Ik heb sinds 2 jaar een D9 met hierbij de kitlens 15-105, Tamron 55-200 en een Nikon 70-300 lens. Ik wil echter ook wat meer richting de macro gaan, maar heb niet het geld om een echte macro lens te kopen. Nu zijn er 'alternatieven' als omkeerringen, tussenringen en voorzetlenzen.
Ik zit nu al weken het internet af te pluizen en ben tot de conclusie gekomen dat voor mij voorzetlenzen waarschijnlijkst het meest geschikt zijn.
Daarbij blijf ik tussen de Raynox DCR-250 en de Canon 500D hangen. Ik neig naar de Raynox maar weet niet zeker waarom.
Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt!
Welke Close-up Lens?
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welke Close-up Lens?
Rechts boven (zie zoeken Close-up Lens),en je vindt een schat aan informatie,niet gevonden wat je zoekt? dan kan je altijd vragen stellen. :mrgreen: 

Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Recentelijk heeft er nog een discussie gewoed over voorzetlenzen, weliswaar een sterkere Raynox lens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=29836
De lenzen die je noemt zijn niet vergelijkbaar, omdat de Raynox veel sterker is (+8 dioptrie) tegen de Canon +1 dioptrie.
Als je serieus macrofotografie overweegt, kun je mi. beter een specifieke macrolens kopen, al dan niet occasion. Deze heeft het gemak van continue kaderen (wijziging van de vergrotingsmaatstaf), waardoor je de compositie beter in de hand hebt. Met voorzetlenzen lukt dit alleen met een set lenzen van verschillende sterkte. Of je dan ook veel goedkoper uitbent....?
Groet Hans.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=29836
De lenzen die je noemt zijn niet vergelijkbaar, omdat de Raynox veel sterker is (+8 dioptrie) tegen de Canon +1 dioptrie.
Als je serieus macrofotografie overweegt, kun je mi. beter een specifieke macrolens kopen, al dan niet occasion. Deze heeft het gemak van continue kaderen (wijziging van de vergrotingsmaatstaf), waardoor je de compositie beter in de hand hebt. Met voorzetlenzen lukt dit alleen met een set lenzen van verschillende sterkte. Of je dan ook veel goedkoper uitbent....?
Groet Hans.
Ik heb zelf de canon 500D voorzetlens. Ik gebruik de voorzetlens als een licht en gemakkelijk mee te nemen alternatief voor een macro lens.
De canon 500D is kwalitatief erg goed en past vooral bij wat langere brandpunts afstanden. Op de D300 vanaf 50mm t/m 200mm. Je bereikt niet echt 1:1 maar de afstand van lens tot onderwerp is behoorlijk lang zodat je insecten en dieren niet verjaagd.
De andere voorzetlens ken ik niet dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.
De canon 500D is kwalitatief erg goed en past vooral bij wat langere brandpunts afstanden. Op de D300 vanaf 50mm t/m 200mm. Je bereikt niet echt 1:1 maar de afstand van lens tot onderwerp is behoorlijk lang zodat je insecten en dieren niet verjaagd.
De andere voorzetlens ken ik niet dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er zijn meerdere merken die close-up lenzen leveren. Neem maar van me aan dat de prijs een indicatie geeft van de kwaliteit.
Nikon heeft eenvoudige en goede close-up filters gehad. Maar Nikon laat het produceren van bijzondere macro producten nu aan Canon over. Kun je tweedehands de Nikon 5T en 6T vinden: doen.
De enige goede close-up filters die nieuw in de winkel liggen zijn de Canon 250 of 500D. Bestaat uit 2 samengestelde lenzen (apochromatisch), waardoor je minder lensfouten hebt.
Enkele merken:
B+W
Cokin P-systeem
Hama
Hoya
Kaiser
Marumi
Raynox
Soligor Achromatic Close-up-Lens 5 Dptr. DHG, Soligor Close-Up Lens Kit 1/2/4 Dptr
Koop je filter in een grote maat en schaf er setup ringen bij voor je objectieven. Dan heb je ringen die jaren passen op je objectieven. Ander objectief, andere setup ring.
Nikon heeft eenvoudige en goede close-up filters gehad. Maar Nikon laat het produceren van bijzondere macro producten nu aan Canon over. Kun je tweedehands de Nikon 5T en 6T vinden: doen.
De enige goede close-up filters die nieuw in de winkel liggen zijn de Canon 250 of 500D. Bestaat uit 2 samengestelde lenzen (apochromatisch), waardoor je minder lensfouten hebt.
Enkele merken:
B+W
Cokin P-systeem
Hama
Hoya
Kaiser
Marumi
Raynox
Soligor Achromatic Close-up-Lens 5 Dptr. DHG, Soligor Close-Up Lens Kit 1/2/4 Dptr
Koop je filter in een grote maat en schaf er setup ringen bij voor je objectieven. Dan heb je ringen die jaren passen op je objectieven. Ander objectief, andere setup ring.