Graag wat advies voor het maken van foto's van kleine dingen
Graag wat advies voor het maken van foto's van kleine dingen
Hallo,
Ik heb nu al een tijdje een Nikon D40 voor gewoon huis,tuin en keuken gebruik.
Nu wil ik foto's maken van kleine onderwerpen zoals ringen en armbanden.
Ik heb echt vanalles geprobeerd,maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
Nu heb ik al gelezen dat er vaak een lichttent wordt gebruikt,maar ik wil nog even geen €100 uitgeven voor een set.
Is er geen andere mogelijkheid om mooie(redelijke)foto's te maken van kleine dingen zoals ringen en armbanden?
Ik hoop dat jullie mij wat advies en tips kunnen geven.
Indien gewenst kan ik mijn resultaat tot nu toe hier wel laten zien,dan kunnen jullie misschien zien wat er mis gaat.
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.
Richard
Ik heb nu al een tijdje een Nikon D40 voor gewoon huis,tuin en keuken gebruik.
Nu wil ik foto's maken van kleine onderwerpen zoals ringen en armbanden.
Ik heb echt vanalles geprobeerd,maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
Nu heb ik al gelezen dat er vaak een lichttent wordt gebruikt,maar ik wil nog even geen €100 uitgeven voor een set.
Is er geen andere mogelijkheid om mooie(redelijke)foto's te maken van kleine dingen zoals ringen en armbanden?
Ik hoop dat jullie mij wat advies en tips kunnen geven.
Indien gewenst kan ik mijn resultaat tot nu toe hier wel laten zien,dan kunnen jullie misschien zien wat er mis gaat.
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.
Richard
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Graag wat advies voor het maken van foto's van kleine di
Ik fotografeer mijn detectorvondsten meestal op een blauw kleedje.Zorg dat je daar wat belichting bij hebt staan en schieten maar,
hier is een voorbeeld van een detectorvondst wat dus evengoed ook de basis voor een ring of armband had kunnen zijn,
het kan natuurlijk best allemaal wel beter maar ik ben tevreden met dit resultaat.
groet en succes,
Henk

hier is een voorbeeld van een detectorvondst wat dus evengoed ook de basis voor een ring of armband had kunnen zijn,
het kan natuurlijk best allemaal wel beter maar ik ben tevreden met dit resultaat.
groet en succes,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
Het lijkt me niet verkeerd om aan te geven wat je hebt en kunt, met voorbeeldfoto's. Uit je verhaal valt niet op te maken wat er zoal mis gaat. Een kant-en-klare lichttent heeft het gemak dat iemand dat voor je gemaakt heeft. Met wat inventiviteit en huis-tuin-en-keuken materiaal kun je ook veel bereiken.
Worstel je bv eens hierdoorheen:
http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html
Veel leespleizier!
Groet Hans.
Worstel je bv eens hierdoorheen:
http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html
Veel leespleizier!
Groet Hans.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Kun je toch wat specifieker zijn, bij voorkeur met voorbeeldfoto's en een beschrijving van wat je gedaan hebt? Ik wil je graag helpen, maar zo is het een beetje lastig...RichardM schreef:Ik heb echt vanalles geprobeerd,maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
welke lens heb je in gebruik hiervoor?
met 105mm nikon en beetje spelen met diafragma, sluitertijd en lichtinval f/8 en 1/30 sec, WB automatisch en ISO 320

geef je instellingen als het mogelijk is mee met je foto en lensgegevens.

geef je instellingen als het mogelijk is mee met je foto en lensgegevens.
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik zal inderdaad even wat meer info geven.
Als camera gebruik ik de Nikon D40 met de standaard lens 18-55mm
Ik heb de foto's met de Auto stand proberen te maken en ook zonder flits.
Als ondergrond een grijze tafel en ook zwart doek.
Qua licht heb ik de foto's overdag gemaakt zonder kunstlicht en ook s'avonds op de tafel onder een hanglamp.
Ook heb ik de M stand gebruikt op de camera,maar qua instellingen begreep ik dat niet echt.
Hier even wat voorbeelden:

Ik hoop dat jullie wat uit deze foto's kunnen halen.
Richard
Ik zal inderdaad even wat meer info geven.
Als camera gebruik ik de Nikon D40 met de standaard lens 18-55mm
Ik heb de foto's met de Auto stand proberen te maken en ook zonder flits.
Als ondergrond een grijze tafel en ook zwart doek.
Qua licht heb ik de foto's overdag gemaakt zonder kunstlicht en ook s'avonds op de tafel onder een hanglamp.
Ook heb ik de M stand gebruikt op de camera,maar qua instellingen begreep ik dat niet echt.
Hier even wat voorbeelden:

Ik hoop dat jullie wat uit deze foto's kunnen halen.
Richard
Richard,
Heb in het verleden veel produktfoto's gemaakt, veelal op 6x6negatieffilm.
Gebruikte als achtergrond meestal een egale grijze of blauwe kleur, mat papier of kunststofmateriaal.
Dit geeft een rustiger beeld dan het doek dat je nu gebruikt. Vellen gekleurd papier zijn verkrijgbaar bij de betere kantoorhandel.
Probeer je lichtbron ook wat diffuser te maken, dit zal je beter bevallen, denk ik.
Heb in het verleden veel produktfoto's gemaakt, veelal op 6x6negatieffilm.
Gebruikte als achtergrond meestal een egale grijze of blauwe kleur, mat papier of kunststofmateriaal.
Dit geeft een rustiger beeld dan het doek dat je nu gebruikt. Vellen gekleurd papier zijn verkrijgbaar bij de betere kantoorhandel.
Probeer je lichtbron ook wat diffuser te maken, dit zal je beter bevallen, denk ik.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dag Richard,
Dank voor de voorbeelden en technische info. Kun je nu ook aangeven wat het precies is dat je wilt gebruiken? En tegen welk probleem je aanloopt?
Een eerste tip is inderdaad een gladdere ondergrond zoals papier.
Dank voor de voorbeelden en technische info. Kun je nu ook aangeven wat het precies is dat je wilt gebruiken? En tegen welk probleem je aanloopt?
Een eerste tip is inderdaad een gladdere ondergrond zoals papier.
aan je Exif gegevens te zien kun je je Iso nog wel wat verhogen dan kun je net wat meer diepte krijgen door je diafragma te verkleinen. als je statief hebt gebruik die dan ook en wellicht is een zelfontspanner voor een paar euro een idee. Ook iets meer afstand nemen en later weer iets uitvergroten komt de scherpte ten goede. Met een ketting zoals je toont moet je hem wel van rechtboven fotogrageren als je scherpte wil houden met van 2 kanten wat licht erbij tegen de schadus. Zal het toch eens met de M-stand proberen , iso zo 400 , diafragma 8 tot 16 en sluiertijd afhankelijk van je hoeveelheid licht maar met statief geen beperking. Stuur nog een foto als je wil, vanavond gestoei met kunstlichtbron en morgen met genoeg licht als de zon indirect zijn dienst bewijst 

Ik heb 2 goedbedoelde tips voor je..
Ik gebruik zelf de 18-70mm op m'n D90 (en daarvoor op m'n D60) en om mooi dichtbij te fotograferen heb ik een voorzetlens gekocht die m'n onderwerp 8x kan vergroten. Die gebruik ik nu altijd als ik mijn eigen sieraden wil fotograferen en dat gaat goed! Zo duur zijn ze trouwens niet, voor 2 of 3 tientjes zijn ze al te koop.
Hier 2 voorbeelden:
1

2

Zo'n lichttent heb ik ook maar ik merk dat ik 'm niet zo heel vaak gebruik. Meestal bij voldoende daglicht zoek ik een lichte plaats op (meestal m'n vensterbank) en ga ik spelen met verschillende soorten papier, ondergronden, achtergronden en met m'n belichting en diafragma.
De bovenste 2 foto's heb ik trouwens 's-avonds gemaakt met statief zag ik net in m'n Exif.
Hoop dat je er iets mee kan.
Ik gebruik zelf de 18-70mm op m'n D90 (en daarvoor op m'n D60) en om mooi dichtbij te fotograferen heb ik een voorzetlens gekocht die m'n onderwerp 8x kan vergroten. Die gebruik ik nu altijd als ik mijn eigen sieraden wil fotograferen en dat gaat goed! Zo duur zijn ze trouwens niet, voor 2 of 3 tientjes zijn ze al te koop.
Hier 2 voorbeelden:
1

2

Zo'n lichttent heb ik ook maar ik merk dat ik 'm niet zo heel vaak gebruik. Meestal bij voldoende daglicht zoek ik een lichte plaats op (meestal m'n vensterbank) en ga ik spelen met verschillende soorten papier, ondergronden, achtergronden en met m'n belichting en diafragma.
De bovenste 2 foto's heb ik trouwens 's-avonds gemaakt met statief zag ik net in m'n Exif.
Hoop dat je er iets mee kan.