Welk setje voorzetlenzen aanschaffen.

Discussies over filters
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welk setje voorzetlenzen aanschaffen.

Bericht door pacha » vr jan 07 2011 12:38 pm

Het is de bedoeling om een hoger vergrotingfactor met mijn macro lens te bekomen.
Bezit een Nikon Micro-Nikkor 60mm f/2.8. lens/.
De maximale vergrotingfactor bij deze lens bedraagt 1:1.
Nu, zou ik best hier willen op voort bouwen om hoger te gaan.

Er zijn in de handel setjes voorzetlenzen te verkrijgen, deze zijn echter van verschillende merken, en hebben verschillende prijzen.
Ik zal moeten kiezen. :roll:
Ben totaal leek in deze materie, heb dus geen enkel idee welk setje ik het best kan kopen.
Ik wil meteen een setje van degelijke kwaliteit,
moet ik dan ook meteen het duurste setje aankopen?

Graag jullie advies.

Welk setje gebruiken jullie?
En wat zijn jullie bevindingen?

Met dank.

Onderstaande foto toont ongeveer het maximum haalbare met de macrolens.
Het muntje heeft een diameter van 16,7 mm., de afmetingen van de camera sensor,15.6x23.7

Afbeelding
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Toby

Re: Welk setje voorzetlenzen aanschaffen.

Bericht door Toby » ma jan 10 2011 12:15 pm

Misschien ipv voorzetlenzen de bekende tussenringen van Kenko?

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » ma jan 10 2011 12:47 pm

Heb mooie resultaten gezien met de raynox 250.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma jan 10 2011 2:31 pm

En een setje ringen van Soligor?.
Ik heb er soms twee sets tussen zitten, zonder problemen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 10 2011 2:33 pm

Bijna alle close-up lenzen zijn lenzen. En dus heb je last van lensfouten. Raynox wordt nog wel eens genoemd, omdat het goedkoop is. En dan mis je zelfs de coating.
Het enige alternatief dat nu nieuw in de winkel ligt is Canon 250 of 500D. Bestaat uit 2 samengestelde lenzen, waardoor je minder lensfouten hebt. Nikon heeft zoiets vroeger ook gehad.

In een ander draadje stonden ook al meer tips om meer vergroting te krijgen.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma jan 10 2011 4:12 pm

Lieve mensen,
heel erg bedankt, voor de tijd, de moeite en energie die jullie spenderen, om mij vooruit te helpen.

Als ik goed begrijp, geven zowel tussenringen, als voorzetlenzen meer vergroting.
Ik heb dus keuze. :)

Nu is mijn vraag:
worden de 2 wel eens samen gebruikt?
Dus voorzetlenzen, in combinatie met tussenringen.

Hans Braakhuis,
U hebt weet van nog meer mogelijkheden,
U schrijft namelijk:
'In een ander draadje stonden ook al meer tips om vergroting te krijgen.'

Ben naarstig bezig met dit uit te vlooien, via de zoekfunctie, op 'vergroting',
valt niet echt mee, :roll:
er zijn namelijk 34 pagina's vol, met elk rond de 15 verwijzingen, naar topics, waar het woord 'vergroting' in voorkomt,
een goeie 500 topics in totaal,
misschien kom ik ooit wel op het goeie topic terecht,
ben nu al enkele pagina's verder,
nog altijd niks, maar ik geef niet op.

Het onderwerp is voor mij te belangrijk.

Bedankt, ik kan weer verder.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 10 2011 5:19 pm

Dhr. Braakhuis:
"Raynox wordt nog wel eens genoemd, omdat het goedkoop is. En dan mis je zelfs de coating."

Deze visie blijft de kop opsteken, kennelijk. Stokpaardje?
Ook Raynox maakt gebruik van coating. In veel gevallen zelfs van multicoating.
Ik zal zelf Raynox ook niet snel aanbevelen, maar ik vind het niet correct te melden dat het merk geen coating zou aanbrengen.

http://www.raynox.co.jp/resolution/coat ... /index.htm

http://www.raynox.co.jp/english/video/egfilter.htm

emdeklerk

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma jan 10 2011 5:58 pm

Heer Emdeklerk,
dank voor de toelichting.
Ik heb namelijk mijn oog laten vallen op de Raynox MSN-202 Super Macro Lens,
zoals deze wordt omschreven,
in feite is het een veredeld vergrootglas, meen ik te begrijpen.
Toch zou ik dit vergrootglas eens willen testen op mijn 60mm. macrolens.

Heb voorbeelden gezien die met dezelfde combinatie zijn gemaakt, en die spraken mij wel aan.
De prijs voor de Raynox MSN-202, is nu ook niet dermate hoog,
lukt het niet,
hou ik er nog altijd een vergrootgas dioptrie 8 aan over.

Wat denken jullie hierover,
wordt het een miskoop?
weggegooid geld?
of toch waar naar geld?

hvds
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hvds » ma jan 10 2011 6:01 pm

waarom geen balg?

of dit: http://www.amazon.com/Celestron-44302-H ... dpp_ttl_ex

nog goedkoop ook

groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 10 2011 7:28 pm

Waarom geen balg?

Omdat je bij Nikon dan alle communicatie/contact tussen camera en objectief kwijtraakt.
Dat was vroeger al zo, je verloor zowel de lichtmeter- als de diafragmakoppeling, en de diafragmasimulatie natuurlijk.
Tegenwoordig mis je ook de AF en eventueel de VR, voor zover zulks belangrijk is bij macrowerk vanaf een statief.
De huidige G- oftewel Gecastreerde objectieven zijn totaal niet op een balg te gebruiken omdat het diafragma niet bediend kan worden.

Hetzelfde geldt uiteraard voor tussenringen.
Nikon maakte vroeger, toen de diafragma-overbrenging en lichtmeterkoppeling nog gewoon mechanisch gingen, automatische tussenringen met die overbrengingen.
Tegenwoordig, nu alles electronisch wordt overgedragen, is daar nog niets voor in de plaats gekomen, althans niet van Nikon.
(Terzijde, voor degenen die een DSLR op een balg willen zetten: ik meen dat je er dan sowieso de PK-11A ring tussen moet zetten, vanwege de cameracontacten. Heb hier geen eigen ervaring mee, behoudens dat ik die PK-11A ook al moet gebruiken als ik mijn F90 met de PB-4 balg gebruik.)

Het is dan ook niet zo'n heel vreemde gedachte voorzetlenzen op de moderne objectieven te gebruiken: je behoudt dan immers alle camerafuncties.
De optische nadelen zijn zeker aanwezig, maar kunnen ook overdreven worden.
Immers: waar het gaat om centrumscherpte valt er best met voorzetlenzen te werken.
Randscherpte is een ander verhaal, evenals de vertekening, maar hoe belangrijk is dat, voor bijvoorbeeld bloemen of diertjes in het beeldmidden?

Je moet geen echt reprowerk gaan beoefenen (als postzegels fotograferen) met een voorzetlens.
Maar dat zou je met bijvoorbeeld een standaardzoom met een tussenring, als die al bestond, net zo min kunnen.

Zoals bij alle dingen die je voorop een objectief schroeft als lenzen en filters: je moet uitkijken voor reflecties, dus altijd spul met coating, waar mogelijk multicoating kopen.
Het resultaat zal zeker meevallen als ook hierin naar kwaliteit gegrepen wordt: de door dhr. Braakhuis aangehaalde Canon-lenzen (jawel...), en als men er nog aan kan komen: de Leitz Elpro's.
Nikon maakte vroeger ook kwalitatief hoogwaardige samengestelde voorzetlenzen, maar ons merk heeft ook hier de handdoek in de ring gegooid, net als met de automatische tussenringen, en automatische balgen heeft Nikon al helemaal nooit gemaakt...

De ook op dit forum (gelukkig) vaak voorbij komende omkeerringen zijn niet heel erg praktisch. In de eerste plaats ga je dan ook alle communicatie camera/objectief missen, in de tweede plaats zijn omkeerringen als de BR2A met een schroefdraad van 52mm bedoeld voor vastbrandpuntopbjectieven als de 1,8/50mm of de aloude 3,5/55mm Micro-Nikkor.
Een standaardzoom zou ik er niet mee gebruiken, hoewel ik wel gelezen heb dat je met de oude 43-86mm goede resultaten zou kunnen bereiken. (Dat heb ik nooit uitgeprobeerd, ik heb dat objectiefje wel eens in bezit gehad maar zelfs voor normale fotografie werd ik daar niet blij van.)

Een andere mogelijkheid zou zijn eens te kijken naar een systeem als van Cokin. Met name het P-systeem.
Je koopt dan de filterhouder, voor het objectief de adapterring (voor meerdere objectieven met verschillende filtermaten hoef je dus alleen maar de betreffende adapterring te kopen), en dan heeft Cokin voorzetlenzen van verschillende sterkten die in de filterhouder passen. Cokin-voorzetlenzen hebben overigens, voor zover ik weet, geen coating.

Maar uiteindelijk de beste oplossing is toch een macro-objectief.
Een Micro-Nikkor of iets vergelijkbaars van Tokina, Sigma of Zeiss, en wie ik nu even vergeet.
Ben je echter gebonden aan een beperkt budget, dan wordt het moeilijk hier iets echt goedkoops in te vinden.

Mede om deze reden vind ik persoonlijk de weg van de voorzetlenzen een begaanbare weg.
We kunnen wel met zijn allen gaan zitten griepen op andere merken, maar we zullen onszelf eerst eens moeten afvragen waarom Nikon dan zelf die spullen niet meer levert en laat zien hoe het moet...
Maar ja, ze laten wel meer dingen als hoogwaardige AI-/MF-objectieven aan andere fabrikanten als Cosina/Zeiss over.

In ieder geval: het wordt wat moeilijk hoogwaardige kwaliteit te krijgen als je verder wilt dan 1:1, bij Nikon.
Een goede balg voor bij je 2,8/60mm AF is ook niet goedkoop, maar als je die eenmaal hebt kijk je nooit meer achterom.
Die 60mm AF heeft tenminste nog een diafragmaring. Hoe dat verder werkt met een DSLR weet ik niet.

emdeklerk

---o--o--O--o--o---
NAGEKOMEN:
ik heb even gegoogeld op "Nikon close-up lenses".
Vond onder andere dit, met aardige voorbeeldfoto's. Geen postzegels, maar bankbiljetten...

http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/Us ... enses.html

---o--o--O--o--o---
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma jan 10 2011 8:48 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jan 10 2011 7:39 pm

Ik heb de genoemde Canon 250D close-up-lens welke ik gebruik i.c.m. een Nikkor 50mm objectief. Geeft prima resultaat.

Voorbeeld; beeldje van 22cm hoog, uit de hand gefotografeerd met f8, 1/50 seconde op iso 3.200.

Afbeelding

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma jan 10 2011 8:25 pm

Nav de reactie van EmdeKlerk denk ik wel dat het gebruik van voorzetlenzen wat onderbelicht is. Ik ken de voorzetlens meer als een mogelijkheid om met normale objectieven aan nabij-fotografie te doen; niet om met een macro-objectief op 1:1 en icm. tussenringen een nog grotere afbeeldingsmaatstaf te verkrijgen.
Voorzetlens heeft ook een gevaar.
Uit eigen ondervinding: ik kocht een voorzetlens +1 dioptrie voor gebruik op een 300mm f/4 AFS. Ik schrok van het beroerde resultaat. Ik moest tot f/8 diafragmeren om weer een behoorlijk beeldcontrast te krijgen. De voorzetlens is merk Kaiser, made in Japan, afkomstig van de lokale fotoboer, met 25% korting rond de 60 euro betaald. Ik wil best aannemen dat de Canon doublet een betere lens is, maar ik vind het nog niet verantwoord om met dit resultaat nog een gok te wagen met een Canon lens van 150 euro. Een korte tussenring is dan waarschijnlijk beter.
Mijns inziens kun je de vergrotingen boven 1:1 beter doen met bv balg met balglens of evt.vergrotingsobjectief, rond 50-80 mm. Je hebt wat meer afstand tot het object, de balg-/vergrotinglens is wat compacter gebouwd, waardoor verlichting wat eenvoudiger is.
Dat je exif gegevens mist... dat was in de gouden tijd van de film ook al zo.

Groet Hans.
Laatst gewijzigd door J.Hoes op di jan 11 2011 10:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 10 2011 8:34 pm

Het is dan ook niet voor niets dat veel fabrikanten voor sommige tele's specifieke en speciaal berekende voorzetlenzen leveren.
Ik zou niet op voorhand durven stellen dat het gebruik ook met een 60mm "beroerd" is.

Enne... ik denk dat je wel meer gaat missen dan alleen de EXIF-gegevens, als je een balg gebruikt.
Lichtmeterkoppeling, diafragma-overbrenging. Zoals gemeld. En voor zover belangrijk voor de fotograaf.
Een vergrotingsobjectief op een balg is inderdaad fantastisch.

emdeklerk

hvds
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hvds » ma jan 10 2011 9:06 pm

emdeklerk schreef:

Enne... ik denk dat je wel meer gaat missen dan alleen de EXIF-gegevens, als je een balg gebruikt.
Lichtmeterkoppeling, diafragma-overbrenging. Zoals gemeld. En voor zover belangrijk voor de fotograaf.
Een vergrotingsobjectief op een balg is inderdaad fantastisch.

emdeklerk
en ineens wordt fotograferen moeilijk.... help ik moet zelf nadenken de camera doet het niet meer voor me.

wat is het probleem met alles handmatig instellen?

het is in het digitale tijdperk juist eenvoudiger om met een balg te fotograferen, je hoeft nl geen week te wachten om te weten of je goed hebt belicht.

en ook ik ben het er mee eens dat een vergotingsobjectief op een balg fantastisch werkt, maar een gewone 50 of 60 mm doet dat ook hoor

ik denk dat TS zelf moet beslissen, wij kunnen tenslotte ook zijn financiele middelen niet beoordelen.

een andere camera is ook nog een mogelijkheid, een 1:1 opname van een D7000 gecropt tot 6 MP (TS heeft nu een D70s) geeft volgens mij ook wel een aardige vergroting zonder al die poespas.

groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 10 2011 11:19 pm

"en ineens wordt fotograferen moeilijk....
help ik moet zelf nadenken de camera doet het niet meer voor me.
wat is het probleem met alles handmatig instellen?"

Lachen... Als er hier één is die niets tegen heeft op handmatige instellingen ben ik het wel.
Maar ik ben realist genoeg om te weten dat heel veel mensen niet meer zonder de toeters en bellen kunnen, en daar pas ik, waar mogelijk, mijn antwoorden op aan.
Ik schrijf niet voor niets: "voor zover belangrijk voor de fotograaf".

Groet, emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Filters”