Flitsen met SB-900 in donker/bruin cafe

Discussies over flitsers
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Flitsen met SB-900 in donker/bruin cafe

Bericht door ReneG » vr jan 21 2011 10:11 am

Ik ben gevraagd om vanavond foto's te maken bij een kleine receptie van een collega, deze is 25 jaar bij de zaak. Op zich niet heel kritisch (het dagprogramma wordt door een professionele fotograaf gedaan), maar ik wil wel een fatsoenlijk resultaat afleveren. Nu hoorde ik echter net pas dat de receptieruimte een zeer donker 'bruin cafe' is. Dat in tegenstelling tot de normale lokatie waar je een een zee van licht hebt en die ik bovendien goed ken.

Nu ben ik nog niet zo'n held met flitsen (ik werk meestal buiten en/of vanaf statief), en hoewel ik de lokatie dus niet ken vermoed ik dat mijn SB-900 zo'n beetje de primaire lichtbron zal zijn... Meestal laat ik de SB-900 het zelf uitzoeken (automaat) en regel ik alleen de sterkte van de flits en bounce ik vanaf een plafond of muur door de flitskop te draaien. Maar of dat in zo'n donker cafe gaat werken weet ik niet. :P

Dat gezegd hebbende, ik kom er waarschijnlijk wel uit (tot nu toe altijd gelukt) maar advies of tips & trucs zijn welkom. En nogmaals het is geen ramp als het niet perfect is, die collega weet dat dit de eerste keer is dat ik op die lokatie werk en het belangrijkste gedeelte wordt al gedaan door een prof. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

ATOR
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Flitsen met SB-900 in donker/bruin cafe

Bericht door ATOR » vr jan 21 2011 12:53 pm

Hou er rekening mee dat de kleur van het flitslicht de kleur aanneemt van het bounce oppervlak. Bruin plafond => bruin licht.

Succes vanavond!

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » vr jan 21 2011 12:57 pm

Fiets om te beginnen eens lang het cafe om te kijken of er wel een wit plafond is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 21 2011 1:20 pm

ATOR schreef:Hou er rekening mee dat de kleur van het flitslicht de kleur aanneemt van het bounce oppervlak. Bruin plafond => bruin licht.
Dat komt dan prima uit als je dat wilt combineren met aanwezig kunstlicht en je met hoge ISO dat aanwezig ligt in je opname mee wilt nemen.
Kunstlicht en tot bruinig "kunstlicht" gefilterd flitslicht door de bruine kleur van een plafond bij bouncen werkt dus eigenlijk heel goed. Normaal zou je een sterk amber kleurig correctiefolie voor je flitser gaan hangen ter compensatie om lichtbronnen naar elkaar te brengen, dat hoeft nu niet. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » vr jan 21 2011 1:25 pm

Maar: in dat geval moet je dus alleen via het plafond flitsen en dat niet doen in combinatie met een witte bouncecard, want dan klopt het weer niet :-)

Als er toch een wit plafond is: CTO filter op de flitser en flitsen via plafond + bounce card. En natuurlijk camera zo instellen dat je ook nog wat van het aanwezige gloeilicht op de foto ziet.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jan 21 2011 1:53 pm

Gewoon ISO op 800, sluitertijden lang (ca 1/8e) en flitsen vooruit.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jan 21 2011 2:06 pm

Meerdere oplossingen:

Gebruik de ingebouwde flitser van je camera als stuur flitser. Zet hem op bv -1 correctie. Zelf heb ik dan een redelijk grote verzachter op het objectief waar de opklap flits door heen gaat. CLS stuur ik andere Nikon flitser aan (bv jouw SB-900) die je dan met de hand omhoog houdt en op je onderwerp richt. De F en de D1, D2 en D3 hebben nog geen ingebouwde flitser)

Trek een witte blouse aan. Zet de flitser op de camera en draai de reflector naar achteren, schuin omhoog. Dan zet je een afstandsbediening aan je camera, draadloos is het gemakkelijkst. Dan draai je de camera op de kop. Als je me kent weet je dat mijn buik aardig kan bouncen.
Als ik later bij de klant de foto's aflever, draai ik ze wel even om, want ze staan allemaal op de kop.

Neem de grootste fles wasmiddel(verzachter) in doorzichtig wit die je kunt vinden. Zij de hals er af en pulk daar je flitser in. Redelijk grote reflector. Nog groter (groter is beter) neem de doos waar je wasmachine ingezeten heeft. Schroef de flitser tegen de achterwand en maak de hele voorkant open en plak daar doorzichtig tekenpapier of wit plastic voor. Wel met een kabel werken. Als je de flitser buiten de doos plaatst kun je waarschijnlijk wel CLS werken. Helaas zal in dit geval alle aandacht op het feest naar de fotograaf uitgaan, die met 2 helpers en de wasmachinedoos echt wel op valt. Kun je waarschijnlijk ook wel zien aan het resultaat. Met een iets kleinere doos .....

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr jan 21 2011 3:16 pm

Hans Braakhuis schreef:Meerdere oplossingen:

Gebruik de ingebouwde flitser van je camera als stuur flitser. Zet hem op bv -1 correctie. Zelf heb ik dan een redelijk grote verzachter op het objectief waar de opklap flits door heen gaat. CLS stuur ik andere Nikon flitser aan (bv jouw SB-900) die je dan met de hand omhoog houdt en op je onderwerp richt. De F en de D1, D2 en D3 hebben nog geen ingebouwde flitser)

Trek een witte blouse aan. Zet de flitser op de camera en draai de reflector naar achteren, schuin omhoog. Dan zet je een afstandsbediening aan je camera, draadloos is het gemakkelijkst. Dan draai je de camera op de kop. Als je me kent weet je dat mijn buik aardig kan bouncen.
Als ik later bij de klant de foto's aflever, draai ik ze wel even om, want ze staan allemaal op de kop.

Neem de grootste fles wasmiddel(verzachter) in doorzichtig wit die je kunt vinden. Zij de hals er af en pulk daar je flitser in. Redelijk grote reflector. Nog groter (groter is beter) neem de doos waar je wasmachine ingezeten heeft. Schroef de flitser tegen de achterwand en maak de hele voorkant open en plak daar doorzichtig tekenpapier of wit plastic voor. Wel met een kabel werken. Als je de flitser buiten de doos plaatst kun je waarschijnlijk wel CLS werken. Helaas zal in dit geval alle aandacht op het feest naar de fotograaf uitgaan, die met 2 helpers en de wasmachinedoos echt wel op valt. Kun je waarschijnlijk ook wel zien aan het resultaat. Met een iets kleinere doos .....
Dit zijn echt serieus de beste oplossing :| welke malloot fotografeert er nou met z'n camera op de kop, met een wasmiddelfles op zijn flitser???? doe ff normaal man ....
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 21 2011 3:56 pm

Bedankt voor de tips tot dusver, we gaan zo naar de receptie. Dus ook geen tijd om vooraf te verkennen (lokatie was pas laat bekend).

Ik ga even uit van wat Ron en Leon hebben gezegd... ik weet nog even niet wat ik van de rest van de tips moet denken... :huh:
Spul waarmee je foto's maakt...

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » vr jan 21 2011 6:49 pm

Tenzij dat Hans iets anders bedoeld:

Gebruik je fantasie en wees niet bang :wink:

Zelfs ik met mijn tengere lijf heb mijn witte overhemd, verweg in de vorige eeuw was dat een tamelijk standaard kledingstuk, ook gebruikt als reflector voor mijn flitser.Die kon je toen overigens alleen volle kracht laten flitsen, en hopen op een goed resultaat bij het "gegokt" ingestelde diafragma.

Vandaar nogmaals :Gebruik je fantasie en wees niet bang :wink:
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jan 29 2011 2:53 pm

Hoe is het gegaan Rene?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”