, werkt zeer slecht)
alleen weet ik niet welke lens ik moet kopen, een af-s (VR) 70-300 of iets dergelijks lijkt me wel handig alleen mijn budget strekt maar tot ongeveer €150,-
in geval van nood kan ik de nikkor af-s vr 18-55 van mijn vriendin lenen maar ik wil eigenlijk een nieuwe lens erbij.
Heeft er iemand nog tips?
alvast bedankt
Harrold Veldman
Sinds een half jaar ben ik in het trotse bezit van de oude d40 van mijn vriendin.
Ik ben zelf vrijwilliger bij een dierenasiel en maak ik foto's van de asielhonden voor op de internetsite/advertenties in tuincentra e.d/ en soms ook kranten.
momenteel heb ik een Nikkor AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 G en een nikkor AF-S 18-135 VR (aan vervanging toe, werkt zeer slecht)
alleen weet ik niet welke lens ik moet kopen, een af-s (VR) 70-300 of iets dergelijks lijkt me wel handig alleen mijn budget strekt maar tot ongeveer €150,-
in geval van nood kan ik de nikkor af-s vr 18-55 van mijn vriendin lenen maar ik wil eigenlijk een nieuwe lens erbij.
Heeft er iemand nog tips?
alvast bedankt
Harrold Veldman
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: dierfotografie
Hoe vaak gebnruik je de 18-135??
indien veel gebruikt:
adv 18-105 vr nieuw 175-185 euro.
heb je overwegend meer tele nodig , kijk bij de grote foto zaken( konijn... Kamera expres e.d.) of er een intresante passende tweedehands te koop is.
gr
Bert Harry
indien veel gebruikt:
adv 18-105 vr nieuw 175-185 euro.
heb je overwegend meer tele nodig , kijk bij de grote foto zaken( konijn... Kamera expres e.d.) of er een intresante passende tweedehands te koop is.
gr
Bert Harry
Voor huisdieren met een DX camera zou ik de 50mm F/1.8 nemen. Kost bijna niks en is eigenlijk precies wat je nodig hebt. Veel dichterbij gaat niet werken. En verder weg ook niet. Nog licht sterk en een goede beeldkwaliteit op de koop toe.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Kijk ook eens naar de Nikon 35 mm 1.8. Ook een mooi objectief voor weinig, geeft prima resultaat op een DX camera en is eveneens lichtsterk.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Alvast bedankt,
ik ben zelf niet zo bekend met een lens met een vast brandpunt.
heb je daar geen afs voor nodig?
De 18-135 heb ik niet veel gebruikt omdat hij slecht reageerde op de camera, gaf elke keer foutmelding dat de er geen lens aangesloten was.
jullie geven wel aan dat ik meer aan een kort bereik heb dan een telezoom.
Ik ga alvast rondkijken op de 50mm F/1.8 en 35mm F/1.8
Alvast bedankt
ik ben zelf niet zo bekend met een lens met een vast brandpunt.
heb je daar geen afs voor nodig?
De 18-135 heb ik niet veel gebruikt omdat hij slecht reageerde op de camera, gaf elke keer foutmelding dat de er geen lens aangesloten was.
jullie geven wel aan dat ik meer aan een kort bereik heb dan een telezoom.
Ik ga alvast rondkijken op de 50mm F/1.8 en 35mm F/1.8
Alvast bedankt
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
De 35 mm is een AF-S objectief en past dus op de D40.
Als je resultaten wilt zien die met dit objectief gemaakt zijn kun je kijken op http://www.pixel-peeper.com/
Als je resultaten wilt zien die met dit objectief gemaakt zijn kun je kijken op http://www.pixel-peeper.com/
Laatst gewijzigd door Riemke op do dec 23 2010 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Als die D40 geen scherpstelmotor heeft, dan heb je inderdaad een AFS lens nodig. Dan wordt het de 50mm. F/1.4 maar die is wel al meteen weer wat duurder.
Of de 35mm. F/1.8 die lijkt me ook heel bruikbaar. Je komt er dan wel wat dichter bij. Dat kan soms lastig zijn bij huisdieren.
Of de 35mm. F/1.8 die lijkt me ook heel bruikbaar. Je komt er dan wel wat dichter bij. Dat kan soms lastig zijn bij huisdieren.
- OAK
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb de 18-105 afs, bevalt prima. Is net boven je budget (geloof dat de mijne iets van EUR175 was), heeft ook VR en is ook soms 2e hands op Marktplaats te vinden.
Ik gebruik 'm soms nog op m'n D300s, gebruikte hem zeer veel op m'n D40x.
Ik gebruik 'm soms nog op m'n D300s, gebruikte hem zeer veel op m'n D40x.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)
(Pablo Picasso)
- Roelof
- Clublid
Harrold,
Je geeft aan dat je problemen hebt met de 18-135, doordat hij slecht herkend wordt door de camera.
Voordat je aan een vervangende lens gaat denken zou ik je eerst aanraden om te kijken of dat probleem verholpen kan worden door de contacten op de lens schoon te maken. (Als je dan toch bezig bent, maak dan ook de contacten op de vatting van de body schoon.) Dat is sowieso goedkoper dan een nieuwe lens.
Als je dan nog steeds een vervanger zoekt, dan zou ik voor een 18-55 gaan. Die is weliswaar niet zo lichtsterk als de 35 mm, maar hij geeft je in kleine ruimtes iets meer flexibiliteit. De 18-55 dekt het hele bereik dat je mist als je je 18-135 afdankt, want het 55-15 stuk zit ook in de 55-200.
De 70-300 waar je het ook over hebt, is wel leuk, maar daar heb je eigenlijk alleen buiten iets aan. En uit jouw verhaal leid ik niet af dat je daar een boel doet.
Je geeft aan dat je problemen hebt met de 18-135, doordat hij slecht herkend wordt door de camera.
Voordat je aan een vervangende lens gaat denken zou ik je eerst aanraden om te kijken of dat probleem verholpen kan worden door de contacten op de lens schoon te maken. (Als je dan toch bezig bent, maak dan ook de contacten op de vatting van de body schoon.) Dat is sowieso goedkoper dan een nieuwe lens.
Als je dan nog steeds een vervanger zoekt, dan zou ik voor een 18-55 gaan. Die is weliswaar niet zo lichtsterk als de 35 mm, maar hij geeft je in kleine ruimtes iets meer flexibiliteit. De 18-55 dekt het hele bereik dat je mist als je je 18-135 afdankt, want het 55-15 stuk zit ook in de 55-200.
De 70-300 waar je het ook over hebt, is wel leuk, maar daar heb je eigenlijk alleen buiten iets aan. En uit jouw verhaal leid ik niet af dat je daar een boel doet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hoi RoelofRoelof schreef:Harrold,
De 18-135 is echt helemaal op. de lens valt letterlijk uit elkaar. Hij is echt aan vervanging toe.
Ik ben het eigenlijk vergeten te vertellen, maar de meeste foto's die ik maak zijn eigenlijk allemaal buiten.
Ik maak tijdens het uitlaten foto's van de honden omdat ik een hekel heb aan honden die achter de tralies in de kennels zitten.
- Roelof
- Clublid
In dat geval vraag ik me af of je niet genoeg hebt aan de 55-200. Als je daarmee werkt, aan welke kant van z'n bereik zit je dan het meest? Maximaal ingezoomd, uitgezoomd of in het midden? Dat geeft een indicatie wat je nodig zou kunnen hebben.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.