Ik heb sinds april 2010 een D3000 met 18-105mm VR objectief. Ik ben erachter gekomen dat de filter die ervoor zit (gekregen) een Polarisatie-filter is. Ik wilde eigenlijk alleen een filter voor bescherming van het objectief hebben. Daarvoor zou toch een UV-filter geschikt zijn?
Kan het zo zijn dat doordat de polarisatie-filter ervoor zit, de foto's te donker zijn?
Gr Toepus
UV-filter
Re: UV-filter
Eerder een zonnekap, maar over de zin en onzin van UV filters op een dSLR is al veel geschreven hier op het forum.toepus schreef:. Daarvoor zou toch een UV-filter geschikt zijn?
Ja, dat zou kunnen.Kan het zo zijn dat doordat de polarisatie-filter ervoor zit, de foto's te donker zijn?
Als ik dan een UV-filter ervoor zet, ter bescherming van het objectief, heeft dit dan verder geen invloed op de kwaliteit van de foto?
Een zonnekap heb ik er altijd erop zitten. Sinds de aanschaf van de SB-600 kan dit ook gemakkelijk.
Gr toepus :mrgreen:
Een zonnekap heb ik er altijd erop zitten. Sinds de aanschaf van de SB-600 kan dit ook gemakkelijk.
Gr toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
Jawel, maar hoe duurder het filter, hoe minder je daarvan merkt geldt in het algemeen. De multicoated filters van B&W, Hoya en Nikon zijn het beste.toepus schreef:Als ik dan een UV-filter ervoor zet, ter bescherming van het objectief, heeft dit dan verder geen invloed op de kwaliteit van de foto?
Bedenk wel dat een filter je niet gaat helpen als je een tik tegen het glas krijgt. Dat filter versplintert en krast in je lens, terwijl het glas van je lens zo dik is dat dat bij een tik weinig zal voelen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Even om het zeker te weten. Waarom denk je dat het om een polarisatiefilter gaat? Beschrijf het filter eens? Wat staat er op de rand?toepus schreef:Ik heb sinds april 2010 een D3000 met 18-105mm VR objectief. Ik ben erachter gekomen dat de filter die ervoor zit (gekregen) een Polarisatie-filter is. Ik wilde eigenlijk alleen een filter voor bescherming van het objectief hebben. Daarvoor zou toch een UV-filter geschikt zijn?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee, dat zou normaal gesproken niet aan de orde zijn. De lichtmeting van de camera houdt er rekening mee dat er een filter voor een objectief zit en compenseert de vertragingsfactor in de meting. Afwijkingen in een meting door de polariserende eigenschappen komen hooguit aan een 1/3 stop verschil met de nominale waarde.Tom schreef:Ja, dat zou kunnen.toepus schreef: Kan het zo zijn dat doordat de polarisatie-filter ervoor zit, de foto's te donker zijn?
Vriendelijke groet, Léon Obers