Hulp gezocht voor bij uitzoeken van een lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
KLM

Hulp gezocht voor bij uitzoeken van een lens

Bericht door KLM » ma jan 24 2011 6:19 pm

Beste forumleden,

Op 20 februari vertrek ik voor een week naar Suriname. Even ter informatie, ik ben daar van plan Paramaribo te bezoeken, in het oerwoud te overnachten en een vlucht te maken over de Surinaamse oerwouden in een bush-vliegtuigje.

Ik wil het land zo mooi mogelijk vastleggen. Vooral het landschap daar. Ik zoek dus een lens die scherp is, maar ook voor een mooie kleur en verzadiging zorgt. Bovendien moet de lens lichtsterk zijn.

Ik heb nu een Nikon D3000, een Nikkor AF-S 18-55mm VR en een Nikkor AF-S 70-300mm VRII in mijn tas zitten. Ikzelf zat te denken aan een Tamron 17-50mm 2.8, dus niet de VC-versie. Ik ben ook nog de Nikkor 35mm 1.8 tegengekomen. Nu is mijn vraag: voldoen deze lenzen aan mijn eisen en wat is de beste keuze? Of volstaat mijn 18-55mm al, afgezien van de lichtsterkte? Beide lenzen aanschaffen is overigens geen optie, want mijn budget ligt onder de €350,-. Andere lenssuggesties mogen natuurlijk ook, zolang het maar binnen mijn budget blijft. :wink:

Alvast bedankt!

JeroenR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Hulp gezocht voor bij uitzoeken van een lens

Bericht door JeroenR » ma jan 24 2011 6:44 pm

Lastig idd. Voor dit bedrag kun je inderdaad misschien een 35mm kopen. Al weet ik niet of je dan genoeg groothoek hebt voor de landschappen.

Ik zat nog even te denken of je misschien je 18-55mm voor die tijd kunt verkopen en dan een 16-85mm terug kunt kopen? Ga je denk ik qua scherpte mee vooruit, je hebt iets meer groothoek en hoeft minder vaak te wisselen van objectief (i.v.m. het grotere bereik).
D800 | 35mm 1.4G | 50mm 1.4G | 85mm 1.4G | 24-70mm 2.8 | 70-200mm 2.8 VRII | SB-910 | SB-600

beersy

Bericht door beersy » ma jan 24 2011 6:47 pm

Met je trip naar Palamalibo ,hmm,,,
lijkt me erg boeiend en heb je van de 18 tot de 300 mm al een aardig bereik in handen. Als je veel in de avond gaat fotograferen is de lens wellicht niet de lichtsterkste maar daar zit weer een ander prijskaartje aan. Een handelbaar statief is een goed alternatief voor de zonsondergang
Wellicht dat je overdag al druk genoeg bent en met de IXUS er nog bij kom je toch echt met een leuke reportage thuis. Sommige dieren kun je overwegen met een makro lens of tussenring vast te leggen maar spinnen die rood eruit zien kun je toch beter mijden!
Je kunt trouwens met de 2 lenzen die je meeneemt ook gauw genoeg beslissen welke je op dat ene moment erop zet.

Sofar Sogood

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jan 24 2011 7:03 pm

Persoonlijk zou ik voor een groothoek gaan voor er bij.
Een Sigma 10-20 of een Tokina 11-16 ofzo.

Het ligt een beetje boven je budget, maar ze zijn ook best goed 2e hands te vinden.

Je zal er veel meer aan hebben als aan een snellere standaard zoom, sterker nog, je zal merken dat je 18-55 meestal in je tas zit, en dat je of de groothoek of de zoom op je camera hebt zitten.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma jan 24 2011 7:19 pm

Ik ga met fgfj5tyty: zeker voor landschappen is een groothoekzoom prachtig.
Je hebt een D3000, die heeft geen scherpstelmotor. Dus je moet normaal gesproken een objectief nemen met motor erin.
Maar voor een groothoek is het minder belangrijk. Met de hand scherpstellen is geen probleem. Met een beetje licht heb je al gauw een scherptediepte van 1,5 meter tot oneindig. Ik heb zelf een Tokina 12-24 f4, en ik ben er zeer tevreden over. Misschien vind je er tweedehands eentje.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

KLM

Bericht door KLM » ma jan 24 2011 9:07 pm

Mmh, dus jullie raden mij een groothoek aan. Helaas liggen de nieuwprijzen inderdaad ver boven mijn budget. Maar één van deze lenzen zouden jullie mij niet aanraden?

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » ma jan 24 2011 10:50 pm

Hoi KLM de Tamron 17-50mm 2.8 met ingebouwde motor is ideaal lekker lichtsterk, optische kwaliteit gelijk en in sommige opzichten beter dan de Nikkor 17-55mm 2.8 en veel goedkoper dan de Nikkor.
Werd er hier op het forum niet een Tamron aangeboden?
Zelf heb ik de Tamron ook en ik heb er geen spijt van.
Als ik weer naar Suriname gaat neem ik zeker deze Tamron mee.
Fijne vakantie en plaats maar veel foto's van ons geliefde Sranan.
Blijf het objectief bekijken

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma jan 24 2011 10:59 pm

KLM schreef:Mmh, dus jullie raden mij een groothoek aan. Helaas liggen de nieuwprijzen inderdaad ver boven mijn budget. Maar één van deze lenzen zouden jullie mij niet aanraden?
Gebruikt koop je de Sigma 10-20 voor €350 euro.
Kijk hier eens wat deze lens kan: http://www.flickr.com/groups/sigma1020world/

Waarom zou je een van de door jou genoemde lenzen willen hebben? Je hebt er alleen voordeel van als je bij weinig licht of snel bewegende voorwerpen gaat fotograferen.
Maar met een statief kom je net zo ver.

KLM

Bericht door KLM » di jan 25 2011 8:00 am

Ik ben door jullie overtuigd. Is er een echt goeie occasion-site?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » di jan 25 2011 11:33 am

Ik gebruik voornamelijk marktplaats.

Maar fotoapperatuur.nl schijnt ook erg goed te zijn.

Kijk hier staat er een: http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 29928.html

PS: Dit is de lichtsterke variant voor de prijs waarvoor normaal de langzamere 2e hands verkocht wordt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 25 2011 1:33 pm

Ik zoek meestal via http://www.advertentiezoeker.nl/. Dan kan je in een keer diverse locaties afzoeken. En je kan zoekopdrachten aanmaken zodat je niet elke dag hoeft te zoeken; je krijgt elke dag een emailtje!

Ik wil de door mij vaak geroemde Tokina 12-24 f4 ook even noemen. Er zijn er volgens mij meerdere te koop...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

KLM

Bericht door KLM » di jan 25 2011 2:29 pm

yzf1kr schreef:PS: Dit is de lichtsterke variant voor de prijs waarvoor normaal de langzamere 2e hands verkocht wordt.
Da's zeker een mooie prijs, ik heb alleen op photozone gelezen dat de F4-5.6 beter zou zijn. Hebben mensen die ervaring hebben met één van deze lenzen dat ook ervaren?

@Patrick: bedankt voor je tip! :wink2:

Dit is ook een mooie aanbieding. :mryellow:

brasil
Forumlid
Forumlid

Bericht door brasil » di jan 25 2011 5:26 pm

Hey KLM,

Persoonlijk denk ik dat je aardig compleet bent. Ik weet natuurlijk niet exact wat je wilt gaan fotograferen. Maar ter illustratie: 2 jaar geleden ben ik naar Brazilië geweest met een Nikon 70-300mm vr en een Nikon 18-105mm vr. Ik heb vooral (zowel in de stad/aan de kust en oerwoud) met de Nikon 70-300mm gefotografeerd. Daarnaast had ik nog een Ixus 70 (canon foei!!) in mijn broekzak zitten. Het wordt namelijk niet overal gewaardeerd om met een dikke camera rond te lopen en een nog betere les "het is ook niet altijd veilig" om met een camera rond te lopen!

Daarnaast moet je je apparatuur ook nog héél overbrengen, dus handbagage. Op de grote heenvlucht mocht ik 10kg meenemen, echter binnenlandse vluchten zijn vaak maar 5kg. Is ook handig als je dat van te voren weet. :evil: Als je in de bush gaat zitten is een batterypack ook handy, je kan namelijk niet altijd opladen. Wat betreft je objectief, een lichtsterke lens vond ik niet per se nodig. Rond de evenaar is het lichter, meer zonuren dus...hoeft niet lichtsterk te zijn! Daarentegen, het wordt wel sneller avond.

Waarschijnlijk ben je niet veel wijzer geworden, neem de enkele tips ter kennisname.

fijne vakantie!
Nikon ofcourse.

KLM

Bericht door KLM » di jan 25 2011 5:38 pm

Hey Brasil,

Bedankt voor je tip, de hoeveelheid bagage en veiligeid is natuurlijk ook belangrijk inderdaad.

Als ik alle reacties even op een rijtje zet, zie ik dat er misschien een groothoeklens bijkan maar niet noodzakelijk is. De door mij opgenoemde lenzen zijn sowieso afgevallen. Is een Sigma 10-20 of een andere groothoek wel een goeie aanvulling op mijn gear?

En bedankt overigens! :mryellow:

brasil
Forumlid
Forumlid

Bericht door brasil » di jan 25 2011 6:33 pm

Ik ben nog niet zo thuis in de groothoeklenzen, hij staat wel op mijn aanschaflijstje bijv. Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED, kost duur :cry: Ik wil hem gaan gebruiken voor architectuur en landschap. Het probleem, nou ja probleem, ik heb een DX-camera dat betekent dat bijv. een 14-24mm vermenigvuldigd wordt en dus DX-equivalent: 21-36 mm wordt. Dat zijn van die dingen.. handig om in je achterhoofd te houden.

Wat betreft de sigma 10-20mm, heb je in twee versies f/3.5 en f/4-5.6 ca. €100,- verschil etussen. Ik kan er weinig over zeggen, ik lees wel dat sigma 10-20mm vaak hele scherpe foto's produceert maar daarnaast ook hele onscherpe (slechte) foto's produceert.

http://www.kieskeurig.nl/objectief/sigm ... ws/163876/
http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=18906
http://forum.belgiumdigital.com/f35/sig ... 48952.html

Hier op de website is het e.e.a. al eens besproken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24&t=28285

Succes met de keuze.
:wink2:
Nikon ofcourse.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”