Kindermusical fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Kindermusical fotograferen

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 6:43 pm

Morgenavond ga ik een kindermusical fotograferen, maar ik heb veel twijfels over welke lens te gebruiken op m'n D80:

De 50/1.8 kan ik zonder fliter gebruiken voor mooiste kleurbehoud, maar wel veel onscherpe foto's bij 1/15 met nog redelijk hoge ISO 400-800. Voor mijn gevoel zijn de meeste foto's dan onbruikbaar.
De 18-135 kitlens kan ik prima met de SB600 gebruiken, maar via plafond flitsen gaat daar niet en ik ben bang dat ik alle sfeer uit de foto's flits, zelfs met omnibounce erop
De 70-300 VR is bijna niet bruikbaar denk ik, hoogstens voor close-ups

Welk van deze lenzen zouden jullie voornamelijk gebruiken en welke tips hebben jullie ?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Kindermusical fotograferen

Bericht door Jaap Driest » do dec 23 2010 7:14 pm

Tja, je moet wat. Waarschijnlijk moet je ergens water bij de wijn doen.

Ik zou niet flitsen, je wilt juist de sfeer van een licht podium in een donkere ruimte laten zien.
ISO flink hoog. Hoe erg is een beetje ruis? Beter ruis dan onscherpte.
Probeer eens een monopod. Kan je makkelijk vanuit het publiek hanteren, en scheelt toch al gauw een stop in de belichting.
Of, als je de ruimte hebt, een gewoon driepoot statief.
Op die manier kun je onscherpte in de stilstaande elementen van de foto wel voorkomen.
Nu nog een oplossing voor de beweging op de bühne.
Beetje beweging is niet erg. Maar je kunt het moment goed kiezen. Er zijn altijd relatief statische momenten. Dan moet je toeslaan.
Flink veel foto's maken en achteraf 90% weggooien.
In RAW schieten en één stop onderbelichten. Dan geeft je net wat snellere sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen, en je kunt die stop later in photoshop weer corrigeren. Geen superoplossing, want de ruis neemt ook weer toe.
Spotmeting of centrummeting gebruiken om de belichting niet teveel te laten beïnvloeden door de donkere ruimten rondom de bühne. Het is niet erg als die onderbelicht blijven.
Als je onverhoopt toch moet flitsen, experimenteer eens met de witbalans. Als je die op 'bewolkt` zet of 'schaduw' dan corrigeert je camera het licht naar iets warmer. Krijg je niet die bleke flitskleur.
Kijk of je ergens een lichtsterk standaardzoomobjectief kunt lenen. Dat scheelt een hoop.

Succes ermee. Lastige omstandigheden voor een amateur. En de wereld kijkt mee...

Grtn
Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 7:44 pm

Zonder flitser heeft denk ik alleen zin met de 50mm/1.8, de andere lenzen zijn te langzaam.
Monopod heb ik niet, maar wel een statief waarvan ik de poten zou kunnen uitschuiven maar niet naar buiten klappen, zodat ie als monopod fungeert.
Het zoomen moet ik dan met mn voeten doen en hopen dat ik het publiek niet teveel in de weg zit.

Het is in een schoolgebouw zonder professionele verlichting oid, dus ik moet nog even afwachten hoe de sfeer op het toneel is. Als er weinig sfeer valt weg te flitsen zou ik eventueel ook met de 18-135 en SB-600 redelijk vooraan kunnen zitten, dan hoef ik met de zoom-mogelijkheid de andere ouders niet zo in de weg te lopen.

De 70-300 kan ik denk ik thuis laten...

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do dec 23 2010 9:00 pm

Als je de 18-135 gebruikt kun je(als je hem zoveel mogelijk aan de groothoekkant houdt) wel wat langere sluitertijden gebruiken zonder dat je bewegingsonscherpte hebt. Met een 50 mm moet je toch minimaal 1/60 en een vaste hand hebben voor scherpe foto's. Flitsen zou ik persoonlijk niet zo vlug doen omdat je de sfeer dan wegflitst.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 9:13 pm

Is het dan niet zo dat de f/1.8 van de 50mm die langere sluitertijd meer dan compenseert ten opzichte van de f/3.5 van de 18-135mm ?

Kan ik overigens het beste in P, A of in S fotograferen?

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » do dec 23 2010 9:54 pm

Als er weinig sfeer valt weg te flitsen zou ik eventueel ook met de 18-135 en SB-600 redelijk vooraan kunnen zitten, dan hoef ik met de zoom-mogelijkheid de andere ouders niet zo in de weg te lopen.
Of er nu wel of geen sfeer is op het toneel en als het al zou mogen dan zou ik nog niet flitsen. Heb je enig idee hoe vervelend het is voor de kinderen die aan het spelen zijn en ook voor het publiek als er iemand zit te flitsen? Gewoon niet doen.
Neem genoegen met wat je kan of doe het anders gewoon niet hoe jammer dat ook is.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 10:44 pm

Net even in huis geexperimenteerd:
- 50mm f/1.8
- Statief als monopod
- Stand A f/1.8
- Auto ISO, min 1/30s (evt. 1/15s)
- RAW+fine mode
- Burstmode aan
- AF hulpverlichting uit
- Witbalans handmatig (thuis 2800K)

Best goede resultaten. Hiermee ga ik morgen maar starten.
Nog iemand extra tips naast hierboven genoemde instellingen?

george013

Bericht door george013 » do dec 23 2010 10:51 pm

Waarom heb je die 50mm niet op je hondje gebruikt.
George

george013

Bericht door george013 » do dec 23 2010 10:53 pm

En waarom RAW + fine. RAW sec is just as fine.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 11:03 pm

Met 50mm op het hondje kon ik alleen dichtbij beeldvullend fotograferen en dan is de off-focus relatief nog groter en met f/1.8 te kleine scherptediepte
(althans dit waren mijn afwegingen/veronderstellingen :D )

Alleen RAW kan natuurlijk ook, maar JPEG vind ik altijd makkelijker om eerste preview/delete ronde te doen. Heeft t ook een nadeel? Burst-mode wordt niet trager, wel is de buffer iets eerder vol.

OAK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door OAK » do dec 23 2010 11:16 pm

Je kan ook op het achterste gordijn flitsen. Samen met een hogere ISO waarde en een langere sluitertijd heb je nog veel van het omgevingslicht in je foto en met je flitser "bevries" je de beweging.

Ik gebruik op mijn D300s in dit soort gevallen:
de Nikon 17-55 2.8 op 2.8 (of het diafragma wat je wenst qua DOF)
Camera op manual
ISO op 1250 oid (hoe meer achtergrond verlichting je wilt, hoe hoger de ISO waarde, bij een D80 zou ik maximaal ISO 800 gebruiken ivm ruis)
Flitser ook op manual, dus geen TTL
1/30 of 1/20 sec sluitertijd (is er weinig omgevingslicht, dan kan dit zelfs op 1/10)
Flitsen op het achterste gordijn
Witbalans op flits, maar is geen wetmatigheid, ook hier kun je experimenteren. Je kunt zelfs een kleurenfilter voor de flitser monteren zodat je flitslicht dezelfde licht temperatuur heeft als de podiumlampen. (kwestie van experimenteren)
Wil je nabewerken, dan RAW (NEF), anders JPG. Ik heb twee kaartjes in de camera, 1 is voor de RAW's en 1 voor de JPG's.

Tip: maak wat proef foto's om de bovenstaande instellingen wat te "tunen" en de juiste balans tussen omgeving en flitslicht te krijgen.

Deze ideeën kan je ook met minder "snelle" objectieven gebruiken of eenvoudigere camera's.
Laatst gewijzigd door OAK op do dec 23 2010 11:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)

george013

Bericht door george013 » do dec 23 2010 11:24 pm

Ik begrijp je argumenten niet wbt het hondje. Je hebt een lens met een maximale van 1.8 Wie zegt dat jij dat moet gebruiken? En wat bedoel je met off-focus?
En waarom NEF en JPG.
Alleen RAW kan natuurlijk ook, maar JPEG vind ik altijd makkelijker om eerste preview/delete ronde te doen.
Probeer maar met alleen NEF. Je ziet het verschil niet.

George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 11:27 pm

OAK schreef:Flitser ook op manual, dus geen TTL
1/30 of 1/20 sec sluitertijd (is er weinig omgevingslicht, dan kan dit zelfs op 1/10)
Flitsen op het achterste gordijn
Deze ideeën kan je ook met minder "snelle" objectieven gebruiken of eenvoudigere camera's.
He, dit lijkt me een mooie techniek voor de 18-135mm/3.5-5.6, Ga ik zeker ook mee experimenteren!
Nog even een vraagje over flitsen op manual: Welke flitssterkte stel je dan in? Gewoon 1, of een stuk minder ?

Bedankt voor de tip!

OAK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door OAK » do dec 23 2010 11:31 pm

De flitssterkte moet je mee experimenteren. Vaak moet ik hem terugdraaien omdat hij anders te nadrukkelijk flitsfoto's produceert. Dus het verschilt van geval tot geval.

PS: JPEG foto's kun je ook bewerken, maar je hebt minder speelruimte dan bij een RAW(NEF) Mijn ervaring is hoe vaker je fotografeert, hoe minder je extreem hoeft na te bewerken.

Tip: ga wel eerst thuis er mee experimenteren, want het vereist een bepaalde "feeling" zodat je blindelings weet wat je moet aanpassen als je aan de slag bent. Ander mis je mooie momenten.

Nog een tip: de flitssterkte neemt af als je bv 1/16 sterkte instelt op je flitser, maar de flitsduur is dan wel korter, dus meer bruikbaar in situaties waar veel bewogen wordt.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do dec 23 2010 11:39 pm

george013 schreef:Ik begrijp je argumenten niet wbt het hondje. Je hebt een lens met een maximale van 1.8 Wie zegt dat jij dat moet gebruiken? En wat bedoel je met off-focus?
Nou, ik heb het idee dat het scherpstellen verder weg (300mm) iets minder kritisch komt als dichtbij (50mm), maar eigenlijk weet ik ook niet of dat echt zo is :oops:
Verder zou ik voor een laag standpunt met de 50mm in de sneeuw moeten gaan liggen terwijl met 300mm laag op de hurken voldoende is.
george013 schreef:En waarom NEF en JPG. Probeer maar met alleen NEF. Je ziet het verschil niet.
De standaard windows-viewer bladert en delete lekker snel, en die ondersteunt NEF niet. Ik heb voor NEF alleen maar ViewNX (gratis) en die vind ik minder prettig werken. Doe daar alleen maar witbalans en belichting. Ik ben nog steeds op zoek naar een eenvoudige/prettige foto-editor die NEF ondersteund

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”