Welke lens?! Help!

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
krln

Welke lens?! Help!

Bericht door krln » ma jan 17 2011 3:46 pm

Hoi,
Ik ben nieuw hier, en heb dus ook geen idee of dit forum hier wel goed staat maar dan hoor ik het wel neem ik aan.
Ik heb een Nikon D-5000 met een 18-55mm lens. Nou zou ik graag willen dat ik wat verder in kan zoomen als dat deze lens doet. Het is voor paarden(sport) foto's voor het geval dat dit ook nog van belang is.
Wie oo wie kan mij helpen met welke lens nou de beste optie is?
Ik ben benieuwd & hoor graag de mogelijkheden! :mryellow:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke lens?! Help!

Bericht door Roelof » ma jan 17 2011 3:54 pm

Op zich is dit wel het goede onderdeel.
Paardensport? Binnen of buiten? Dat scheelt nog wel wat.
Binnen, dan moet je zien dat je een AFS 80-200 F2.8 of een AFS 70-200 VR F2.8 van Nikon te pakken krijgt of een 70-200 F2.8 van een ander merk, ik was zelf redelijk tevreden over een Sigma.
Buiten is het allemaal wat goedkoper, omdat de lichtsterkte dan minder belangrijk is. Een AFS 70-300 VR is dan een goede keus.
Zoek verder op het forum eens naar manage, paarden of paardensport, want het is een onderwerp dat geregeld terug komt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

krln

Bericht door krln » ma jan 17 2011 4:00 pm

Oke bedankt!
Het is eigenlijk vooral voor buiten, maar als die het binnen goed doet zou ook fijn zijn.
Als je binnen foto's wil maken is dus de lens belangrijker dan de flitser.. (ja sorry weet er echt nog niks van :oops: , maar vind het zo interessant)
Die lenzen die je noemde voor binnen kunnen buiten ook gewoon gebruikt worden neem ik aan? Dan doen ze het net zo goed?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma jan 17 2011 4:05 pm

Flitsen is niet echt fijn voor paarden, schrikken ze van.
Natuurlijk doen de lenzen die ik voor binnen aanbeval het buiten ook. Maar de AFS 70-200 VR kost iets van 1850 euro, terwijl de AFS 70-300 VR ongeveer 350 euro doet. Daarom vroeg ik wat in eerste instantie het belangrijkste was.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

krln

Bericht door krln » ma jan 17 2011 4:22 pm

Haha, worden ze mak van zeggen we altijd maar.. Nee oke dat is wel heel prijzig. Het is toch alleen voor onze eigen paarden. Dus niet professioneel zeg maar. Welke lens is dan het verstandigst tot ong 400 eu en die het binnen ook nog goed genoeg doet?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 17 2011 4:27 pm

Zoals Roelof eerder aanhaalde:
"Zoek verder op het forum eens naar manege, paarden of paardensport, want het is een onderwerp dat geregeld terug komt."
Alle moeilijkheden, lenskeuzes etc. passeren de revue. Dus ik zou zeggen doe die zoekactie en je zult vinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Toby

Bericht door Toby » di jan 18 2011 8:26 am

Ik zou over een tweedehands Sigma 50-150 2.8 nadenken, deze is vaak voor rond de 350 euro te krijgen.

Daniël

Bericht door Daniël » di jan 18 2011 8:34 am

Toby schreef:Sigma 50-150 2.8
Weet niet of deze bestaat. Maar is te kort.

Ik heb mail contact gehad met een hof fotograaf en die melde mij dat de Nikkor 70-300mm VR meer dan voldoende is.
Deze lens is verdomd snel met scherpstellen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 18 2011 9:38 am

Daniël schreef:die melde mij dat de Nikkor 70-300mm VR meer dan voldoende is.
Deze lens is verdomd snel met scherpstellen.
Maar weer anderhalf tot twee stops in het licht trager. Licht wat je in maneges altijd tekort komt.
Een draadje voor objectieven in maneges voor op een D700: << HIER >> waar o.a. een 70-200mm werd geadviseerd.
Op een DX camera is dan een brandpunt van 50-150mm te vergelijken, je hebt dan zelfs iets meer tele.
De Sigma heeft een HSM-motor. Scherpstelling ermee zal daarmee ook best rap zijn.
Ik dacht dat Patrick zo'n lens heeft (gehad ?). Die kan er dan best iets meer over vertellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » di jan 18 2011 9:56 am

Daar kan ik niks in tegenin gooien.
Dan moet je inderdaad je ISO omhoog gooien wat weer mogelijk meer ruis oplevert.

Dan is de lichtsterke beter ja.
Anders de Sigma 70-200mm f/2.8? Maar deze hebben volgens mij wel veel last van front en back focus.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 18 2011 12:02 pm

Daniël schreef:
Deze bestaat wel zeker. Een heerlijk compact objectief, en toch lichtsterk. Ik heb hem graag mee als ik wat minder wil slepen (AFS 80-200 f2.8 weegt bijna een kilo meer!).

Echt te kort is hij niet hoor. Hij komt overeen met een 75 - 225 op FX. Daar is niet mis mee. Hij doet het overigens ook heel aardig met de 1.4x TC, maar dan verlies je een stop lichtsterkte natuurlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Her

Bericht door Her » di jan 18 2011 1:48 pm

Patrick schreef:
Daniël schreef:
Deze bestaat wel zeker. Een heerlijk compact objectief, en toch lichtsterk. Ik heb hem graag mee als ik wat minder wil slepen (AFS 80-200 f2.8 weegt bijna een kilo meer!).

Echt te kort is hij niet hoor. Hij komt overeen met een 75 - 225 op FX. Daar is niet mis mee. Hij doet het overigens ook heel aardig met de 1.4x TC, maar dan verlies je een stop lichtsterkte natuurlijk.
Ben ook erg tevreden over deze lens, goede beeld en bouw kwaliteit.

Toby

Bericht door Toby » di jan 18 2011 8:30 pm

Daniël schreef:
Niet voor paarden bij wedstrijden, dan zit je er meestal redelijk bovenop.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”