Mijn bevindingen: van D60 naar D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Mijn bevindingen: van D60 naar D7000

Bericht door MarileenK » zo dec 26 2010 4:06 pm

Mijn bevindingen: van D60 naar D7000: gewoon, omdat ik het leuk vind om te delen en iemand die misschien de overstap ook wil maken het misschien interessant vindt om te lezen.

Na 2,5 jaar met een D60 gefotografeerd te hebben vond ik het tijd voor een stapje hoger. Niet omdat de D60 niet meer voldeed, maar wel omdat een nieuwe camera weer nieuwe mogelijkheden bied en ik nu meer tijd heb om aan mijn hobby te besteden en ik misschien mijn kunnen een niveau’tje hoger kan tillen. Een tijdje geleden heb ik overwogen om over te stappen naar de D90, maar toen kwamen de eerste ‘rumors’ over een opvolger van de D90. Aangezien ik toch moest wachten op mijn 13e maand(je) heb ik dit gerucht goed in de gaten gehouden. Het gerucht kreeg de naam D7000 en beloofde heel wat te worden en met die camera zou ik weer heel wat jaartjes vooruit kunnen!

D7000
Eind december op kerstavond was hij dan daar, met een enorme handleiding, zeker vergeleken met die van de D60. Het mag ook wel, gezien alle mogelijkheden en functies. De body is een stuk groter dan die van de D60, maar zeker niet té groot (voor mijn vrouwenhanden, in tegenstelling tot de D300, die ik niet lekker in de hand vond liggen). Wat mij gelijk opvalt is de hoeveelheid knoppen/draaiwieltjes/schermen. Wat een uitkomst om al je instellingen via de knoppen (eventueel in combinatie met de twee draaiwieltjes) te kunnen regelen in plaats van grotendeels via het menu. Daarnaast is het tweede schermpje bovenop ook handig, dit geeft een mooie samenvatting van je instellingen. De menu’s zijn net zo overzichtelijk als die van de D60 en daar vind je makkelijk je weg in. Wel bevinden zich in de menu’s ook nog weer een hoop extra instellingen, wat ook weer vragen oproept, maar je wel een hoop controle biedt. Deze mogelijkheden allemaal onder de knie krijgen vergt de nodige tijd, maar geduld is een schone zaak zeggen ze wel ;).
De objectieven die ik voor mijn D60 gebruikte kan ik allemaal gebruiken op de D7000, maar de ingebouwde motor biedt de mogelijkheid tot het gebruik van meer objectieven (met dan een werkende autofocus). Ebay, here I come…

Fotograferen
Over de foto’s zelf kan ik nog niet zo heel veel zeggen, daar ik er nog niet zoveel mee geschoten heb en ik de omstandigheden buiten met de sneeuw nu best lastig vind. Wel kan ik zeggen dat de bestanden enorm groot zijn vergeleken met de D60 (RAW, 8 om 17 mb), dit vraagt om meer opslagruimte, hier had ik niet zo bij stilgestaan :). Dit natuurlijk ook vanwege het aantal MP. Het fenomeen ‘Network Attachted Storage’ is inmiddels al gegoogled.
Ik heb binnen wat foto’s geschoten met hogere ISO waarden, daar zit wel een enorm verschil in (dit was één van de redenen om van de D60 over te stappen). Waar ik bij de D60 ISO 800 al niet erg mooi meer vond kan ik met de D7000 hier makkelijk overheen. Het AF systeem biedt ook veel meer mogelijkheden.
Waar ik wel tegenaan loop is dat de weergave van de foto’s en het histogram op het LCD scherm erg anders is dan op mijn PC (lightroom & view NX). Bij de D60 is mij dit nooit opgevallen. Bij het bewerken op de PC lijken de schaduwen heel donker en de lichtere gebieden heel licht. Dit heeft vast ook weer te maken met de “Picture Control” (contrast)-instellingen in de camera. Daarnaast wordt er op internet ook aanbevolen om de interne scherpte wat op te krikken naar 5 of 6, daar de standaardwaarde erg laag is. Misschien dat ik in de komende dagen eens wat ‘test foto’s’ ga maken met verschillende Picture Control instellingen. In ieder geval vind ik het nu nog moeilijk om een ‘juiste bewerking’ toe te passen op de PC, hiervoor geldt waarschijnlijk ook weer… geduld is een schone zaak.
Daarnaast wordt er op het web veel geschreven over het ‘overexposure’ probleem, waarbij er natuurlijk ook genoeg mensen zijn die dit tegenspreken of weerleggen. Daarnaast zijn er de ‘hot pixels’, iets waar inmiddels een firmware update voor op de markt is gebracht. Het back/front focus probleem, wat in de camera te verhelpen is. Eventueel onscherpe foto’s lijken vaak te maken te hebben met de kwaliteit van het objectief, eventueel het back/front focus probleem en/of de AF instellingen.

Filmen
Hier heb ik me nog maar niet aan gewaagd. Eerst maar eens het fotografische aspect onder de knie krijgen.

Conclusie
Ik waag me dan ook nog maar even aan een conclusie. Zo op het eerste gezicht (na 2 dagen) is de D7000 een geweldige stap voorwaarts. Hierbij realiseer ik me wel dat er een hoop meer bij komt kijken qua instellen en nabewerken dan bij de D60, maar dit is dan ook weer een uitdaging!

NAS
De D7000 zet ook zeker aan tot NAS… bij de D60 kon ik prima uit de voeten met twee 4GB kaartjes, ik denk dat ik er daar nog wel wat meer van nodig heb, zeker als er geen PC in de buurt is om ze over te zetten. Een extra accu is ook handig, maar kost een lieve duit (80 euro). Mijn mini löwepro tasje voldoet op zich nog wel, maar een luxer en meer beschermend camera-vervoermiddel is ook niet verkeerd. Verder lonkt de kwaliteit van een 35mm of 50mm prime. Maar voorlopig zijn dit mooie wensen voor de toekomst.

Echte Reviews
Thom Hogan: http://bythom.com/nikond7000review.htm
Ken Rockwell: http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm
DPreview: http://www.dpreview.com/previews/nikond7000/
Cameralabs: http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D7000/

Voorbeeldfoto's
Wat me opviel bij deze foto's (vooral foto's van hondje), dat de achtergrond wat overbelicht overkwam en haar snuit zonder detail. Dit was overigens wel te corrigeren op de PC. Op het LCD schermpje vond ik dit niet goed te zien.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarileenK op zo dec 26 2010 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Mijn bevindingen: van D60 naar D7000

Bericht door Patrick » zo dec 26 2010 6:21 pm

Volgens mij een draadje dat nazorg verdient. Na 2 dagen zijn de eerste ervaringen leuk, maar ik ben heel benieuwd naar je mening na iets van een maand schieten ermee.

Leuke bijdrage!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mustafa

Bericht door Mustafa » zo dec 26 2010 6:56 pm

Dank je voor je bijdrage!

Heb zelf nog niet de keuze kunnen maken tussen een D90 en D7000 (beide in combinatie met de tamron 17-50 f2.8 als basis objectief)
Ik twijfel niet over de kwaliteit van beide camera's, dat zal voor beide wel in orde zijn. Maar wat ik me afvraag is, of de op dit moment 400€ (prijsverschil) wel terug te vinden is in de D7000 tov de D90.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » zo dec 26 2010 7:55 pm

Patrick schreef:Volgens mij een draadje dat nazorg verdient. Na 2 dagen zijn de eerste ervaringen leuk, maar ik ben heel benieuwd naar je mening na iets van een maand schieten ermee.

Leuke bijdrage!
Dankje, dat is zeker een idee.
Mustafa schreef:Dank je voor je bijdrage!

Heb zelf nog niet de keuze kunnen maken tussen een D90 en D7000 (beide in combinatie met de tamron 17-50 f2.8 als basis objectief)
Ik twijfel niet over de kwaliteit van beide camera's, dat zal voor beide wel in orde zijn. Maar wat ik me afvraag is, of de op dit moment 400€ (prijsverschil) wel terug te vinden is in de D7000 tov de D90.
Graag gedaan, ik bezit hetzelfde tamron objectief. Ik denk dat het prijsverschil nu ook wat extreem is, gezien de D7000 er pas net is en een daling in de prijs nog wel zal komen. Maar het feit dat de D7000 een hoop nieuwigheden bezit tov de D90 heeft mij doen kiezen voor de D7000 (o.a. magnesium body, nieuwe 16 mp sensor, nieuw 39 punts AF, 2 SD... alle verschillen kun je wel vinden in reviews (dpreview)). Op een beter prijsverschil heb ik niet willen wachten :) en ook niet hoeven wachten in dit geval (13e maand). Dus dat is mijn motivatie, iets nader toegelicht.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo dec 26 2010 8:09 pm

Leuk topic, Marileen! Gefeliciteerd met je D7000 en veel plezier ermee!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » zo dec 26 2010 8:55 pm

Zet picture control maar eens op neutraal en niet op single area autofocus, dan wordt de belichting al anders. Met mijn D90 fotografeer ik altijd in picture control Neutral en met 3D tracking. Als je single area gebruikt, dan bepaald het focuspunt de belichting. Probeer het maar eens uit: Stel scherp met single area autofocus en ga dan met de cursor alle scherpstelpunten bij langs (met name de buitenste) op dezelfde compositie (dus de camera niet bewegen of in-uitzoomen), dan zul je zien dat de belichtingsmeter in de zoeker een andere belichting aangeeft. Als je dit doet met 3D tracking dan blijft de belichting gelijk.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma dec 27 2010 2:44 am

marspetite schreef:Probeer het maar eens uit: Stel scherp met single area autofocus en ga dan met de cursor alle scherpstelpunten bij langs (met name de buitenste) op dezelfde compositie (dus de camera niet bewegen of in-uitzoomen), dan zul je zien dat de belichtingsmeter in de zoeker een andere belichting aangeeft.
Dan heb je hem waarschijnlijk op spotmeting staan en is dit niet meer dan normaal, de spotmeting meet daar waar jij je af veldje op richt, als dit stukje in je beeld wit is zal dit een heel andere waarde geven als iets wat zwart is.
De TS heeft matrix meting gebruikt en dan maakt het niet uit waar je af veld staat.

Spotmeting is goed te gebruiken in M waarbij je eerst even een meting doet op b.v een grijskaart en dan deze waarde vast houdt.

Het heeft bij dit type foto's weinig zin om 3d tracking te gebruiken, dat is meer iets voor actiefotografie, indien je de camera in deze modus instelt op spotmeting maakt ie gebruikt van het middelste af veldje.
Als je 3d tracking gebruikt in een van de automaatstanden P,A of S dan kan je voor je lichtmeting beter matrix of de meting met nadruk op het midden gebruiken.

Groeten Jan

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » ma dec 27 2010 2:51 pm

marspetite schreef:Zet picture control maar eens op neutraal en niet op single area autofocus, dan wordt de belichting al anders. Met mijn D90 fotografeer ik altijd in picture control Neutral en met 3D tracking. Als je single area gebruikt, dan bepaald het focuspunt de belichting. Probeer het maar eens uit: Stel scherp met single area autofocus en ga dan met de cursor alle scherpstelpunten bij langs (met name de buitenste) op dezelfde compositie (dus de camera niet bewegen of in-uitzoomen), dan zul je zien dat de belichtingsmeter in de zoeker een andere belichting aangeeft. Als je dit doet met 3D tracking dan blijft de belichting gelijk.
Volgensmij heeft single area autofocus niet zoveel met picture control te maken (iig niet bij D7000). De picture control zijn een soort van vooringestelde nabewerkingen in je camera.
Qua autofocus kun je kiezen uit AF-single (stilstaand beeld) of AF-continu (bewegend beeld) (of AF-automatisch, maar die sla ik over) waarbij je bij AF-C het aantal scherpstelpunten (meer dan 1) kunt kiezen en je voor beiden dit ook automatisch kunt laten bepalen. 3D tracking wordt aangegeven om voor het fotograferen van beweging te gebruiken en is alleen beschikbaar in de AF-continu, die kun je volgens mij niet icm AF-S gebruiken (wel met AF-C overigens). Precies hetzelfde als bij de D60, maar met meer mogelijkheden. Of begrijp ik je verkeerd?
Grojan schreef: Dan heb je hem waarschijnlijk op spotmeting staan en is dit niet meer dan normaal, de spotmeting meet daar waar jij je af veldje op richt, als dit stukje in je beeld wit is zal dit een heel andere waarde geven als iets wat zwart is.
De TS heeft matrix meting gebruikt en dan maakt het niet uit waar je af veld staat.

Spotmeting is goed te gebruiken in M waarbij je eerst even een meting doet op b.v een grijskaart en dan deze waarde vast houdt.

Het heeft bij dit type foto's weinig zin om 3d tracking te gebruiken, dat is meer iets voor actiefotografie, indien je de camera in deze modus instelt op spotmeting maakt ie gebruikt van het middelste af veldje.
Als je 3d tracking gebruikt in een van de automaatstanden P,A of S dan kan je voor je lichtmeting beter matrix of de meting met nadruk op het midden gebruiken.

Groeten Jan
Klinkt logisch, matrix gebruikte ik bij de D60 ook het meest, zo'n camera kan dat volgensmij prima bepalen, alleen in sommige situaties kun je beter voor centraal (nadruk midde) of spot kiezen. In de handleiding wordt het ook uitgelegd, wel taaie tekst. Misschien ooit nog eens een boek met plaatjes aanschaffen :lol:

-----------------------------------------------

Verder wat betreft de picture control instellingen had ik net even een "aha" of "duh" moment. De instellingen die ik in mijn camera gebruik (bijvoorbeeld 'standaard' of 'neutraal') en dus ook op het LCD scherm zie, zie ik niet terug in lightroom om dat dit programma de nikon instellingen niet overneemt. Dit verklaart denk ik wel de verschillen die ik telkens waarneem. View NX geeft ze namelijk wel weer bij alle picture control standen waarin ik net even een testfoto heb gemaakt. Iets om in gedachten te houden! :egeek:

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Bericht door M@rcel » ma dec 27 2010 4:04 pm

Grojan schreef: Dan heb je hem waarschijnlijk op spotmeting staan en is dit niet meer dan normaal, de spotmeting meet daar waar jij je af veldje op richt, als dit stukje in je beeld wit is zal dit een heel andere waarde geven als iets wat zwart is.

Groeten Jan
Nee, ik gebruik matrix metering. Bij Single Point en bij Dynamic auto area kun je het fenomeen hebben dat de mate van belichting bepaald wordt door het scherpstelpunt. Op zich niet vreemd, maar wel als je dezelfde foto (dus zelfde compositie, brandpuntafstand, lichtinval etc (test kun je dan ook goed doen met een statief)) wilt maken en dan een ander scherpstelpunt kiest. Bij 3D tracking en Auto Area gebeurt dat niet. Auto Area wil ik niet, ik wil zelf bepalen wat ik als scherpstelpunt wil hebben dus blijft er maar één alternatief over. Het is niet iets wat voor grote problemen zorgt, vaak is het verschil maar 1/3 to 2/3 stop, maar het is wel aanwezig, zeker als je veel contrast hebt in een compositie en dan kan 2/3 stop het verschil maken.
MarileenK schreef: Volgensmij heeft single area autofocus niet zoveel met picture control te maken (iig niet bij D7000). De picture control zijn een soort van vooringestelde nabewerkingen in je camera.
Qua autofocus kun je kiezen uit AF-single (stilstaand beeld) of AF-continu (bewegend beeld) (of AF-automatisch, maar die sla ik over) waarbij je bij AF-C het aantal scherpstelpunten (meer dan 1) kunt kiezen en je voor beiden dit ook automatisch kunt laten bepalen. 3D tracking wordt aangegeven om voor het fotograferen van beweging te gebruiken en is alleen beschikbaar in de AF-continu, die kun je volgens mij niet icm AF-S gebruiken (wel met AF-C overigens). Precies hetzelfde als bij de D60, maar met meer mogelijkheden. Of begrijp ik je verkeerd?
Autofocus heeft inderdaad niets met de picture control te maken. Mijn reactie had duidelijker gekund: als je zowel picture control op neutraal en autofocus op single point zet, je dan beter controle hebt over de belichting met een kleinere kans op "overbelichting", met de opmerking erbij die ik maak over de mogelijke belichtingverschil.

Ik heb toestel bijna altijd op 3D tracking staan en continue focus. Als je onderwerp stil staat, dan blijft het scherpstelpunt immers ook staan.

Mustafa

Bericht door Mustafa » ma jan 03 2011 1:02 am

Beste Marileen,

Heb je de D7000 al wat meer kunnen testen? Hoe bevalt de camera je?
Wat zijn jou ervaringen omtrent de volgende problemen die op internet-fora vaak terug komen.

1) back/front focus problemen
2) overexposure
3) softe foto’s in de standaard instelling

Alvast bedankt

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » ma jan 03 2011 9:47 am

Ik zal later vandaag even reageren op de rest van je post en je eerste twee punten.
Mustafa schreef: 3) softe foto’s in de standaard instelling
Over dit laatste punt kan ik nu al wat kwijt. Dit is namelijk prima te regelen met de picture control instellingen in je camera naar je persoonlijke voorkeur. Wat je je daarbij wel moet realiseren is dat je dit alleen terugziet op de computer als je fotografeert in jpg óf bewerkt in view/capture nx. Zelf bewerk ik in lightroom en dit programma neemt dus deze instellingen van je camera niet over en zul je dit zelf moeten bewerken.

Groetjes

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma jan 03 2011 2:50 pm

marspetite schreef: Nee, ik gebruik matrix metering. Bij Single Point en bij Dynamic auto area kun je het fenomeen hebben dat de mate van belichting bepaald wordt door het scherpstelpunt. Op zich niet vreemd, maar wel als je dezelfde foto (dus zelfde compositie, brandpuntafstand, lichtinval etc (test kun je dan ook goed doen met een statief)) wilt maken en dan een ander scherpstelpunt kiest. Bij 3D tracking en Auto Area gebeurt dat niet. Auto Area wil ik niet, ik wil zelf bepalen wat ik als scherpstelpunt wil hebben dus blijft er maar één alternatief over. Het is niet iets wat voor grote problemen zorgt, vaak is het verschil maar 1/3 to 2/3 stop, maar het is wel aanwezig, zeker als je veel contrast hebt in een compositie en dan kan 2/3 stop het verschil maken.
Hierin heeft Marspetite gelijk. Matrix meting is binnen één compositie niet meer stabiel als je een centraal AF punt kiest (dus bij single punt of dynamic). Nikon heeft ooit besloten om het gebied rondom de gekozen centralen AF sensor meer gewicht te geven in het berekenen van de hoeveelheid licht. Waar vroeger een donker gezicht in en lichte omgeving met traditionele matrixmeting zonder compensatie met zekerheid onderbelicht werd, is omgekeerd (een licht gezicht bij een donkere omgeving) met de nieuwe methode de omgeving fors onderbelicht. Maar ja, er is gekozen voor een methode die vooral de belichting van het belangrijkste object op de foto behandrukt, en dan is de gewogen matrix meting best te begrijpen. Het wordt echter een stuk lastiger als je focus ( en lichtmeting) en recompose toepast...
Kortom, het is goed als je weet wat je doet, en dus wat je histogram laat zien. Ik denk dat de opmerking over de verschillen tussen scherm histo en software histo daarom zeer relevant zijn.

Het verschil tussen schermhisto en die in de software komt door de bewerkingen die er gedaan worden. De versie op het scherm behoort bij de foto alsof er een jpeg met de pciture controls wordt gemaakt. Dus met alle in camera instellingen.
In LR wordt de D7000 niet zodanig ondersteunt dat het exact deze instellingen overneemt (en dus dezelfde hiso laat zien). Het hanteert in LR 3 en profiel met aanpassingen dat tot duidelijke andere resultaten kan leiden. Ik ben daarom toen ik overstapte meteen gana sleutelen aan het basisprofiel (van mijn D300).
In VNX weet ik niet precies wat er gebeurt want ik gebruik het niet. Maar als je een oude VNX gebruikt dan kan het zomaar zijn dat deze de d7000 nog niet ondersteunt. En dan zie je dus ook verschillende histos.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma jan 03 2011 3:46 pm

Ik heb nog nooit naar de picture controls gekeken omdat ik altijd RAW schiet. Maar als ik het goed begrijp bepalen ze dus wel de preview en het histogram?

@ Mustafa
Op mijn D7000 heb ik bij de twee lenzen die ik heb, geen enkele front- of backfocus problemen en als ik straks een lens heb waarbij dat wel zo zou zijn is het eenvoudig te corrigeren.

Ik heb zelf geen last van overexposure maar heb nog niet in extreme omstandigheden gefotografeerd. Zoals je hierboven kunt lezen zijn er behoorlijk wat mogelijkheden om licht te meten. Daarbovenop kun je per type lichtmeting: matrix, center-weighted en spot, zelf instellen hoeveel je evt. onder of over wilt belichten.

Wat betreft softe foto's in de standaard instelling, de mate van sharpening kun je zelf naar smaak instellen en opslaan als je nieuwe 'standaard' instelling.

Voor mij zijn deze internetfora problemen allemaal non-problemen van mensen die niet weten hoe hun D7000 werkt.

Verder kan ik zeggen dat de D7000 een prima camera is, helemaal niets op aan te merken.

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » ma jan 03 2011 5:17 pm

Mustafa schreef: 1) back/front focus problemen
2) overexposure
Om even op je andere punten terug te komen. Ik heb wat testjes gedaan met betrekking tot de focus (mbv focus chart) en ondervind geen probleem. Mocht dit wel het geval zijn kun je het inderdaad erg makkelijk bijstellen.
Wat betreft de overexposure, dat heeft waarschijnlijk vaker te maken met je eigen instellingen dan de camera, maar die je wel zelf onder controle hebt.

Ik denk dat het niet per se problemen van de D7000 zijn.

Succes met je keuze!
ATOR schreef:Ik heb nog nooit naar de picture controls gekeken omdat ik altijd RAW schiet. Maar als ik het goed begrijp bepalen ze dus wel de preview en het histogram?
Volgensmij is dit inderdaad het geval, maak maar eens wat beelden met exact dezelfde instellingen / opstelling met de verschillende picture control instellingen.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma jan 03 2011 6:31 pm

MarileenK schreef:
ATOR schreef:Ik heb nog nooit naar de picture controls gekeken omdat ik altijd RAW schiet. Maar als ik het goed begrijp bepalen ze dus wel de preview en het histogram?
Volgensmij is dit inderdaad het geval, maak maar eens wat beelden met exact dezelfde instellingen / opstelling met de verschillende picture control instellingen.

Je hebt gelijk. Ik heb net een serie geschoten met alle verschillende picture control presets en dan is duidelijk te zien dat de preview en het histogram er anders uitzien. Ook als je in raw schiet dus.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”