Uv-filter

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Margriet
Forumlid
Forumlid

Uv-filter

Bericht door Margriet » di apr 03 2007 7:16 pm

Heb ook een D40 gekocht, leuk toestel om mee te beginnen.
Inclusief 2 lenzen 18-55 en 55-200.
Kan iemand mij vertellen wat voor uv filter ik er bij moet kopen?

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » di apr 03 2007 7:27 pm

Geen, want die heb je niet nodig ;-)
UV filters had je voor Film nodig, niet voor digitaal.

Margriet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Margriet » di apr 03 2007 7:31 pm

Het is toch ter bescherming van je lens?
Nikon Coolpix 995 + Groothoekconverter WC-E63
Nikon D80
Nikon 17-55mm f/2.8 AF-S
Nikon 105mm f/2.8 AF-S VR
Nikon 70-200mm f/2.8 AF-S VR

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » di apr 03 2007 7:34 pm

Margriet,

De meningen zijn wat verdeeld op dit forum. Je kan geen UV filter nemen maar wel de zonnekap erop voor bescherming. Of je neemt een UV filter voor de bescherming. Die moet dan wel van een beetje kwaliteit zijn want het is tenslotte wel extra glas voor je lens.

Je moet zelf beslissen.

Pierre.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Margriet
Forumlid
Forumlid

Bericht door Margriet » di apr 03 2007 8:34 pm

Bedankt, voor de info.
Nikon Coolpix 995 + Groothoekconverter WC-E63
Nikon D80
Nikon 17-55mm f/2.8 AF-S
Nikon 105mm f/2.8 AF-S VR
Nikon 70-200mm f/2.8 AF-S VR

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Karel Giesen » vr apr 06 2007 9:43 pm

Dag Margriet,

Zoals al is gezegd is een UV-filter alleen maar extra glas voor de lens. Dat kan, zeker bij de zoomlenzen die je hebt, in een aantal gevallen behoorlijk invloed hebben op de kwaliteit van je opnamen. Niet als je de zon in de rug hebt (en het dus mooi weer is). Maar wel bij mooi weer en de zon van opzij of nog erger schuin van voren. En bij bewolkt weer weet jij niet waar de zon staat ...maar de camera wel!!! Een filter geeft dan een hoop extra reflecties (zeker een goedkoop filter) en zelfs 'ghosting'. Op het forum is wel ergens een draadje te vinden over dit 'ghosting'.
Het betere alternatief, wat mij betreft, is een zonnekap. Die beschermt je lens tegen schuin invallend licht, zorgt niet voor extra reflecterend oppervlak en beschermt je lens ook.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr apr 06 2007 9:50 pm

Om hier even door te borduren (hoef ik ook geen nieuw draadje beginnen)
Het is wellicht bekend dat ik een tegenstander van extra glas ben maar nu heb ik deze week een 8-200 AFS gekocht en daar zit een slimline UV filter bij.
Ik twijfel nu heftig wat ik er mee zal doen.
Is slimline (behalve dat hij dunner is en geen lensdop op kan) net zo schadelijk als een normaal filter?
Graag feiten en geen "ik denk dat..."
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za apr 07 2007 1:47 am

't Zijn nog steeds twee extra glas/lucht overgangen. Verder kan er geen lensdop op, dus beschadigt hij eerder in de tas en we weten wat beschadigd glas voorop een lens doet.
Dat zijn allemaal feiten, dus ik denk dat dat je hem het beste af kunt halen. :-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » za apr 07 2007 9:56 am

olle_griese schreef:Om hier even door te borduren (hoef ik ook geen nieuw draadje beginnen)
Het is wellicht bekend dat ik een tegenstander van extra glas ben maar nu heb ik deze week een 8-200 AFS gekocht en daar zit een slimline UV filter bij.
Ik twijfel nu heftig wat ik er mee zal doen.
Is slimline (behalve dat hij dunner is en geen lensdop op kan) net zo schadelijk als een normaal filter?
Graag feiten en geen "ik denk dat..."
Heeft die slimline ook dunner glas? Het nut ontgaat me. Voor het zgn. 'negatieve' effect zal dat in ieder geval niet uitmaken, omdat je ook in dat geval te maken hebt met twee overgangen van lucht naar glas. De ring om het filter wordt vaak alleen maar dunner gemaakt om vignettering bij ultra-groothoek lenzen te voorkomen. (Een probleem wat de meeste ultra-groothoek DX lenzen al van zich zelf hebben.)

Persoonlijk gebruik ik op al mijn lenzen standaard het L37c UV-filter. Of een, L1Bc, B2 en de A2. Een negatief effect op de dia's is mij nog nooit opgevallen. Wel gaat het filter tijdelijk terug in het doosje bij tegenlicht.

Gerrit

harry bul

Bericht door harry bul » za apr 07 2007 11:54 am

Hallo Nikon vrienden ik zou nou wel eens een goed antwoord willen hebben betreft UV filters er wel op of niet ik heb vanmorgen diverse foto's gemaakt met en zonder filter. en ik kan er geen verschil in zien.tenminste niet in kwaliteit van de foto's kwa scherpte. ik heb dat filter er alleen maar opgezet vanwege beschadigingen ooit jaren geleden dat advies gekregen.
ik gebruik het HOYA hmc super UV(0) het gaat mij er niet om wel of niet maar of er duidelijk kwaliteits verschil is te zien door jullie als je zonder filter fotografeerd.

vriendelijke groeten Harry

GdP

Bericht door GdP » za apr 07 2007 12:05 pm

harry bul schreef:Hallo Nikon vrienden ik zou nou wel eens een goed antwoord willen hebben betreft UV filters er wel op of niet ik heb vanmorgen diverse foto's gemaakt met en zonder filter. en ik kan er geen verschil in zien.tenminste niet in kwaliteit van de foto's kwa scherpte. ik heb dat filter er alleen maar opgezet vanwege beschadigingen ooit jaren geleden dat advies gekregen.
ik gebruik het HOYA hmc super UV(0) het gaat mij er niet om wel of niet maar of er duidelijk kwaliteits verschil is te zien door jullie als je zonder filter fotografeerd.

Harry de sensor van een digitale camera is ongevoelig voor UV-licht. Dus z'n filter is niet nodig. Ook voor kleurcorrecties is dit niet nodig, want daar heb je de knop voor de wit-balans voor.
Je zet er dan ook alleen maar een filter op ter bescherming van de frontlens. Nikon heeft hier het zgn. NC-filter voor.
Met vr. gr.,
Gerrit

harry bul

Bericht door harry bul » za apr 07 2007 12:31 pm

gdepater schreef:
harry bul schreef:Hallo Nikon vrienden ik zou nou wel eens een goed antwoord willen hebben betreft UV filters er wel op of niet ik heb vanmorgen diverse foto's gemaakt met en zonder filter. en ik kan er geen verschil in zien.tenminste niet in kwaliteit van de foto's kwa scherpte. ik heb dat filter er alleen maar opgezet vanwege beschadigingen ooit jaren geleden dat advies gekregen.

Harry de sensor van een digitale camera is ongevoelig voor UV-licht. Dus z'n filter is niet nodig. Ook voor kleurcorrecties is dit niet nodig, want daar heb je de knop voor de wit-balans voor.
Je zet er dan ook alleen maar een filter op ter bescherming van de frontlens. Nikon heeft hier het zgn. NC-filter voor.
Met vr. gr.,
Gerrit
ok gdepater bedankt voor het antwoord maar de vraag was ook een beetje of het de kwaliteit van de foto's aantast? hoe ervaar jij dat?

VR Harry

GdP

Bericht door GdP » za apr 07 2007 12:38 pm

harry bul schreef:
gdepater schreef:

Met vr. gr.,
Gerrit
ok gdepater bedankt voor het antwoord maar de vraag was ook een beetje of het de kwaliteit van de foto's aantast? hoe ervaar jij dat?

VR Harry
Ik gebruik alleen filters van Nikon, en ik heb absoluut niet de indruk dat deze de kwaliteit van de foto's aantasten. Ik heb drie toplenzen van Nikon en die presteren met filter uitstekend!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za apr 07 2007 1:36 pm

Olle Griese schreef:
"Het is wellicht bekend dat ik een tegenstander van extra glas ben maar nu heb ik deze week een 80-200 AFS gekocht en daar zit een slimline UV filter bij.
Ik twijfel nu heftig wat ik er mee zal doen."

Maar dat heb je toch zo uitgeprobeerd? Neem eens een paar proefopnamen met tegenlicht, met schuin invallend licht en weet ik wat allemaal. Het grote voordeel van digitaal is toch dat je alles "ineens" en zo "goed" op het beeldscherm kan beoordelen? (Dat wordt mij tenminste altijd voorgehouden...).
Alleen: vergeet nooit de zonnekap, als je ook een UV-filter gebruikt.

Alle meningen en "feitjes" op het forum ten spijt: ik wil de eerste opname nog wel eens zien die onweerlegbaar minder is door het gebruik van een UV-filter. We spreken dan wel over een GOED filter, zoals de L37C van Nikon, in combinatie met de zwaar onderschatte zonnekap. Nikon heeft zelf ook altijd aangegeven dat de L37C als lensbescherming gebruikt dient te worden.

Maar het spreekt vanzelf dat je niet de situaties met fel recht invallend tegenlicht moet gaan opzoeken. Maar dat moet je volgens mij met geen enkel objectief, en zeker niet met zoomobjectieven met veel lenselementen. UV-filter of geen UV-filter.

Overigens: een slimline filter heeft een veel dunnere vatting, zodat het minder snel vignetteert in combinatie met een groothoekobjectief. Dus waarom het bij een 80-200 zit? Levert Nikon ze er tegenwoordig bij?

Voorts: veel plezier met je 80-200!

Groeten, E.M. de Klerk

Lucas

Bericht door Lucas » wo mei 16 2007 9:15 pm

En hoe staat het met een polarisatiefilter, heeft dat zin?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”