nikon d 50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
hbrood

nikon d 50

Bericht door hbrood » zo jan 01 2006 5:41 pm

ik wil een nikon d 50 met 70-300 mm zoomlens en 28-100 mm groothoeklens kopen, is dit geschikt voor (snelle) sportfoto's of is iets anders aan te raden.
Graag zou ik jullie advies willen aangezien dit onze eerste spiegelreflexcamera zou worden. (aanbieding makro)

everkaik

Bericht door everkaik » zo jan 01 2006 11:44 pm

De groothoek is natuurlijk zeer beperkt met 28-100 mm.
Beter zou zijn de Nikkor 18-55 of nog beter de Nikkor 18-70 dx, sluit mooi aan bij de 70-300 mm.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=241

vanson

Bericht door vanson » ma jan 02 2006 12:23 pm

Met een D50 kun je zeker behoorlijk goede opnamen maken, als je alleen buitensport voor ogen hebt zul je met de al genoemde lenzen geen al te gorte problemen ondervinden, behalve dat je de actie niet echt zult kunnen bevriezen, daar heb je namelijk snelle sluitertijden voor nodig, dus een redelijk lichtsterke lens, en bij voorkeur een lage ASA-waarde op de camera om ruis te voorkomen.
Het probleem van de budget/kit lenzen is dat ze op de lange brandpunten vaak rond de f5.6 zitten. Dat is op zichzelf geen probleem, maar bij deze lenzen wel, omdat je dan beter een lege wc-rol op je camera kunt zetten.
Het beste ben je uit met een 80-200mm f2.8, of als deze lens buiten je budget valt zou je een 70-210mm/f4-5.6 moeten overwegen. Inderdaad, dezelfde lichtsterkte als de 70-300mm G Nikkor, maar wel met een superieure optische kwaliteit.

veel succes.

hbrood

Bericht door hbrood » vr jan 06 2006 6:29 pm

De sportfoto's die ik wil maken zijn van tafeltenniswedstrijden. In meestal redelijk goed verlichtte sportzalen en hallen. Ik ken iemand met een Nikon D50 met een Tamron AF 18-200mm F/3.5 - 6.3 XR Di II LD Aspherical [ IF ] Macro ( Model A14 ). Zou dit een goede combinatie zijn om genoemde sportfoto's te maken?

everkaik

Bericht door everkaik » vr jan 06 2006 11:56 pm

Die heeft helaas hetzelfde probleem met de (kleine) diafragma.
Toch maar oefenen met de wc-rol dan maar :lol:
Misschien kun je het objectief een keer lenen, het beste is gewoon zelf proberen.

Succes,
Eric

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jan 07 2006 9:11 am

Nikon heeft betere camera's en objectieven voor de sportfotografie dan de genoemde set.
De D50 heeft als voordeel dat hij goedkoop is en dat er meerdere menu's opzitten die het fotograferen eenvoudig maken. De camera is uitermate geschikt voor iemand die wat foto's maakt van Sinterklaas, vakantie, uitstapjes, enz. En die dan niet direct het onderste uit de kan wil hebben. Want dat kan die camera niet. Nu heb ik zelf nooit sportfotografie gedaan, maar het lijk me handig om dan snel tussen spot-licht-meting en integraal meting te kunnen schakelen. Met de D50 kan dat alleen via een menu, en dat is niet het handig.
In de brochure van de D50 staan wel enkele sportfoto's, maar die zijn niet binnen in een zaal gemaakt. En gelukkig heeft de camera wel een "sport-menu", maar mij is niet duidelijk wat de camera dan doet. Ik neem aan dat er dan alleen foto's gemaakt worden met een tijd van 1/125 sec. en sneller. Handiger zou het zijn als je de camera op S zet, en dan zelf verdere ingrepen aan belichtingscorrectie en diafragma doet.
Binnen in een zaal is lichtgevoeligheid en snelheid zeer van belang. Met een SB-800 op je camera zul je nog niet genoeg licht hebben om een sporthal te verlichten. De SB-800 komt maximaal tot 20 meter, maar dan moet je wel de hoogste ISO instelling en een extreem lichtgevoelig objectief gebruiken, ander haal je dat nooit. In gewoon gebruik werkt een SB-800 uitstekend tussen 1 en 5 meter. En die sporthal is veel groter.

Voor de sportfotografie heb je een lichtgevoelig zoom objectief nodig. Er is een f2.8 28-70mm AFS objectief, maar dan heb je net te weinig telebereik.
Meer heb je aan een f2.8 80-200 AFS of de f2.8 70-200 AFS VR.

Je voorkeur objectief op een D50 kost iets meer dan 100 Euri. Een 80-200 kost ongeveer 10 keer meer en de 70-200 kost ongeveer 17 keer meer.

Er zijn ook objectieven van andere merken dan Nikon. Je hebt dan 2 zekerheden: tweedehands niets waard en je maakt altijd foto's met het idee dat er betere objectieven zijn.

Let op: G objectieven werken niet op een F-3 e.d. En er zijn ook heel veel 2de hands Nikkor objectieven, AF werken ze allemaal op een D50.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za jan 07 2006 11:42 am

Ik gebruik een 20 jaar oude 70-210 F4 AF om oa. voetbal foto's van mijn kinderen te maken. Enkele voorbeelden gemaakt met dit objectief.

Afbeelding Afbeelding
De AF is niet supersnel maar met wat oefening zeker goed bruikbaar.
De kracht van dit objectief is dat hij F4 bij 210mm is wat je vooral bij gebruik van een digitale body net dat beetje meer ruimte geeft.
Afbeelding
Voordeel is dat hij een fractie kost van wat je voor een modern f2.8 objectief in ongeveer de zelfde range zal moeten neerleggen en dat het kwalitatief en optisch erg goed in elkaar zit.
Ten opzichte van een f2.8 past deze meestal net nog wel in je cameratas en bespaar je jezelf een hernia, hij is maar een f stop minder lichtsterk. Het is een draaizoom en geen schuifzoom dus minder stofproblemen. Hij sluit naadloos aan op de 18-70 kitlens en is natuurlijk altijd te verkiezen boven een Sigma Tamron whathever wat voor WC rol dan ook.

Nadelen: ze zijn niet zo makkelijk te vinden en sommige exemplaren hebben een focusprobleem bij 210 mm hoewel ik denk dat dat vaak wel is op te lossen.
http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm
Laatst gewijzigd door luc op zo jan 15 2006 10:26 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

hbrood

Bericht door hbrood » ma jan 09 2006 1:46 pm

ik snap wel dat een goede lens behoorlijk wat kost, maar dit gaat boven mijn begroting, is er een combinatie die een acceptabel resultaat geeft, en ook acceptabel naar mijn portomonnee is.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma jan 09 2006 3:21 pm

Inderdaad, geld groeit niet op onze rug.

Ik zou kiezen voor de D50 met een AF-S 18-70 3.5-4.5G ED DX. Dat is de standaard kit lens voor de D70s. Dat is een objectief dat erg goed is, weliswaar geen 2.8 maar toch. Deze lens heeft een mooi bereik en je hebt dan ook een mooie wide angle, wat altijd van pas komt. Børn Rørslett geeft er een goede review over, klik hier. Daarbij is het objectief ook relatief licht en dat is ook van belang bij een lichte camera. Ik ken mensen die heel veel plezier beleven aan de optische kwaliteit van deze lens.

Blijft over een wat langere telezoom: dat is moeilijk omdat het budget beperkt is. Mijn advies kies een degelijk product met redelijke optische kwaliteit, dat bij inruil nog voldoende oplevert zodat je naderhand altijd nog iets mooiers kunt kopen.
De Nikon 70-300 heeft niet zo'n geweldige constructie en is optisch mager volgens dezelfde Rørslett...dus waarom dan die Nikon kopen.
Beste is te zoeken naar een goede tweede hands of een niet-Nikon met niet te veel zoom en met een bereik dat aansluit op hierboven genoemde 18-70.

Wellicht kun je overwegen niet alles in eenkeer te kopen, maar te kiezen voor goede kwaliteit/prijs, waarbij je langszaam de lensverzameling completeert.

Amadeus Gould

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma jan 09 2006 3:38 pm

Kijk anders eens op www.ebay.de of www.ebay.com
Daar worden regelmatig 2.8/80-200mmAF zoomlenzen aangeboden voor een scherpe prijs.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jan 10 2006 9:40 am

Ed Post schreef:Kijk anders eens op www.ebay.de of www.ebay.com
Daar worden regelmatig 2.8/80-200mmAF zoomlenzen aangeboden voor een scherpe prijs.
Inderdaad de door mij voorgestelde 70-210 heb ik via E-bay gekocht voor €50,- ik moet daar wel bijvertellen dat hij niet helmaal in orde was en dat wist ik dus ook.

Toch kom je soms nog wel exemplaren tegen voor een heel redelijk startbod.

Hier bijv.

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... R4_PCN_BIX

Luc .
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

everkaik

Bericht door everkaik » di jan 10 2006 10:17 am

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di jan 10 2006 4:24 pm

Dag Everkaik, Nikonvrienden,

Het E serie objectief, dat hierboven wordt genoemd, is een manueel objectief en dat werkt niet (lichtmeting) op een D50!

Amadeus Gould

everkaik

Bericht door everkaik » di jan 10 2006 7:37 pm

AHA, gelukkig hebben we een kenner hier want dat wist ik niet, ik heb ze nooit gebruikt :D

vanson

Bericht door vanson » wo jan 11 2006 2:38 am

als je binnen, in een sporthal, foto's wilt maken, dan zul je toch echt aan een f2.8 zoomlens moet denken (al is de praktijk dat een 75-300mm of 70-210mm/f4-5.6 ook de lading wel dekt, al moet je dan werken op hogere ASA/ISO, en dat komt de ruis niet ten goede)

de enige lenzen die dat voor je gaan bewerkstelligen zijn al genoemd, en kosten inderdaad evenveel of meer dan je D50 kit.

Als je niet al te ver van de actie af staat, of -zit, dan zou je ook een 85mm/f1.8 kunnen overwegen, maar dan praat je over niet meer dan 5 meter denk ik, en dan nog moet je croppen om een intensieve actiefoto te krijgen.

Een 80-200mm/f2,8 koop je voor 500 tot 750 euro (afhankelijk van het model etc, ergens op dit forum las ik 200 euro maar die ben ik nog niet tegen gekomen...), en is niet alleen een perfecte aanvulling op een eventuele 18-70mm DX Nikkor, maar ook de lens die je moet hebben om te kunnen doen wat je wilt doen.

en anders kun je misschien een aantal lege wc-rollen aan elkaar plakken met hoogwaardig plakband, heb je in elk geval een maximaal diafragma van f0,1... :wink:

een ander idee is om een goede filmcamera te kopen of te blijven gebruiken, en daar een goede lichtsterke zoomlens op te zetten, bijvoorbeeld een F-801, of een F100

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”