D90 Instelling kleurruimte

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D90 Instelling kleurruimte

Bericht door Giso » di jan 04 2011 11:47 pm

Ik weet niet of iemand hier uitgebreide ervaring mee heeft, maar ik vroeg mij af wat de verschillen nu precies zijn
tussen de instellingen sRGB en Adobe RGB. Ik gebruik Capture NX en voor de simpele bewerking View NX.
Capture NX ben ik nog een beetje aan het ontdekken. Is er een duidelijke voorkeur voor een van de twee instellingen
want het verhaaltje uit de manual kan ik geen kaas van maken. Zijn er bijvoorbeeld functies in Capture NX die niet werken
als de camera ingesteld is op sRGB.
Als iemand hier duidelijkheid over kan geven hoor ik het graag.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: D90 Instelling kleurruimte

Bericht door Melliw » di jan 04 2011 11:51 pm

Staat al heel veel over geschreven op dit forum, zoek maar eens.
Kijk ook even hier: http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=21&t=47794

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » wo jan 05 2011 12:17 am

Bij het fotograferen in RAW is de kleurruimte niet interessant omdat toch alle beeldinformatie van de beeldchip opgenomen wordt, de RGB waarden liggen dan nog niet vast in een kleurruimte.
Dus wat dat betreft maakt het niks uit.

Dat doe je in de raw-converter na bewerken en opslaan, kies het formaat zelf maar PSD, TIFF, JPEG. In de RAW-converter kies je kleurruimte en bitdiepte. Bij het fotograferen in RAW kan de kleurruimte instelling wel belangrijk zijn om op het display de foto te beoordelen;
Het display laat een ingebedde JPG zien. Dus zie je eerder bijv overbelichte delen bij sRGB dan bij Adobe RGB.
Ook als je verschillende JPEG instellingen kiest heeft dat weer gevolgen voor het uiteindelijke resultaat op je display.

Maar aangezien het grootste gedeelte van de wereld met sRGB werkt zou ik dat blijven doen, je moet al een redelijk dure monitor hebben wil je dat kunnen zien. En het bewerken van Adobe RGB bestanden schijnt veel kritischer te zijn.
En als je je foto's wilt laten afdrukken hebben die extra kleuren niet zoveel zin, printers zijn niet goed in staat om die kleuren op papier te krijgen en afdrukcentrales gebruiken over het algemeen sRgb profielen en beschikken vaak niet over Adobe RGB profielen.

Ik heb een beetje van het net afgesnoept en er wat tekst van gemaakt, maar dit is in grote lijnen wat je erover kunt vinden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 05 2011 12:41 am

Giso schreef:maar ik vroeg mij af wat de verschillen nu precies zijn tussen de instellingen sRGB en Adobe RGB.....
.....Is er een duidelijke voorkeur voor een van de twee instellingen want het verhaaltje uit de manual kan ik geen kaas van maken.
Als je dat verschil niet kent, maak je er niet echt druk om en gebruik voorlopig althans dan beter sRGB.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » wo jan 05 2011 2:47 am

Oke, bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

hiker

Bericht door hiker » di sep 13 2011 6:53 pm

Ik wil mogelijk meedoen aan een fotowedstrijd. Voorwaarde is o.a.
Deelnemen kan door insturen van digitale kleurenfoto(‘s) (RGBformaat/
maximale kwaliteit). Er is geen limiet wat betreft de grootte van de
foto’s, minimaal moeten de foto’s een resolutie van 300dpi hebben.
Welke instelling moet ik hiervoor gebruiken op de D90?

flitslicht

Bericht door flitslicht » di sep 13 2011 7:18 pm

hiker schreef:Ik wil mogelijk meedoen aan een fotowedstrijd. Voorwaarde is o.a.
300 dpi is een instelling van de printer en heeft niets te maken met je camera.

hiker

Bericht door hiker » di sep 13 2011 7:50 pm

Het gaat mij er vooral om hoe ik het RGB-formaat moet instellen.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di sep 13 2011 10:33 pm

hiker schreef:Het gaat mij er vooral om hoe ik het RGB-formaat moet instellen.
Eigenlijk is sRGB profiel het sterkste aan te raden. Dit is uitwisselbaar met bijna alles en hierdoor kom je nooit voor verassingen te staan. Bijna alles kan de kleuren van sRGB goed laten zien zonder veel verschil.

Als je niet veel weet van kleurruimtes,kleurbeheer en kleurmanagement, is alles anders dan sRGB sterk af te raden! Mocht dit toch een vereiste zijn dan zit er maar een paar dingen op. Veel boeken lezen en misschien zelfs cursussen volgen. Het is niet hele makkelijke materie....
Ik gebruik het op mijn werk en heb er cursussen voor gevolgd en veel les in gehad. Maar heb alles thuis lekker sRGB staan. werkt prima. geen gezeur.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
DPI is een verwarrend begrip. Het betekent DOTS PER INCH als het gaat over het inkten van prints. Maar het wordt ook gebruikt voor PIXELS PER INCH, eigenlijk moet je dan spreken over PPI. Maar om het lekker verwarrend te maken wordt voor PIXELS PER INCH (PPI) ook DPI gebruikt, helaas. Een betere schrijfwijze voor PIXELS PER INCH zou zijn: px/inch. Of, als we het omrekenen naar centimeters: px/cm.

Een fotobestand in een camera of (opgeslagen op) de computer heeft geen afmeting in centimeters of inches. En dus ook geen pixels per centimeter (of inch), dus geen ppi (of dpi). Zo'n bestand heeft alleen een onderverdeling, een resolutie, in pixels. Pas als je gaat afdrukken, is er sprake van een bepaalde afmeting, uitgedrukt in inches of centimeters. Dus dan kun je ook pas spreken van pixels per inch (ppi, helaas meestal dpi genoemd).

300 DPI
hiker schreef:Ik wil mogelijk meedoen aan een fotowedstrijd. Voorwaarde is o.a.
de 300 Dpi is vaak voor de aanleverspecificatie van de drukkerij (als de foto in een blad gedrukt gaat worden. Ik als offsetdrukker wil graag de bestanden in 300 dpi/inch. anders komt het niet mooi van mijn pers af. :wink: Maar dit is ook relatief. omdat ik als drukker met CMYK werk, ik kan met die kleuren maar een heel klein deel van het kleurenspectrum van sRGB drukken.

Alles bij elkaar(mijn advies).... instellen als sRGB en in ps of ander programma dpi/inch instellen als 300 als deze daar niet op staat. Gewoon aanleveren als Jpeg. of als je echt geen verlies wilt hebben als tiff(als dit mag als aanleverspecificatie.)

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » di sep 13 2011 10:59 pm

Ik zelf heb de kleurruimte op AdobeRGB staan omdat ik de afdrukken dan mooier vind, dit kan ook aan mijn printer liggen natuurlijk. Als ik iets af laat drukken laat ik het gewoon op AdobeRGB staan. Maar doe je niets met afdrukken, laat het dan meer op sRGB staan.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di sep 13 2011 11:13 pm

Voor printen kan het uit maken idd. maar dat hangt ook weer van de printer af....

Was even vergeten te zeggen.... schiet de foto ook in RAW! op deze manier heb je altijd alles om later nog mee te werken. In RAW word het kleurprofiel namelijk niet toegekend, dit doet het programma waarmee je de RAW opent. Ik bewaar voor belangrijke foto''s altijd mijn RAW files op een apart gedeelte van mijn schijf. Zo kan ik later altijd nog alles veranderen mocht dit nodig zijn.

hiker

Bericht door hiker » wo sep 14 2011 7:26 pm

Ik begin me steeds dommer te voelen.....

De vraag was hoe ik RGB instel op de D90. Of hoe ik een foto gemaakt met de D90 aanlever in DGB.

Heeft iemand een concreet antwoord?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo sep 14 2011 7:38 pm

Shooting menu en dan color space.

Maar dit staat als je het niet verandert hebt al goed.
Aanleveren in RGB.............. gewoon jpeg opsturen niks aan de hand. niet moeilijk denken.

Dus heel kort.
Gewoon foto maken in jpeg en opsturen. meer niet.

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » wo sep 14 2011 7:41 pm

hiker schreef:Ik begin me steeds dommer te voelen.....

De vraag was hoe ik RGB instel op de D90. Of hoe ik een foto gemaakt met de D90 aanlever in DGB.

Heeft iemand een concreet antwoord?

Concreet: Lees de handleiding :-) En dat is niet rot bedoeld, maar dan weet je het ook echt :-)
Maar om je opweg te helpen: Het zit in het opname menu en dan kleurruimte instellen, je kan kiezen tussen sRGB of AdobeRGB.

Ik zou het op sRGB zetten. Verder hoef je niets te doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 14 2011 7:48 pm

Blz. 165 en 167 van de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”