Lighroom versus Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
103720

Lighroom versus Capture NX

Bericht door 103720 » zo jan 02 2011 7:35 pm

Ik lees hier op het forum vaak dat mensen zo enthousiast zijn over Lightroom. Echter, als ik mijn NEF standaard exporteer naar JPG binnen Lightroom dan vind ik dat persoonlijk van een mindere kwaliteit dan wanneer ik dezelfde NEF binnen Capture NX exporteer naar TIFF (en dan naar JPG).

Vraag 1) Is dat mijn persoonlijke smaak of zijn er meer mensen die vinden dat Capture een beter resultaat geeft dan Lightroom?

Vraag 2) Verder, hoewel het lastig is om 2 vragen tegelijkertijd te stellen in 1 topic, lees ik ook dat veel mensen de ruisonderdrukking binnen Lightroom (3.3) erg goed vinden, maar zijn er ook mensen die dit vergeleken hebben met de Photoshop Plugins Imagenomic Noiseware of Topaz Denoise. Met name die laatste vind ik altijd erg goed werken?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lighroom versus Capture NX

Bericht door Cees » zo jan 02 2011 7:41 pm

Op vraag 2 kan ik geen antwoord geven.

Vraag 1 is vrij duidelijk: alles blijft 'binnen Nikon'.
Capture NX is helemaal toegespitst op NEF's.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 02 2011 7:52 pm

Ik vind Capture NX ook beter. Maar heb nog niet gewerkt met de laatste versies van LightRoom. Capture NX "snapt" gewoon beter wat er in het bestand zit en hoe je camera ingesteld stond.

Ik snap overigens niet waarom je vanuit Capture via TIFF gaat. Je kan toch direct JPG bestanden exporteren (retorisch)?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

103720

Bericht door 103720 » zo jan 02 2011 8:21 pm

Patrick schreef:Ik snap overigens niet waarom je vanuit Capture via TIFF gaat. Je kan toch direct JPG bestanden exporteren (retorisch)?
Wat ik bedoelde is dat wanneer ik een NEF in Capture open en ik doe daarna "Open With" opent hij het NEF-bestand in Photoshop als een TIFF.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 02 2011 8:26 pm

103720 schreef:Wat ik bedoelde is dat wanneer ik een NEF in Capture open en ik doe daarna "Open With" opent hij het NEF-bestand in Photoshop als een TIFF.
Okay. Dat kan. Dan doe je de RAW-conversie in Capture NX en ga je daarna verder. Ik vind dat nog steeds het beste dat er is, hoewel Adobe met name op het gebied van ruis een voorsprong schijnt te hebben genomen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » zo jan 02 2011 8:51 pm

Photshop en Lightroom zijn fotobewerkingsprgramma's. Een RAW of NEF-bestand is geen foto, deze moet eerst geconverteerd worden.
Als je een NEF in Photoshop opent wordt hij eeerst geconverteerd middels eeen tussenliggend programa naar een bitmap, eigenlijk een pixelmap.Dan pas kan jouw fotobewerkingssoftware er mee omgaan.
TIFF is een fotobestand waar 1 pixel in het bestand 1 pixel is op het scherm, op 100%, dus een bit/pixelmap.
Buiten allerlei poespas is JPG in essentie hetzelfde , alleen gecomprimeerd.
George

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma jan 03 2011 3:29 pm

Dag,

Ligtroom is mn bedoeld voor VEEL foto's tegelijk be/verwerken en mn de organisatie van de foto's is erg goed. Eea werkt supersnel door gebruik te maken van een aparte catalogus en preview bestanden. Dit is op zich in principe een kwetsbaar geheel (catalogus kwijt of corrupt: de hele organisatie in LR gaat onderuit, previews kwijt: opnieuw opbouwen kost veel tijd.
Adobe geeft daarom heel veel aandacht aan de werking van deze essentiële onderdelen, besteed (backups, backups en nog eens backups, controles enz).
Gevolg is dat eea probleemloos werkt, ik hoor nauwelijk/niet dat mensen hun verzameling in LR kwijt zijn.

Daarnaast zijn de bewerkingsopties in LR steeds verder verbeterd en uitgebreid en er zit inmiddels al weer veel meer in dan ik zou willen/kunnen gebruiken. Ik vul het zelf aan met Photoshop Elements (eveneens Adobe) en denk dan alles in huis te hebben.

De NIK plug-ins zijn erg goed, maar de samenwerking met LR is niet consistent en niet altijd even goed, helaas.

Als je geen grote aantallen foto's tegelijkertijd hoeft te ver/bewerken of niet onder tijdsdruk staat is mi CNX2 een betere keuze om je in te verdiepen. Het leren werken met een prgm is een investering die tijd kost, dus een goede keuze is belangrijk, de beide prgms werken totaal verschillend (al neemt zo langzamerhand iedereen de LR-look over).

Ik zou zelf meer hebben aan CNX2, maar val voor de zoekfuncties en verzamelings-opties van LR.
Willem.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » ma jan 03 2011 10:27 pm

Werk al jaren met nx2 en met photoshop en kan zeggen dat ik ze beide goed onder de knie heb. Ook LR in het verleden geprobeerd maar vond het toen niets. Maar sinds LR 3 ben ik verkocht. De raw verwerking is gewoon goed.
Kleurprofielen van mijn d300 zitten er gewoon in, zijn eenvoudig aan te klikken, aan te passen en in te stellen als eigen vooringestelde kleurprofielen. Zo wie zo kun je voorinstellingen gebruiken (of zelf maken) om je foto's bij het importeren bepaalde bewerkingen te laten ondergaan. Let wel, het orginele nef bestand blijft onaangetast. Alle plugins zoals hdr efex pro, silver efex pro, viveza 2, sharpener pro etc werken perfect. Uitstapje naar bridge of CS5, geen probleem. Verzamelingen maken, foto's in mappen uploaden naar flickr, smugmug of facebook of bepaalde templates uploaden naar je eigen website, het kan allemaal vanuit LR 3 en werkt als een tierlier. Presentaties maken van je foto's eventueel met muziek eronder en vervolgens expoteren in pdf formaat of als video (ja zelfs 1080p!) En dan nog de vele gratis plugins die er zijn, bijvoorbeeld de prachtige mapimailer plugin: selcteer je foto's, klik de plugin aan, je kunt vervolgens zelf bepalen welk formaat, grootte etc je de foto's wil verzenden en met 1 druk op de knop vliegen de foto's automatisch in je bijlage in bv outlook. Is outlook niet open dan doet LR het wel voor je. Kind kan de was doen

De voordelen van LR zijn nog groter bij verwerken van grote hoeveelheden foto's (en wie heeft die niet:lol: ). En dat alles in 64 bit omgeving, heerlijk snel
Hieronder een voorbeeldje van enkele plugins

Afbeelding

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di jan 04 2011 12:27 am

Ik gebruikte NX2 altijd toen ik lr2 had. Ik gebruikte Lr2 voor opslag en meerdere fotos bewerken. Sinds Lr3 gebruik ik NX2 bijna niet meer. Ik heb jpegs van NX2 altijd naast Lr3 jpegs vergeleken en lr3 wint het gewoon. Ik werk in Windows 7 64 bit Iets wat Nikon niet ondersteunt.
Verder werken updates bij nx2 niet altijd en kost het veel moeite en tijd om via nikon facturen etc de juiste registratiecode te krijgen. Google wat en de klachten over nx2 stapelen zich op. LR3 werkt altijd feilloos en zeker in combinatie met pscs5. Wil je kwaliteit uit je Nef's halen werk dan in LR3
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

pbreev

Bericht door pbreev » di jan 04 2011 7:41 am

Wil je kwaliteit uit je Nef's halen werk dan in LR3
Op zijn goed Swolls;

HEAR HEAR !!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”