Atlasvlinder

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Atlasvlinder

Bericht door André » wo dec 29 2010 10:16 pm

Een paar weken geleden met met mijn vrouw naar de kerstmarkt in de orchideenhoeve in Luttelgeest geweest (waar overigens geen reet aan was) en natuurlijk ook even de mooiste en grootste vlindertuin van europa bezocht. Daar hadden we het geluk dat er net een Atlasvlinder uit zijn cocon was gekropen. Goh lekker interessant zullen jullie zeggen. Ja inderdaad, want de Atlasvlinder is niet zomaar een vlinder, maar de grootste vlinder die er bestaat met een spanwijdte van ongeveer 35 centimeter. (Zeg maar een forse stoeptegel) Deze vlinder heeft er maar liefst 4 uur voor nodig voordat hij in staat is om te vliegen. Deze tijd heeft hij nodig om zijn vleugels "op te pompen". Kleine vlinders hebben daar maar een paar minuten voor nodig, maar deze joekel dus 4 uur. Voordeel is dat hij bewegingloos aan zijn cocon (die je op de foto nog kunt zien) blijft hangen en je hem dus prachtig kunt fotograferen. Ik heb er wel 20 minuten ademloos naar zitten kijken en heel veel bezoekers dachten dat het een nepvlinder was. De foto is wat compositie betreft geen hoogstandje, maar laat hem toch maar even zien.

Afbeelding
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Atlasvlinder

Bericht door Frankie » wo dec 29 2010 11:08 pm

Wat een prachtige vlinder ! Leuk ook wat je er over vertelt.

Daniël

Bericht door Daniël » wo dec 29 2010 11:09 pm

Ik vind het wel enorm boeiend die vlinders.

Geen hoogstandje inderdaad qua compo maar wel erg mooi.

Ik heb genoten van je foto

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo dec 29 2010 11:11 pm

flippie17 schreef:De foto is wat compositie betreft geen hoogstandje, maar laat hem toch maar even zien.

Dan pas je hem toch aan vriend. Ik vind het een pracht plaat. Ben vanavond even weer aan het shoppen. Je kent dat wel, even de kriebels en dan mooie foto's bewerken!

Origineel:
Afbeelding

Aangepast:
Afbeelding

Moet hij weg, schroom niet en ik haal hem onmiddellijk hier vandaan.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Daniël

Bericht door Daniël » wo dec 29 2010 11:12 pm

je bent lekker bezig ALE :wink2:

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo dec 29 2010 11:21 pm

Ben je gek Arthur, ik vind je bewerking erg geslaagd, en bel me even als je buren gaan verhuizen, dan kom ik naast je wonen en minimaal 3 keer week koffie bij je drinken en aan je lippen hangen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » do dec 30 2010 12:57 am

Mooi zeg!

Vliegen er trouwens op het moment nog een btje veel vlinders daar rond?!

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » do dec 30 2010 7:27 am

Ja hoor, er fladderen heel veel vlinders rond. Ik denk (maar weet het niet zeker hoor) dat omdat de klimaatnabootsing ook nu gewoon doorgaat de vlinders een beetje in de maling worden genomen. Ik had wel het idee dat ze veel minder actief waren dan van het voorjaar (toen ben ik er ook 2 keer geweest) Maar of daar een verklaring voor is, of gewoon toeval weet ik ook niet.

Luttelgeest is echt een geweldige vlindertuin. Het grote voordeel is dat de luchtvochtigheid veel lager ligt dan in andere vlindertuinen. Je hebt dus geen last van beslagen lenzen en brillenglazen en het is er ook veel minder drukkend en benauwd. Ook prachtige rotspartijen en grote hoogteverschillen. Echt fantastisch.

pfitskie
Forumlid
Forumlid

Bericht door pfitskie » do dec 30 2010 9:03 am

flippie17 schreef:............... Ik had wel het idee dat ze veel minder actief waren dan van het voorjaar (toen ben ik er ook 2 keer geweest) Maar of daar een verklaring voor is, of gewoon toeval weet ik ook niet.

..........
Dat komt waarschijnlijk omdat het buiten bewolkt weer was (?), dan zijn ze minder actief en makkelijker te fotograferen.
Is mij ooit eens in een vlindertuin (ergens in Zeeland) uitgelegd.
gr
Peter

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » do dec 30 2010 2:41 pm

flippie17 schreef:Ja hoor, er fladderen heel veel vlinders rond. Ik denk (maar weet het niet zeker hoor) dat omdat de klimaatnabootsing ook nu gewoon doorgaat de vlinders een beetje in de maling worden genomen. Ik had wel het idee dat ze veel minder actief waren dan van het voorjaar (toen ben ik er ook 2 keer geweest) Maar of daar een verklaring voor is, of gewoon toeval weet ik ook niet.

Luttelgeest is echt een geweldige vlindertuin. Het grote voordeel is dat de luchtvochtigheid veel lager ligt dan in andere vlindertuinen. Je hebt dus geen last van beslagen lenzen en brillenglazen en het is er ook veel minder drukkend en benauwd. Ook prachtige rotspartijen en grote hoogteverschillen. Echt fantastisch.
Thnx, ben er zelf ook al een X geweest, idd één van de mooiere vlindertuinen waar ik ben geweest!

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do dec 30 2010 2:48 pm

Kan me voorstellen dat je ademloos naar die vlinder hebt zitten kijken, wat een schitterend beest!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » do dec 30 2010 3:52 pm

Leuk verhaal en wat een aparte vlinder, erg fraai.
De compositie van ALE is absoluut een verbetering, strak gedaan.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarileenK » do dec 30 2010 5:34 pm

Wat een prachtige vlinder, leuk verhaaltje vertel je er ook nog eens bij. De bewerking van ALE vind ik ook zeker geslaagd. Zo'n vlindertuin staat ook zeker op mijn lijstje :)
Groetjes!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”