Ook een Capture NX vraagje

Discussies over fotobewerking en archivering
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Ook een Capture NX vraagje

Bericht door André » za jan 29 2011 3:07 pm

Ik ben druk bezig in mijn eigen "fotostudio" en vooral met met mijn elinchromset en mijn 4 katten. Dat gaat best wel aardig de goede kant op, maar heb een vraag over de grijskaart. Ik heb wat settings uitgeprobeerd en heb nu de juiste gevonden, ik wil dus eigenlijk beginnen (of eindigen, maakt natuurlijk niet uit) met een foto waar ik ook mijn grijskaart op zet, om straks de juiste witbalans in NX in te kunnen stellen. Maar ik heb al zitten kijken en lezen, maar kan nergens ontdekken hoe je nu de waarde's die zo'n foto met grijskaart oplevert kan doorzetten naar de hele serie die ik met dezelfde lichtopstelling heb gemaakt.

Oplossing zou natuurlijk kunnen zijn bij elke foto in een hoekje de grijskaart meefotograferen, en bij iedere foto met het pipetje deze grijskaart als witbalans in te stellen, maar dat moet toch ook anders kunnen ??? Of is een grijskaart helemaal niet nodig. Een witbalans preset maken met een gekleurde achtergrond lukt namelijk helemaal niet, de camera blijft no-good zeggen (misschien wel logisch want de kleur is niet wit maar b.v oranje)

Wie kan mij even op weg helpen.

Alvast bedankt.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Ook een Capture NX vraagje

Bericht door ElRonno » za jan 29 2011 3:15 pm

Het hoeft maar 1 keer hoor.

Grijswaarde meten op grijskaart in CaptureNX:
1. Camera Settings, white balance, set grey point, marquee sample en dan een gedeelte van de grijskaart als gebied selecteren.
2. Eventuele andere aanpassingen in CNX doen die ook voor alle foto's gelden
3. Batch, save adjustments, en dan een mooie naam verzinnen voor de settingsfile.

En dan de batch draaien:
4. Batch, Run Batch Process, in de source de map met de NEF's aangeven, Apply settings aanvinken, daar de opgeslagen settingsfile opgeven.
5. Select file format: ik doe meestal TIF, dan overschijf ik de NEF's niet en verwerk ik de TIF verder in een ander pakket.

Voila!

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za jan 29 2011 3:27 pm

Aha, dus zo werkt het, ik ga het eens uitproberen, maar deze handeling kan/moet ik natuurlijk als eerste handeling doen, dan de batch draaien en de resultaten vervolgens per foto verder bewerken. Kan ik dan ook b.v. in deze batch alvast de omzetting naar SRGB doen en het formaat aanpassen, of is het raadzamer om juist dit soort handelingen echt per foto te doen. (Verkleinen, de scherpte aanpassen en profiel omzetten doe ik normaal gesproken pas als laatste handeling)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » za jan 29 2011 3:32 pm

flippie17 schreef:Aha, dus zo werkt het, ik ga het eens uitproberen, maar deze handeling kan/moet ik natuurlijk als eerste handeling doen, dan de batch draaien en de resultaten vervolgens per foto verder bewerken. Kan ik dan ook b.v. in deze batch alvast de omzetting naar SRGB doen en het formaat aanpassen, of is het raadzamer om juist dit soort handelingen echt per foto te doen. (Verkleinen, de scherpte aanpassen en profiel omzetten doe ik normaal gesproken pas als laatste handeling)
André zo is het mij ook geleerd en het werkt fantastisch, als LAATSTE de batch 1024 jpg, verscherpen en naar sRGB omzetten, maar alleen voor sites. groet en succes, peter
Laatst gewijzigd door gewoon peter op za jan 29 2011 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jan 29 2011 3:38 pm

flippie17 schreef:Aha, dus zo werkt het, ik ga het eens uitproberen, maar deze handeling kan/moet ik natuurlijk als eerste handeling doen, dan de batch draaien en de resultaten vervolgens per foto verder bewerken. Kan ik dan ook b.v. in deze batch alvast de omzetting naar SRGB doen en het formaat aanpassen, of is het raadzamer om juist dit soort handelingen echt per foto te doen. (Verkleinen, de scherpte aanpassen en profiel omzetten doe ik normaal gesproken pas als laatste handeling)
Het ligt aan je workflow wat je meteen mee wilt nemen. Maar inderdaad zou ik verkleinen en verscherpen pas als allerlaatste doen. Overigens kun je dat allemaal ook weer in batch doen in veel fotobewerkingsprogramma's.

Trouwens, als je CNX wilt gebruiken om ook individuele correcties te doen kun je de batch in CNX ook laten uitvoeren naar NEF's, maar doe dat dan wel naar een nieuwe map en niet over de bestaande NEF's heen! De bewerkingen in de batch zijn weliswaar omkeerbaar, maar als er een computerstoring optreed bij de batch loop het risico bestanden kwijt te raken. Een NEF'je is zo verdwenen!

Ik probeer zoveel mogelijk te automatiseren. Alleen het retoucheerwerk, en voor sommige dingen het croppen, blijft toch handwerk.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » za jan 29 2011 4:00 pm

ElRonno schreef:
Het ligt aan je workflow wat je meteen mee wilt nemen. Maar inderdaad zou ik verkleinen en verscherpen pas als allerlaatste doen. Overigens kun je dat allemaal ook weer in batch doen in veel fotobewerkingsprogramma's.

Trouwens, als je CNX wilt gebruiken om ook individuele correcties te doen kun je de batch in CNX ook laten uitvoeren naar NEF's, maar doe dat dan wel naar een nieuwe map en niet over de bestaande NEF's heen! De bewerkingen in de batch zijn weliswaar omkeerbaar, maar als er een computerstoring optreed bij de batch loop het risico bestanden kwijt te raken. Een NEF'je is zo verdwenen!

Ik probeer zoveel mogelijk te automatiseren. Alleen het retoucheerwerk, en voor sommige dingen het croppen, blijft toch handwerk.
Klopt Ron, maar ik automatiseer niet veel. Doe bijna altijd de volledige bewerking in NEF. Maar heb nu al een keer of drie gemerkt dat als je wat zwaardere bewerkingen hebt plotseling CNX er uit slaat. Tussentijds maar eerst opslaan na 10 bewerkingen doe ik dan. gr. peter

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jan 29 2011 7:58 pm

ElRonno schreef:(...)
(...)
Waarom die paranoia over NEF-bestanden?
Als je standaard met Nikon Transfer je NEF-bestanden naar de PC download kun je NT zo instellen dat er altijd, tegelijkertijd, automatisch backup-kopieën worden weggeschreven naar een door de gebruiker aangewezen schijf\map. Bijvoorbeeld een speciale backupmap op een externe schijf. Die bestanden laat je voortaan onaangeroerd. Alle risico's gemeden (uitgezonderd dat ene NEF-bestand dat net in de computerstoring naar de filistijnen ging: dat moet je dan opnieuw bewerken).

Buiten dat heb ik het zelf zo ingesteld dat alle bestandsnamen gewijzigd worden in jjmmdd-uummss, met toevoegingen 01, 02, etc., als er meer foto's binnen diezelfde seconde zijn gemaakt. Maar dat is een ander verhaal... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jan 29 2011 8:08 pm

JaapV schreef:Waarom die paranoia over NEF-bestanden?
Die is er niet hoor :) Heeft ook niets met NEF te maken, het geldt voor elke batchverwerking: niet het resultaat over het oude bestand heen laten schrijven, want in geval van storing ben je (afhankelijk van hoe de software wegschrijft) zowel het origineel als het aangepaste bestand kwijt.

Maar CNX heeft als default na installatie om in dezelfde map weg te schrijven als NEF. Als je dat eenmaal veranderd hebt onhoud CNX dat nu wel. Door een bug in een van de vorige versies bleef hij ook nog eens steeds terugkeren naar die default. Erg gevaarlijk.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » za jan 29 2011 8:11 pm

Jaap zo behoort het wel te werken, heb dan wel vastlopers gehad met veel bewerkingen in een NEF file maar ben er nog nooit 1 kwijtgeraakt. Hij staat er alleen maar zoals je begon voor die vele bewerkingen. Dikke vloek en maar weer overnieuw beginnen. En nu tussentijds even safen. gr. peter

En Ron, ik begrijp niet wat je bedoelt, maar denk dat dat ook bijna niet te omschrijven valt.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za jan 29 2011 8:53 pm

Vanmiddag eens een uurtje lopen spelen met batchverwerking en ik ben er helemaal blij mee, afgezien van het feit dat het wel behoorlijk veel tijd kost.
Maar toch ook iets vreemds ontdekt. Ik heb een serie van 25 foto's op orgineel formaat in een map gezet (ik geloof iets van 4380 x 3270 pixels) een foto verkleind naar 1024 breed en hier een batchhandeling van gemaakt. Deze op de 25 foto's losgelaten en de witbalans is keurig aangepast op alle foto's maar het formaat is niet 1024 gegaan maar naar iets van 1754. Gelijk gecontroleerd of basisfoto wel goed is gegaan (ik kan natuurlijk ook een foutje maken) maar die is keurig 1024 breed. Iemand enig idee ????

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jan 29 2011 8:56 pm

liggende en staande foto's door elkaar?

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za jan 29 2011 9:16 pm

Uhhhhh, dat is inderdaad een goede vraag, zou ik even moeten nakijken, ik heb gewoon 25 willekeurige foto's gepakt om te testen. Maar dat zou toch niet uit mogen maken of zie ik dit verkeerd.

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » zo jan 30 2011 7:42 am

Volgens mij mag dat niks uitmaken. Het gaat om de lange zijde. Mss. toch de instelling. gr. peter

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » zo jan 30 2011 8:28 am

ElRonno schreef:Het hoeft maar 1 keer hoor.

Grijswaarde meten op grijskaart in CaptureNX:
1. Camera Settings, white balance, set grey point, marquee sample en dan een gedeelte van de grijskaart als gebied selecteren.
2. Eventuele andere aanpassingen in CNX doen die ook voor alle foto's gelden
3. Batch, save adjustments, en dan een mooie naam verzinnen voor de settingsfile.

En dan de batch draaien:
4. Batch, Run Batch Process, in de source de map met de NEF's aangeven, Apply settings aanvinken, daar de opgeslagen settingsfile opgeven.
5. Select file format: ik doe meestal TIF, dan overschijf ik de NEF's niet en verwerk ik de TIF verder in een ander pakket.

Voila!
Je kan zelfs nog sneller en zonder opslaan te werk gaan.
Je selecteerd met de muiskliks en ctr toets de bewerkingen in je foto
die je wilt gebruiken.
Bijvoorbeeld de witbalans (camerainstellingen) en verscherping.
Met de rechter muisklik de optie "aanpassingen copieren" aanklikken

Vervolgens selecteer je alle nefs aan de linkerkant (mappen) die je wilt
aanpassen.
Selecteren weer met de ctr toets en vervolgens weer met de
rchtermuis klik de optie "bewerkingen plakken" aanklikken.
Klaar.

Je kan zelfs later gewoon op de foto (nef) gaan staan en
weer de functie "bewerkingen copieren" gebruiken om weer andere fotos
te bewerken met "bewerkingen plakken"

Dit gaat voor alle functies behalve selectiepunten en controlepunten
want die kunnen op een andere foto op een andere plaats zitten.

succes
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jan 30 2011 3:23 pm

Matthieu schreef:(...)
Dit gaat op voor alle functies behalve selectiepunten en controlepunten
want die kunnen op een andere foto op een andere plaats zitten.
succes
...en, mutatis mutandis, dus ook niet voor rechtzetten en bijsnijden...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”