Nikon 28mm/f2.8E M vs AF

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Yann

Nikon 28mm/f2.8E M vs AF

Bericht door Yann » di apr 03 2007 1:10 pm

Ik heb van mijn vorige Nikon (FE2) nog het 28mm/f2.8 Series E objectief. Deze is, hoewel met beperkingen, uitstekend te gebruiken op mijn D70S en maakt haarscherpe foto's. Toch denk ik er aan om, juist vanwege die beperkingen, hetzelfde objectief aan te schaffen maar dan in AF-uitvoering (Nikon AF-D 28mm f2.8). Denken jullie dat deze lens AF qua scherpte op kan tegen de "oude" 28mm of is het raadzaam die M maar te blijven gebruiken en die beperkingen (geen gebruik van de belichtingsmeter van de camera) maar voor lief te nemen?

MarcoB

Re: Nikon 28mm/f2.8E M vs AF

Bericht door MarcoB » di apr 03 2007 4:28 pm

Yann schreef:Ik heb van mijn vorige Nikon (FE2) nog het 28mm/f2.8 Series E objectief. Deze is, hoewel met beperkingen, uitstekend te gebruiken op mijn D70S en maakt haarscherpe foto's. Toch denk ik er aan om, juist vanwege die beperkingen, hetzelfde objectief aan te schaffen maar dan in AF-uitvoering (Nikon AF-D 28mm f2.8). Denken jullie dat deze lens AF qua scherpte op kan tegen de "oude" 28mm of is het raadzaam die M maar te blijven gebruiken en die beperkingen (geen gebruik van de belichtingsmeter van de camera) maar voor lief te nemen?
Die nieuwere AF is denk ik niet zo goed als de oude MF versies. Ik ben zelf ook nog op zoek naar de ultieme groothoek voor landschappen en ik vrees (gezien de testen) dat een oude MF dan de beste optie is.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 03 2007 4:47 pm

De 28 E zal aardig in de buurt komen van de huidige 28 AF-D.

Deze actuele AF-D versie kan echter niet tippen aan de oudere AI-s versie. Ook in de (oude) aankoopprijs uit 2003 kun je dat zien. De manuele versie had een adviesprijs van 880 en de autofocus versie ging ruim 500 Euro goedkoper.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”