UV-filter

Discussies over filters
Plaats reactie
toepus
Forumlid
Forumlid

UV-filter

Bericht door toepus » zo jan 16 2011 5:31 pm

Ik heb sinds april 2010 een D3000 met 18-105mm VR objectief. Ik ben erachter gekomen dat de filter die ervoor zit (gekregen) een Polarisatie-filter is. Ik wilde eigenlijk alleen een filter voor bescherming van het objectief hebben. Daarvoor zou toch een UV-filter geschikt zijn?
Kan het zo zijn dat doordat de polarisatie-filter ervoor zit, de foto's te donker zijn?

Gr Toepus
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: UV-filter

Bericht door Tom » zo jan 16 2011 5:34 pm

toepus schreef:. Daarvoor zou toch een UV-filter geschikt zijn?
Eerder een zonnekap, maar over de zin en onzin van UV filters op een dSLR is al veel geschreven hier op het forum.
Kan het zo zijn dat doordat de polarisatie-filter ervoor zit, de foto's te donker zijn?
Ja, dat zou kunnen.

toepus
Forumlid
Forumlid

Bericht door toepus » zo jan 16 2011 6:38 pm

Als ik dan een UV-filter ervoor zet, ter bescherming van het objectief, heeft dit dan verder geen invloed op de kwaliteit van de foto?
Een zonnekap heb ik er altijd erop zitten. Sinds de aanschaf van de SB-600 kan dit ook gemakkelijk.

Gr toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo jan 16 2011 7:00 pm

toepus schreef:Als ik dan een UV-filter ervoor zet, ter bescherming van het objectief, heeft dit dan verder geen invloed op de kwaliteit van de foto?
Jawel, maar hoe duurder het filter, hoe minder je daarvan merkt geldt in het algemeen. De multicoated filters van B&W, Hoya en Nikon zijn het beste.

Bedenk wel dat een filter je niet gaat helpen als je een tik tegen het glas krijgt. Dat filter versplintert en krast in je lens, terwijl het glas van je lens zo dik is dat dat bij een tik weinig zal voelen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 16 2011 8:25 pm

toepus schreef:Ik heb sinds april 2010 een D3000 met 18-105mm VR objectief. Ik ben erachter gekomen dat de filter die ervoor zit (gekregen) een Polarisatie-filter is. Ik wilde eigenlijk alleen een filter voor bescherming van het objectief hebben. Daarvoor zou toch een UV-filter geschikt zijn?
Even om het zeker te weten. Waarom denk je dat het om een polarisatiefilter gaat? Beschrijf het filter eens? Wat staat er op de rand?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 16 2011 8:37 pm

Tom schreef:
toepus schreef: Kan het zo zijn dat doordat de polarisatie-filter ervoor zit, de foto's te donker zijn?
Ja, dat zou kunnen.
Nee, dat zou normaal gesproken niet aan de orde zijn. De lichtmeting van de camera houdt er rekening mee dat er een filter voor een objectief zit en compenseert de vertragingsfactor in de meting. Afwijkingen in een meting door de polariserende eigenschappen komen hooguit aan een 1/3 stop verschil met de nominale waarde.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Filters”