Hallo allemaal mijn naam is dik jansen en heb sinds een half jaar mijn eerste grote digitale camera gekocht. Ik moet wat betreft fotografie heel veel leren. Zo ook de juiste lens keuze. Na een aantal keren de foto zaken in de regio bezocht te hebben en ook op internet gesurft te hebben weet ik het even niet meer. Daarom mijn aanmelding en tevens mijn eerste vraag.
Ik heb de nikon D90 met de NIKON AF-S 18-105 MM F/3.5-5.6 G-ED VR gekocht. Na twee maanden heb ik via internet een tweede lens er bij gekocht te weten de nikon 55-200 F/4-5-6G IF ED DX VR voor een iets groter bereik. Echter na op vakantie te zijn geweest heb ik van een mede vakantie ganger de lens 18-200 F/3-5-5.6G IF-ED mogen lenen vond ik deze lens in ieder geval makkelijker. Dit ivm niet meer hoeven wisselen en toch het zelfde bereik.(of klopt deze beriddenering niet ?)Thuis gekomen heb ik deze lens via marktplaats aangekocht. Nu was ik van plan om de beide andere lenzen weer weg te doen maar.......
Ik weet nu na al het lezen niet meer wat te doen. Hou ik nu mijn nieuw aangekochte 18-105 en doe beide andere weer weg of moet ik de 18-200 houden???
Graag een goed advies om de twijfeling bij mij weg te nemen.
bvd dik
help lens keuze
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: help lens keuze
Kwalitatief gezien zijn de twee losse objectieven wat beter, de 18-200 is makkelijker in het gebruik. Wat jij belangrijker vindt met je voor jezelf bepalen.
Persoonlijk zou ik liever de 18-105 hebben vervangen door iets lichtsterkers. Een Tamron 17-50 f2.8 bijvoorbeeld. Maar laat ik het verhaal niet ingewikkelder maken dan nodig.
Persoonlijk zou ik liever de 18-105 hebben vervangen door iets lichtsterkers. Een Tamron 17-50 f2.8 bijvoorbeeld. Maar laat ik het verhaal niet ingewikkelder maken dan nodig.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Maar dat doe je welPatrick schreef: Maar laat ik het verhaal niet ingewikkelder maken dan nodig.

Nikon Z Z & de maskers
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het voordeel van een 18-200 is dat je geen objectief meer hoeft te wisselen.
Het nadeel van een 18-200 is dat je veel vertekening hebt in de groothoekstand en dat je in de telestanden zachtere opnamen krijgt. En je objectief is niet echt lichtgevoelig.
Als je nu eens begint met een f/1,8 35 of 50mm, dan kun je je concentreren op de inhoud van je fotografie. Met een stapje naar voren of achteren kun je je onderwerp goed kadreren. Als je dat door hebt, pas dan zou je met een zoom mogen werken.
Het voordeel van een D90 is dat er heel veel (ook oudere AF) objectieven op passen.
help, ik zoek een objectief
welk resultaat wil je er mee bereiken ?
welke camera heb je ?
welke andere objectieven heb je al ? 8
welke ervaring heb je met objectieven ? 8
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit) 9
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij) 9
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte) 10
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte) 11
hoeveel geld is er beschikbaar ? (goedkoper merk)
de antwoorden: http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf
Het nadeel van een 18-200 is dat je veel vertekening hebt in de groothoekstand en dat je in de telestanden zachtere opnamen krijgt. En je objectief is niet echt lichtgevoelig.
Als je nu eens begint met een f/1,8 35 of 50mm, dan kun je je concentreren op de inhoud van je fotografie. Met een stapje naar voren of achteren kun je je onderwerp goed kadreren. Als je dat door hebt, pas dan zou je met een zoom mogen werken.
Het voordeel van een D90 is dat er heel veel (ook oudere AF) objectieven op passen.
help, ik zoek een objectief
welk resultaat wil je er mee bereiken ?
welke camera heb je ?
welke andere objectieven heb je al ? 8
welke ervaring heb je met objectieven ? 8
hoeveel geld is er beschikbaar ? (kwaliteit) 9
hoeveel geld is er beschikbaar ? (vertekeningsvrij) 9
hoeveel geld is er beschikbaar ? (lichtsterkte) 10
hoeveel geld is er beschikbaar ? (scherpte) 11
hoeveel geld is er beschikbaar ? (goedkoper merk)
de antwoorden: http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Grappig dat iedereen hier weer advies is aan het geven zonder de vraag te beantwoorden: 18-105 en 55-200 houden, of de 18-200 houden.dik jansen schreef: Hou ik nu mijn nieuw aangekochte 18-105 en doe beide andere weer weg of moet ik de 18-200 houden???
Graag een goed advies om de twijfeling bij mij weg te nemen.
bvd dik
Ik zou de 18-200 houden en de andere 2 lenzen weg doen. De 18-200 is een ideale alleskunner voor de vakanties, en familie uitjes waar je gewoon plaatjes mee kan schieten voor de leuke herinneringen. De beeldkwaliteit is natuurlijk niet perfect, hij is niet veel slechter dan de andere twee lenzen.
Ik heb zelf ook een 18-200 liggen, die ik er op zet voor een dagje uit, waarbij ik niet veel wil nadenken en gewoon snel een leuk moment vast wil leggen.
Wil je echt van fotografie je hobby maken, dan kan je eens gaan kijken naar wat meer hoogwaardige lenzen naast de 18-200. En die hiervoor gegeven adviezen opvolgen.
Als eerste bedankt voor jullie advies.
Echter nu komt de volgende,
hans jij schreef Het voordeel van een 18-200 is dat je geen objectief meer hoeft te wisselen.
heb ik deze vertekening ook met de 18-105 of niet?
groetjes dik
Echter nu komt de volgende,
hans jij schreef Het voordeel van een 18-200 is dat je geen objectief meer hoeft te wisselen.
heb ik deze vertekening ook met de 18-105 of niet?
groetjes dik
Bijna elk objectief vertekend, al dan niet veel of weinig. 18-105 vertekend iets minder dan de 18-200 denk ik zo.dik jansen schreef: heb ik deze vertekening ook met de 18-105 of niet?
groetjes dik
Als ik jouw was zou ik ook gewoon die 18-200 houden, voor een beginner gewoon een goed objectief. Kan je evt. later weer kijken waar je interesse ligt en de aankoop van je volgende objectief daar op af stemmen..