Dubbele zonsopgang

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
B.Olthof

Dubbele zonsopgang

Bericht door B.Olthof » di jan 04 2011 4:55 pm

Hallo,

Het zag er bewolkt uit, maar ben na enige twijfel toch op een dijk buiten de stad Groningen gaan staan.
Geschoten met D300, 300/F4, Kenko teleconverter 2*
1/250, F4, ISO 320, WB zon
Ongeveer 30% gecropped, verder niet nabewerkt.
(Zie een beter resultaat verderop in dit draadje)

Afbeelding
Solar eclipse sun at sunrise 2011 Jan 4, 8.55 AM by bo foto, on Flickr
Laatst gewijzigd door B.Olthof op di jan 04 2011 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry

Re: Dubbele zonsopgang

Bericht door Barry » di jan 04 2011 5:19 pm

IK vind het geen mooie foto. Het idee is wel leuk maar naar mijn mening niet goed gelukt :(
Er zit teveel onscherpte in.

MARS
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MARS » di jan 04 2011 5:25 pm

De zonsverduistering in beeld gebracht?
http://www.marcelpostfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » di jan 04 2011 5:34 pm

Hallo, ja duidelijk een gevalletje waar het moment mooier is dan de foto. Waar het behalve weinig licht fout is gegaan, ik weet het niet. Amper ervaring met 300mm/converter. Bij de volgende dubbele opkomst over ruim 20 jaar nog een keer proberen :-) Als ik de foto in PS open gaat het al fout in het 'voorscherm'. Dat was de eerst geplaatste foto. Als ik de jpeg-kopie direct van de camera haal is ie beter. Hieronder de volgende foto, technisch hetzelfde, iets minder gecropped.
Wie snapt dit?

Afbeelding

Myriad

Bericht door Myriad » di jan 04 2011 8:29 pm

Boudewijn,
Je hebt tenminste een foto die ik ook graag had willen maken!
Heb je een statief gebruikt (of een andere vorm van ondersteuning)? Ik lees dat nergens.
En ik neem aan dat je de Nikkor AF-S 300mm f/4 IF ED hebt (een objectief zonder VR/IS/OS etc.)
300mm met een 2x TC op een D300 (cropfactor van 1,5) geeft dan omgerekend 900mm.
Vanuit de hand heb je dan gemiddeld gesproken een sluitertijd nodig van 1/900 seconde om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Daar zit je ver vanaf met 1/250 seconde. Maar dit wist je hopelijk allemaal al?
Oh ja; op autofocus of op manual focus en waarop heb je scherpgesteld?

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » di jan 04 2011 9:09 pm

Hallo Myriad,

Ja met een 300mm ED, ja met statief. Autofocus op zon, daarom is het randje van de zon links ook prima scherp. Andere vertekening komt door lucht/wolken. Ik had gewoon erg weinig licht en weinig tijd. Ook vergeten: spiegel voorontspannen. Dat scheelt in deze opstelling ook een beetje scherpte. Bovendien is het raar dat de foto in photoshop kapot gaat, zoals in de eerst geplaatste foto. Ik moet de voorinstellingen camera en PS denk ik beter op elkaar afstemmen. Bij makkelijke of goede negatieven, zo je wilt, heb ik dit probleem niet.

Myriad

Bericht door Myriad » di jan 04 2011 9:42 pm

Boudewijn, hieronder wat andere overwegingen:
a. schiet je op alleen JPEG, of ook op RAW?
b. in welke resolutie schiet je de (evt. bijbehorende) JPEG?
c. wat zijn je instellingen op je camera voor verscherping? (op de JPEG worden ze direct destructief doorgevoerd, op de RAW heb je ze in de nabewerking in de hand)
d. welke versie van PhotoShop (en Adobe Camera Raw (ACR)) gebruik je?
Als je (ook) op NEF(RAW) schiet, dan kun je in de nabewerking met ViewNX of CaptureNX wellicht nog wat verbeteren.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”