Ik ben van plan om mijn oude D70S binnenkort te gaan vervangen door een D300S. Vanwege alle eerdere ellende met de D80 wil ik deze keer wel zeker zijn dat mijn foto's haarscherp worden, net zoals nu het geval is bij de D70S.
Ik heb bij Kamera-Express eens geinformeerd over het huren van een D300S, om de camera uit te proberen met mijn lenzen (70-200 F2.8 en 300 F4.0). Het blijkt dat ik het gehuurde exemplaar niet kan kopen. Jammer, want op deze manier heeft testen geen enkele zin.
Verder kreeg ik deze opmerking waar ik heel erg van schrok:
Ik zit dus absoluut niet te wachten op een camera met back- of front-focus problemen na alle ellende met de D80. En ik ga echt niet zelf aan de gang met die AF fine tuning, dat lijkt me een eindeloos en hopeloos gepruts. Bij al mijn D70(S)'en (in totaal 4 en allemaal 2e hands) werkte alles in één keer naar behoren qua scherpte, met alle lenzen. Dat wil ik dus bij de D300S ook. En daar betaal ik dan ook voor, lijkt me. Voor een camera van ruim 1000 euro mag je wel het e.e.a. verwachten.Hierbij is wel op te merken dat kleine back of frontfocus problemen zich vrijwel altijd voordoen, maar deze zijn in de camera makkelijk te corrigeren.
Eén keer een ritje naar NSP in Beverwijk om daar alles af te laten stellen vind ik nog geen probleem, maar dan moet het daar wel bij blijven.
Ik ben zeer benieuwd naar de positieve, maar vooral ook negatieve ervaringen van andere D300S-gebruikers over front/back-focus en de AF fine tuning.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Joost de Wit