D300 vs D70 chromatische abberatie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
treadstone2

D300 vs D70 chromatische abberatie

Bericht door treadstone2 » zo jan 23 2011 12:49 pm

Beste leden,

Ik heb omlangs een 200-400mmVR I aangeschaft. Na enkele posts op een fora heb ik commentaar gekregen op de chromatische abberatie.
Een lensfout dus.. Daarop heb ik mijn D70 er ook aangehangen en wat blijkt; deze vertoont minder CA dan de D300. Dat is op zich wel raar.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

D300

Afbeelding

D70

Afbeelding

Groetjes Vincent

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D300 vs D70 chromatische abberatie

Bericht door a vgastel » zo jan 23 2011 1:00 pm

vincent
heb eens in wikipedia gekeken kwam dit tegen.
chromatische aberratie is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten niet in dezelfde mate wordt gebroken aan de lensoppervlakken. De oorzaak hiervan is dispersie, een materiaaleigenschap van glas en van andere optische media. Het getal van Abbe is een maat voor de dispersie van een optisch medium.

Wanneer licht door een optisch afbeeldingssysteem gaat, moeten alle stralen uit één punt in het voorwerp idealiter samenkomen in één punt in de afbeelding. Stralen met verschillende golflengten zullen vanwege de dispersie echter in het algemeen in verschillende afbeeldingspunten gefocusseerd worden. Dit effect is vaak erger aan de randen van het beeld dan op de optische as van het afbeeldingssysteem.

Door samengestelde lenzen te maken van lenzen met onderling tegengestelde chromatische aberraties zullen die elkaar grotendeels opheffen. Voor de corrigerende lens wordt flintglas met een hoge brekingsindex en een hoge dispersie gebruikt. Een composietlens die de beelden voor twee kleuren corrigeert heet een 'achromaat' en één die voor meer kleuren corrigeert heet een 'apochromaat'. Vaak worden in apochromaten duurdere glassoorten gebruikt dan voor achromaten.

De figuur toont een voorbeeld van een enkelvoudige (dus ongecorrigeerde) lens. Het beeld eronder toont hoe de afbeelding eruit zou zien als het projectievlak op het brandpunt van groen zou staan. De groene component is scherp, terwijl de rode en blauwe component onscherp zijn.

Chromatische aberratie kan zich op kleurenfoto's uiten als paarse randjes rond details met veel contrast. Paars (golflengte ca. 400 nm) ligt namelijk aan de rand van het zichtbare spectrum, terwijl er wordt ontworpen voor optimale scherpte in het midden van het spectrum (ca. 600 nm).

misschien dat hier je antwoord ligt op je vraag.
mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo jan 23 2011 1:04 pm

mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

george013

Bericht door george013 » zo jan 23 2011 1:07 pm

Hij gebruikt dezelfde lens op twee verschillende camera's.
George

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo jan 23 2011 1:14 pm

hoi ja dat heb ik gelezen daarom even verder gezocht twee cameras verschillende sensor mogelijk
mvgr brt
Hoe om te gaan met Chromatische Aberratie?
Gepost : 2006-03-12 15:30
De beste manier om Chromatische Aberratie tegen te gaan is te weten wat het is en waar het door wordt veroorzaakt. Chromatische Aberratie, ook wel kleurschifting genoemd, is het effect dat optreed wanneer er in een foto een groot contrastverschil zit. Op de raakvlakken van de contrastrijke delen ziet u dan een meestal paars kleurige gloed (zie foto). Het probleem doet zich voor omdat een lens altijd bestaat uit hol of bol geslepen glas dat zich als een prisma zal gedragen voor licht dat er schuin in valt. U zult ook zien dat een groot contrastverschil precies in het centrum van de lens bijna tot geen verkleurde randjes oplevert, terwijl een zelfde contrast verschil aan de buitenzijde van de foto dat wel heeft. Omdat het effect veroorzaakt wordt door schuin invallend licht zult u ook merken dat juist bij groothoek lenzen dit probleem het ergst is. Naarmate u meer in het tele bereik fotografeert heft het probleem zich zelf op.

Naast het prisma effect dat door de hol of bol geslepen lens veroorzaak wordt is er nog een aantal andere oorzaken die weliswaar in veel mindere mate hun invloed uitoefenen, maar die zeker niet vergeten mogen worden. Zo zouden er bij sommige sensor typen problemen zijn waardoor onzichtbaar ultra violet en infrarood licht worden weergegeven als zichtbaar paars licht. Omdat dit licht een andere breking heeft in het prisma effect van de lens wordt ook dit als Chromatische Aberratie gezien door de kijker.

Digitale camera’s hebben ook nog eens meer las van Chromatische Aberratie dan camera’s met een filmpje. De oorzaak hiervoor zit hem in de sensor van digitale camera’s. Voor de sensor zit een plaatje met een reeks micro lensjes die het licht per pixel bundelt zodat overstraling naar andere pixels tot een minimum wordt beperkt. Deze microlensjes zijn elk ook weer bol geslepen lensjes met elk hun eigen prisma effect op zowel het zichtbare licht als het onzichtbare licht. Hoewel dit prisma effect door de korte brandpuntsafstand van deze microlensjes bijna verwaarloosbaar is, heeft het zeker bij grote contrast verschillen toch enige invloed op het invallende licht van naastgelegen pixels (het zogenaamde overstralen), dat zich dan weer resulteert in geestbeelden die gezien worden als een verkleuring van de scherpe randen.

Nu u weet wat Chromatische Aberratie is, wilt u natuurlijk ook weten wat u kunt doen om het tot een minimum te beperken. Allereerst, het effect wordt veroorzaakt door schuin invallend licht, dus probeer dit te voorkomen. Dit doet u door het liefst niet teveel in de groothoek stand te fotograferen als het onderwerp grote contrastverschillen heeft. Als dit niet anders kan, gebruik dan een diafragma met een zo klein mogelijke lichtdoorlating, dus een lange sluitertijd. (Diafragma 22 of zelfs nog hoger). Let er natuurlijk wel op dat dit als gevolg heeft dat de scherptediepte enorm toeneemt. Mocht u al een foto gemaakt hebben en deze achteraf moeten bewerken selecteer dan zo goed mogelijk de kleur en het gebied waar deze kleur in voorkomt en verklein de verzadiging zodat het effect van Chromatische Aberratie minder zichtbaar wordt.

Terug

Twitter Plaats op NUjij.nl Plaats op MSN Reporter Opslaan in del.icio.us Print dit artikel
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jan 23 2011 1:17 pm

Hoi Bert,

dank voor je reactie. In het stuk wordt mooi beschreven wat het is en hoe het ontstaat. Het feit is dat ik het in die 200-400mm heb zitten
Men zegt ook dat hoe hoger de kwaliteit hoe meer zichtbaar wordt., wat op zich logisch is. Dat zou het verschil in de d70 met de D300 kunnen
betekenen.
Vincent

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jan 23 2011 1:22 pm

de d70 foto is genomen met 1/50 en de d300 met 1/40... dus de vergelijking gaat in dit voorbeeld al niet op :wink: meer licht kan resulteren in meer CA (als verder alles gelijk blijft)

Verder weet ik niet wat het probleem geeft maar even om mee te denken:

Er vanuit gaande dat het bij gelijke instellingen ook optreedt. Als de lens het verschil niet maakt zit het dus in de body.
Dan kan het zitten in

- de fijnafstelling van de focus (in dit voorbeeld moeilijk te beoordelen).
- sensor afstand (maar die zou gelijk moeten zijn) de sensor is alleen groter. Als hij ook iets verder zit verwacht je ook meer CA onder gelijk omstandigheden
- sensor grootte. Bij een grotere sensor zie je meer licht dat door de randen van het objectief komt. Centraal is een objectief altijd beter.
- pixel grootte zou volgens mij niet moeten uitmaken.
- sensor type (vooral bij overbelichting reageren pixels op andere sensors verschillend)
- software, op papier zou de d300 beter moeten zijn omdat er een CA correctie plaatsvind in de camera...
Fin.

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jan 23 2011 2:23 pm

Ik heb mijn net een opstelling gemaakt met een Backfocus kaart recht op de lens, zoals ook gebruikt wordt o de backfocus van prof camera's te checken.
zowel met AF als MF en een met F11
Ik moet zeggen dat het er niet heel beroerd uitzag alleen 1:1 mis ik wel echte scherpte...
als voorbeeld de fotos waar het o.m. over gaat.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=41&t=70497

vwb de sensor, daar kun je eigenlijk helemaal niks mee doen.. die zit vast, goed of niet.

Vincent

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jan 23 2011 2:26 pm

Ik kan niet zeggen dat ik ergens CA zie in je foto's.

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jan 23 2011 2:42 pm

Nee niet bij allemaal maar bij bepaald licht... dus vaak tegenlicht treedt het op . Als je foto 5 bekijkt dan zie je de contouren van de heli.. niet echt gestoken scherp.. als je daar in close up gaat zie je wel CA.. het resultaat is dat het plaatje niet echt lekker voelt..

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo jan 23 2011 5:02 pm

flitslicht schreef:Ik kan niet zeggen dat ik ergens CA zie in je foto's.
Dacht al dat het aan mij lag maar ik zie het ook niet.

@Vincent,
Kan je vertellen waar in de foto's in je eerste bericht de CA zichtbaar is ?

Groeten Jan

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jan 23 2011 5:07 pm

Als je de fotos vergroot dan zie je zeker bij de randen van het dak blauwe zweem...

Toby

Bericht door Toby » zo jan 23 2011 5:14 pm

Misschien heeft het met de correctie in de camera te maken? Heb je deze in de D300 toevallig uitstaan? Ook mogelijk dat in de D300 een ander correctiemodel gebruikt wordt dan in de D70.

treadstone2

Bericht door treadstone2 » zo jan 23 2011 5:18 pm

bedoel je daar de verschillende soorten voorkeuze zoals neurtraal en levendig mee?

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo jan 23 2011 5:22 pm

Een paarse of groene zweem is kenmerkend voor CA, blauw niet direct.

Hoe groter de diafragma opening hoe beter het zichtbaar wordt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”