Een nieuwe camera of toch maar een nieuwe lens
Een nieuwe camera of toch maar een nieuwe lens
Beste mensen,
Zit met het volgende punt, zelf ben ik in het bezit van een D60 met 18-105mm VR en 35mm 1.8 VR.
De camera heb ik bijna 2 jaar en zit ik te denken (kijken) naar een nieuwe camera de D90 omdat deze toch net wat groter robuster en beter in de hand ligt.
Mijn vraag is eigenlijk is dit verstandig of kan ik beter kijken naar een mooie lens een nikkor 70-300mm VR.
Moeilijk, moeilijk.
Ik hoop dat jullie mij een goeie zet kunnen geven.
Zit met het volgende punt, zelf ben ik in het bezit van een D60 met 18-105mm VR en 35mm 1.8 VR.
De camera heb ik bijna 2 jaar en zit ik te denken (kijken) naar een nieuwe camera de D90 omdat deze toch net wat groter robuster en beter in de hand ligt.
Mijn vraag is eigenlijk is dit verstandig of kan ik beter kijken naar een mooie lens een nikkor 70-300mm VR.
Moeilijk, moeilijk.
Ik hoop dat jullie mij een goeie zet kunnen geven.
Re: Een nieuwe camera of toch maar een nieuwe lens
Daar is geen goed antwoord op te geven.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat fotografeer je meestal en onder welke omstandigheden?
Zelf fotografeer ik mijn nichje en neefje wel het meest niet statisch maar als ze gewoon lekker bezig zijn.
Ook de natuur doe ik graag fotograferen en natuurlijk vakanties.
Ook de natuur doe ik graag fotograferen en natuurlijk vakanties.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
In veel omstandigheden zou ik zeggen ga voor een andere lens, maar in dit geval verbetering in de body toch wel redelijk groot.
Met een overstap van een D60 naar een D90 gaat er toch wel een wereld voor je open denk ik.
Om een paar puntjes te noemen, maar er zijn er nog veel meer.
- 11 punts AF-meting ipv 3.
- Betere sensor dus betere prestaties met weinig licht.
- Motor in body, dus je kan nu ook lenzen zonder AF motor gebruiken. (50mm f/1.8 om maar een voorbeeld te noemen)
En je geeft zelf al aan dat hij gewoon ergonomisch wat fijner is.
Met een overstap van een D60 naar een D90 gaat er toch wel een wereld voor je open denk ik.
Om een paar puntjes te noemen, maar er zijn er nog veel meer.
- 11 punts AF-meting ipv 3.
- Betere sensor dus betere prestaties met weinig licht.
- Motor in body, dus je kan nu ook lenzen zonder AF motor gebruiken. (50mm f/1.8 om maar een voorbeeld te noemen)
En je geeft zelf al aan dat hij gewoon ergonomisch wat fijner is.
Moeilijk te beantwoorden, omdat het twee verschillende objecten zijn.
Wat kom je in je huidige fotografie met je lensarsenaal tekort om een 70-300 mm te overwegen? Overweeg je om fotografie uit te breiden?
De D90 is op een paar punten wat beter, zoals zoeker, videomogelijkheid, scherpstelmotor, en volgens eigen zeggen handligging en robuustheid. Door de motor is lenskeuze breder. De "houdbaarheid" van camerahuizen is wat beperkter ivm voorschrijding van de techniek.
Groet Hans.
Wat kom je in je huidige fotografie met je lensarsenaal tekort om een 70-300 mm te overwegen? Overweeg je om fotografie uit te breiden?
De D90 is op een paar punten wat beter, zoals zoeker, videomogelijkheid, scherpstelmotor, en volgens eigen zeggen handligging en robuustheid. Door de motor is lenskeuze breder. De "houdbaarheid" van camerahuizen is wat beperkter ivm voorschrijding van de techniek.
Groet Hans.
- Cees
- Forumlid
Moeilijk om hier een goed antwoord op te geven, zeker nu de D90 toch ook op z'n laatste benen loopt.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Het is zeker moeilijk maar de d90 is nu heel goedkoop omdat hij eruit gaat en toch en goede camera is en de d7000 nog heel duur is.
En het bereik wat ik denk tekort te hebben zit in het stuk dat als je kinderen op de foto zet en ze zijn wat verder weg hebben ze het ook niet zo in de gaten en dan zal het minder geposeerd zal lijken vandaag de gedachte van een 70-300mm Vr.
Of zeggen jullie doe de hele set upgraden d60 naar d90 en de lens 18-105mm vr naar 16-85mm vr of zal het dan nog moeilijker worden.
En het bereik wat ik denk tekort te hebben zit in het stuk dat als je kinderen op de foto zet en ze zijn wat verder weg hebben ze het ook niet zo in de gaten en dan zal het minder geposeerd zal lijken vandaag de gedachte van een 70-300mm Vr.
Of zeggen jullie doe de hele set upgraden d60 naar d90 en de lens 18-105mm vr naar 16-85mm vr of zal het dan nog moeilijker worden.

-
- Forumlid
Anders een andere lens en een 2-e hands D90.
Die komen straks veel vrij schat ik.
Een met weinig kliks van een oud vrouwtje b.v.
Maar zonder gekheid, het is het overwegen waard.
Ik schat dat er hier op het forum ook wel een aantal rondhuppelen die straks overstappen.
Die komen straks veel vrij schat ik.
Een met weinig kliks van een oud vrouwtje b.v.

Maar zonder gekheid, het is het overwegen waard.
Ik schat dat er hier op het forum ook wel een aantal rondhuppelen die straks overstappen.
Beste Cees,Cees Laarman schreef:Moeilijk om hier een goed antwoord op te geven, zeker nu de D90 toch ook op z'n laatste benen loopt.
Maar dan is het misschien wel slim de D90 te kopen. Nu er een 'opvolger' is, betekent dat nog niet dat de D90 nu ineens niet goed meer is.
Deze camera is nu erg goedkoop en er liggen ook leuke sets in de winkels voor een prima prijs.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
Kijk eens of je deze D60 icm met de 18-105 op MP kan slijten, en dan een D90 icm met 16-85 terug te kopen.
Zijn nu genoeg leuke aanbieding op internet voor deze kit.
Wellicht valt het toe te betalen bedrag mee. Als dat lukt ga je qua body en objectief erop vooruit.
gr.,
Patrick
Zijn nu genoeg leuke aanbieding op internet voor deze kit.
Wellicht valt het toe te betalen bedrag mee. Als dat lukt ga je qua body en objectief erop vooruit.
gr.,
Patrick
Hier op het forum staan onder 'gevraagd en aangeboden' zowel een D90 camera als een 16-85 lens te koop.
En een forum lid heeft bij mijn weten een paar dagen geleden gevraagd wat hij voor zijn bijna nieuwe D90 + een aantal andere artikelen op MP zou kunnen vragen.
Zelf ben ik heel blij met mijn D90. Ik overweeg wel de overstap van een 18-200 naar een betere lens.
En een forum lid heeft bij mijn weten een paar dagen geleden gevraagd wat hij voor zijn bijna nieuwe D90 + een aantal andere artikelen op MP zou kunnen vragen.
Zelf ben ik heel blij met mijn D90. Ik overweeg wel de overstap van een 18-200 naar een betere lens.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D90 is nu relatief gunstig. Meestal zeg ik objectief, nu denk ik ook dat een D90 wellicht een beter idee is. Je 18-105 VR en 35mm f1.8 zijn prima op een D90, hoewel er natuurlijk nog wel wat beters te vinden is.
Maar uiteindelijk moet je het toch voor jezelf bepalen.
Maar uiteindelijk moet je het toch voor jezelf bepalen.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Als je hier op het forum prijsindicatie op zoekt, vind je iemand die zijn hele set (D90 plus nog twee objectieven, een flitser sb600 en nog wat spullen) wil verkopen. De camera is haast nooit gebruikt.
Heb geprobeerd de link te plaatsen, maar dat is me niet gelukt.
Heb geprobeerd de link te plaatsen, maar dat is me niet gelukt.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je de link tussen url codes zet gaat het prima.gongon schreef:Heb geprobeerd de link te plaatsen, maar dat is me niet gelukt.