fotobewerking op laptop

Discussies over fotobewerking en archivering
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

fotobewerking op laptop

Bericht door olle_griese » zo apr 01 2007 12:35 am

Ik heb vandaag een Acer Aspire WLMI 5024 laptop gekocht met een breedbeeld crystal brite scherm.Ik wil hem gebruiken voor de foto overdracht van mijn WT/1 maar ook voor de fotobewerking.
Voor dat laatste valt hij me 100% tegen.
Als je links of rechts van het scherm gaat zitten is er niks aan de hand, het blijft even duidelijk maar als je het scherm iets naar boven of onderen kantelt is er een wereld van verschil met licht en donker.
Zoals het zich nu laat aanzien is hij totaal waardeloos om foto,s op te bewerken.
Weet iemand hoe je hier mee om moet gaan of is het echt niet te doen om er foto,s op te bewerken.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

GdP

Bericht door GdP » zo apr 01 2007 1:10 am

Hallo Olle,

Dat is het nadeel van LCD schermen. Iets naar links of rechts gaat vaak beter.Iets naar onderen of naar boven, en het wordt een ellende!
Helaas, dus gewoon recht voor het scherm gaan zitten.

Met vr. gr.,

Gerrit

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo apr 01 2007 11:36 am

Gebruik al jaren een breedbeeldlaptop om o.a. mijn foto's te bewerken.
Vandaag kopen en dan meteen verwachten dat het voor 100% goed werkt is te veel gevraagd.
De juiste kijkhoek vinden duurt even.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » zo apr 01 2007 11:56 am

Een laptop beeldscherm is niet gemaakt voor betrouwbare kleurweergave maar voor laag stroomverbruik en meestal ook zo laag mogelijke productiekosten.
Voor 'on the road' kan je zeker fotobewerking doen op een laptop maar thuis zou ik 'm aan een extern beeldscherm hangen.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » zo apr 01 2007 11:56 am

Waarom zou je een juiste kijkhoek moeten vinden?
Een scherm moet zodanig (goed) zijn dat je vanuit iedere hoek een goed en juiste beeldweergave hebt. (laat zeggen binnen een grens van 90graden l/r en o/b).
Ander moet je iedere keer exact op dezelfde manier achter je scherm gaan zitten...en dat lukt niet altijd.
(dat heb ik al een aantal keren meegemaakt met dergelijke laptop schermen.....daarom heb ik nog steeds geen laptop)

Dat je kleurweergave/instellen ff wat puzzelen en afstellen is dat duurt ff...
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo apr 04 2007 1:24 pm

Hoi Olle

nu was ik me aan het oriënteren voor een ander beeldscherm. En het scherm dat ik op het oog heb kost rond de 500. Dan kijk ik wat prettiger dan op mijn 15" TFT scherm dat ik nu heb.

Vorig weekend was er op de clubbijeenkomst (omgeving Tilburg) iemand die beeldschermen presenteerde. Direct gaf hij ongevraagd aan dat mijn 500 euro scherm niet geschikt is voor beeldbewerking. En nu heb ik dat scherm ook niet nodig voor beeldbewerking.

Dus ben ik misschien straks tevreden met een scherm dat ongeveer even duur is dan jouw labtop. Rare wereld.

Cydex

Bericht door Cydex » wo apr 04 2007 5:04 pm

Ik gebruik al drie jaar mijn laptop om foto's te bewerken en up te loaden naar m'n website. Maar als ik de foto's zie via een 'normaal' beeldscherm zijn ze veel voller van kleur. Daar staat tegenover dat ik wel in m'n hele huis de foto's kan bewerken en niet alleen op mijn zolderkamertje achter de PC. Elk voordeel hebt z'n nadeel .... :wink:

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo apr 04 2007 5:20 pm

Cydex schreef:Daar staat tegenover dat ik wel in m'n hele huis de foto's kan bewerken en niet alleen op mijn zolderkamertje achter de PC. Elk voordeel hebt z'n nadeel .... :wink:
Dat is voor mij geen goeie reden.
Ik zit liever in de garage of op zolder of onder de carport en publiceer goeie foto,s dan lui op de bank en foto,s met verkeerde kleuren.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » wo apr 04 2007 7:56 pm

Ik bewrk mijn foto's altijd op mijn gewone computer maar nu ik mijn scherm op mijn laptop goed heb afgesteld met Spider gaat het stukken beter.

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 04 2007 9:14 pm

Het is heel simpel.
Heb je een budget van 500 euro dan koop je een perfekte CRT van 22''.
Wil je een plat ding dan ben je voor een monitor die alleen geschikt is voor beeldbewerking minimaal 1000 euro kwijt. Een extreme compromis monitor zeg maar. Voor een echt goede ben je 2000 tot 4000 euro kwijt.

Iemand die anders beweert heeft nog nooit een goede monitor gezien.

(Krijg ik nu een gele kaart...?)
:roll:

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » wo apr 04 2007 9:45 pm

Je hebt wel gelijk maar wanneer krijg je de juiste kleuren weer terug bij het afdrukken of op een beamer. Ik fotografeer bepaalde planten en daar is het heel moeilijk om de juiste kleur te krijgen en als ik dan de afdruk heb en vergelijk het resultaat met de RHS kleurenkaart dan zit men er toch vaak naast bij het afdrukken. Dus een met een goede monitor ben je er nog niet!

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 04 2007 9:52 pm

Je moet natuurlijk wel calibreren.

Maar voor 500 euro heb je een 22'' CRT monitor die zichzelf calibreert. Heb je alleen nog een icc nodig voor de printer waar je op gaat afdrukken. Goede centrales geven deze. Heb je een eigen printer thuis (erg duur) dan heb je helaas alsnog een calibreer spinnetje nodig om deze zelf te calibreren.

hanninkj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hanninkj » wo apr 04 2007 10:00 pm

Ik heb Spider 2 voor calibratie en stuur mijn foto's op naar Profotnet die vaak kort bij de juiste kleuren zit. Thuis print ik nooit.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo apr 04 2007 10:16 pm

Olle, je schrijft dat je problemen ondervindt met de kijkhoek. Wat is daar naar jouw mening de oorzaak van ? Is het reflecterend invallend licht of echt de kijkhoek ten opzichte van het LCD panel ?

Heeft het nog zin om in de weer te gaan met drivers of is het 'mechanisch'

Om reflecties tegen te gaan heb ik wel eens van die kapjes gezien. Op deze NEC zit er een. (dit scherm is overigens € 6.000,00 euro) :shock:

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo apr 04 2007 10:28 pm

Nee er is geen reflectie en door dat cristal brite is het eigenlijk een heel goed scherm, je kunt links en rechts met een hele grote invalshoek het beeld nog heel duidelijk zien.
Het probleen is als ik het scherm kantel, dus naar boven of onderen.
De foto veranderd dan van zwaar overbelicht naar bijna zwart (beetje overdreven)
Ik heb dat op mijn LCD scherm achter de gewone comp niet.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”