Strepen in pak

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
marleenm1979

Strepen in pak

Bericht door marleenm1979 » wo jan 05 2011 4:17 pm

Ik maak af en toe foto's van mannen in pak. Nu komt het weleens voor dat er een pak gedragen wordt met een klein streepje erin. Soms geeft dat een heel gek effect op de foto's (net of er golven in de strepen komen) Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het kan voorkomen?

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Strepen in pak

Bericht door Brava » wo jan 05 2011 5:02 pm

Het Moire effect raadpleeg voor verdere natuurkundige uitleg de wikipedia. Geldt voor mannen in streepjespakken :lol: of andere kleding met vakjes of pied de poul etc. Vaak is het onder een andere hoek fotograferen voldoende om het effect te vermijden of later aanpassen in b.v. Ps.

marleenm1979

Bericht door marleenm1979 » wo jan 05 2011 5:23 pm

Brava schreef:Het Moire effect raadpleeg voor verdere natuurkundige uitleg de wikipedia. Geldt voor mannen in streepjespakken :lol: of andere kleding met vakjes of pied de poul etc. Vaak is het onder een andere hoek fotograferen voldoende om het effect te vermijden of later aanpassen in b.v. Ps.
Bedankt voor de info. Dat bedoel ik inderdaad. Dus dat evt. later nog wel aan te passen in PS?

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » wo jan 05 2011 5:41 pm

Ja er staan zelfs een aantal Ps manieren hier op het forum zoek maar onder Moire

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jan 05 2011 6:10 pm

Ik sta regelmatig aan de andere kant van de lens. Een streepjespak e/o das met streepjes is uit den boze.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jan 05 2011 7:04 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... re#p317798

Volmaakt moiréloos fotograferen is mijns inziens nog immer het domein van analoge fotografie.
Iedere bewerking om een digitale opname moiréloos te maken heeft nadelen, en het lukt nooit voor 100 procent.

emdeklerk

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » wo jan 05 2011 8:01 pm

Gobert schreef:Ik sta regelmatig aan de andere kant van de lens. Een streepjespak e/o das met streepjes is uit den boze.
Waarom?

Trouwens Emdeklerk: interessante link(s) voor het moire verhaal...weer wat geleerd. Thnx
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

marleenm1979

Bericht door marleenm1979 » wo jan 05 2011 8:08 pm

Bedankt voor de info!

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jan 05 2011 8:24 pm

Reest schreef:
Gobert schreef:Ik sta regelmatig aan de andere kant van de lens. Een streepjespak e/o das met streepjes is uit den boze.
Waarom?

Trouwens Emdeklerk: interessante link(s) voor het moire verhaal...weer wat geleerd. Thnx
Rinus

Streepjes gaan dansen op TV. Ik weet niet hoe het komt. Soms heb je het ook met visgraatmotieven. Let maar eens op. Nieuwslezers of weermannen hebben normaliter een effen pak aan en een neutrale stropdas.
Eroe Nazionale

george013

Bericht door george013 » wo jan 05 2011 9:54 pm

Heb ook een paar van die foto's. Apart is dat als ik de foto's op 100% bekijk, dat effect zo goed als weg is.
George

marleenm1979

Bericht door marleenm1979 » wo jan 05 2011 10:07 pm

george013 schreef:Heb ook een paar van die foto's. Apart is dat als ik de foto's op 100% bekijk, dat effect zo goed als weg is.
George
Ja, dat heb ik inderdaad ook. Bij een trouwpak is het dus erg vervelend, maar weinig aan te doen helaas...

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jan 05 2011 10:25 pm

marleenm1979 schreef:
george013 schreef:Heb ook een paar van die foto's. Apart is dat als ik de foto's op 100% bekijk, dat effect zo goed als weg is.
George
Ja, dat heb ik inderdaad ook. Bij een trouwpak is het dus erg vervelend, maar weinig aan te doen helaas...

Bij een trouwsessie hoort een goede intake. Ik zeg het altijd.
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 06 2011 12:33 am

emdeklerk schreef: Volmaakt moiréloos fotograferen is mijns inziens nog immer het domein van analoge fotografie.
Moiré is met name het gevolg van de in de huidige digitale camera´s gebruikte sensors met Bayer patroon.
Door sensoren met dat patroon te vermijden ben je bijna voor 100% het probleem van moiré kwijt.
In de beginjaren van digitaal was dat juist een optie bij gebruik van 3-shot digitale achterwanden.
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 53#p280853

Latere digitale achterwandsystemen wel met sensoren met Bayer patroon hadden als extra mogelijkheid om via piëzo-technologie de sensor 1 pixel te laten opschuiven en op die wijze ook met 3 of 4 shots een volledig beeld samen te stellen zonder dat beelden geïnterpoleerd worden zoals bij een enkel Bayer patroon opname. Nadeel van deze methoden is dat geen bewegende onderwerpen zijn te fotograferen.

Digitale scan-achterwanden die gebruikt worden in technische camera's hebben door hun niet geïnterpoleerd opgebouwde beeld ook geen last van moiré. http://www.betterlight.com/products4X5.html
Dit soort achterwanden wordt met name gebruikt om hoogwaardige reproducties van schilderijen in musea te maken, en bijv. het vastleggen van restauratieprocessen van kerken met muurschilderingen e.d. en archeologische vastlegging.

Verder biedt de Foveon chip die in een Sigma reflex is ingebouwd ook die voordelen: http://www.foveon.com
Uitleg: http://www.foveon.com/article.php?a=69
Voorbeelden: http://www.foveon.com/article.php?a=70
Interactief voorbeeld: http://www.foveon.com/files/image_comparisonv2_2.swf
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » do jan 06 2011 8:18 am

Onderstaande foto is genomen naar een venster met zonwering, vertikale strepen. Als je deze aanklikt op het vergrootglas, ga je naar een ander scherm met een vergrotingsschuif. Kun je spelen met de vergroting. Nooit eerder gezien deze optie. Op 100% is er geen sprake meer van moiree en daartussen in verandert het.
Zit het dan in de foto of in de weergave?
http://picasaweb.google.com/loodje013/T ... 3225207218
George

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jan 06 2011 10:51 am

Heel (bekend) verhaal, Léon.

Dat in de meeste digitale camera's een sensor met Bayer-opbouw zit is mijns inziens van secundair belang; het gaat slechts om het principe van de regelmatige opbouw van de pixels. Dat is niet voorbehouden aan Bayer-sensoren.

Wie dus "moiréloos" digitaal wil fotograferen hoeft dus, als ik het goed begrijp, alleen maar:
- te grijpen naar een camera met drie-shot achterwand uit de beginjaren;
- of een middenformaat camera aan te schaffen met scan-achterwand;
- of een middenformaat camera aan te schaffen met achterwand voorzien van piëzo-techniek;
- of te grijpen naar een Sigma-camera met Foveon-sensor,
waarbij in een aantal gevallen alleen stilstaande onderwerpen opgenomen kunnen worden...

Laat ik mijn stelling dan wat nuanceren:
met een digitale camera als een Nikon of Canon of welk merk dan ook, voorzien van een sensor met regelmatige pixel-opbouw is moiréloos fotograferen onmogelijk.

Van mij mag er een Nikon met volformaat Foveon-sensor komen, hoor!
Ik heb me eens laten vertellen dat de Foveon-techniek door de rest van de foto-industrie met argusogen gevolgd wordt.
Maar ik heb de indruk dat de ontwikkeling van Foveon-sensoren niet zo heel snel meer gaat?

emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”