Resetten van de belichtingscorrectie?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Resetten van de belichtingscorrectie?

Bericht door Tjeerd88 » zo jan 30 2011 3:45 pm

Beste forumleden,

Sinds een jaar ben ik de vrolijke gebruiker van een D90 (en er zeer tevreden over).
Ik gebruik vaak de belichtingscorrectie (+/-), maar als ik een paar uur of een paar dagen later weer een foto neem, ben ik soms weer vergeten dat ik de stand niet meer op 0 staat of heb geen tijd de stand op 0 te zetten. De volgende foto, onder vaak hele andere lichtomstandigheden, wordt dan genomen met een verkeerde belichting.

Ik ken maar twee manieren om de stand weer op 0 te zetten:
- de reset-methode door de twee knopjes met groene puntjes 2 sec. in te drukken: is snel maar heeft als nadeel dat je al je pers. instellingen kwijt bent.
- door handmatig aan de hoofdinstelschijf te draaien tot de stand weer op 0 staat: is bewerkelijk en je moet goed op het lcd-venster kijken, wat lastig is als je heel snel een foto wilt nemen.

Ik zou het liefst een knop willen hebben waarmee je de b.correctie automatisch op stand 0 zet.

Is dit herkenbaar?
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Mvg.
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

Ruud O

Re: Resetten van de belichtingscorrectie?

Bericht door Ruud O » zo jan 30 2011 4:00 pm

Is mij in het verleden ook menigmaal over komen.
Mijn oplossing, als ik thuis kom zet ik alles weer in de voor mij neutrale stand.
Groet Ruud.

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 4:13 pm

Kijk eens bi Ken Rockwell. Die heeft voor zich een standaardprocedure ontwikkeld.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/users-guide/

George

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tjeerd88 » zo jan 30 2011 5:48 pm

Ruud, George, dank voor de jullie suggesties.

Misschien moet ik me standaard maar aanleren wat Ken Rockwell zegt: iedere keer als je je camera weer in de hand neemt resetten en je persoonlijke instellingen weer opnieuw instellen.

Thanks,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door dboomsma » zo jan 30 2011 6:32 pm

Zo doe ik het ook, waardoor het bijna een automatisme wordt aan 't begin van iedere sessie. Je leert ook beter nadenken HOE je een foto wilt maken en waarom.

Gr, Doede

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 8:00 pm

Je persoonlike instellingen zoals witbalans etc, bliven gehandhaafd.
Andere instellingen die hier niet onder vallen gaan naar opnieuw(?)
Kijk in je menu naar persoonlike instellingen. Deze blijven gehandhaafd.
Iedereen heeft hier problemen mee.
George

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo jan 30 2011 8:21 pm

Ik belicht standaard 0,3 stop onder. Staat bij mij zo ingesteld. Krijg je wat vaker minder overbelichtte hoge lichten. Tot 1 stop onderbelichting is door nabewerking goed op te vangen. Ik werk nauwelijks in RAW. Compensatie waarbij overbelicht wordt moet je direkt weer 'resetten', omdat je hier minder speelruimte hebt.
Da's mijn ervaring.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 30 2011 8:48 pm

george013 schreef:Je persoonlike instellingen zoals witbalans etc, bliven gehandhaafd.
Andere instellingen die hier niet onder vallen gaan naar opnieuw(?)
Kijk in je menu naar persoonlike instellingen. Deze blijven gehandhaafd.
Iedereen heeft hier problemen mee.
George
Ik denk eerder dat alleen jij er problemen mee hebt.
De keuzes van een vreemde niet alledaagse setting worden gereset. De min of meer alledaags normale persoonlijke settings blijven gewoon gehandhaafd. Elle setting is met een paar simpele kliks te controleren. Dus je hebt volledige controle over je camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 8:54 pm

Leon,
heb je mis.
Ik schiet altijud in RAW. Bij resetten moet je dat corrigeren. Volgens TS ook je EV-correctie en waarschijnlijk nog een paar instellingen.
Je persoonlijke instellingen blijven gehandhaafd, zoals verscherping etc.
George

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » zo jan 30 2011 8:59 pm

wat een moeilijk gedoe allemaal.
Als je de camera pakt om mee te nemen, druk je op de +/- knop en zet je hem op 0 thats it.
Lijk wel gek om alles te resetten.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 30 2011 9:24 pm

george013 schreef:Leon,
heb je mis.
Ik schiet altijud in RAW. Bij resetten moet je dat corrigeren.
Je weet dus dat die instelling veranderd wordt.
Wat is dan het probleem met het terugzetten als het je keuze is om alles te resetten?
iefie schreef:wat een moeilijk gedoe allemaal.
Als je de camera pakt om mee te nemen, druk je op de +/- knop en zet je hem op 0 thats it.
Lijk wel gek om alles te resetten.
Helemaal gelijk in om dat op deze wijze te doen als je enkel een belichtingscorrectie wilt corrigeren.

george013

Bericht door george013 » zo jan 30 2011 9:41 pm

Leon,
Je bent lullig bezig. TS wil een basis-uitgangspunt en vraagt zich af hoe dat kan bereikt worden op een eenvoudige manier. Ik kan mij niet indenken dat jij dat probleem nooit hebt gehad.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 30 2011 9:49 pm

Nee ik heb dat probleem niet. Ik controleer altijd mijn eerste opname die ik maak, kijk wat de afwijking is en stel de belichtingscorrectie (of andere settings) simpelweg bij als dat nodig mocht zijn.
Je kunt problemen groter maken dan ze zijn. Dat moet jij en de TS ook maar eens proberen in te zien.
Je hebt nota bene alle tools bij de hand om te controleren. Gebruik ze simpelweg. Het is makkelijker als ooit tevoren.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 31 2011 6:35 am

Léon Obers schreef:Ik denk eerder dat alleen jij er problemen mee hebt.
Ook ik heb er problemen mee.

Zelf wil ik wel graag een andere lichtmeter correctie knop op de camera. De huidige variatie met een klein knopje net onder de afdrukknop zien we al jaren. Omdat je deze functie heel veel hoort te gebruiken, mag die knop best wel groter en handiger. In de zoeker en op het LCD scherm zie je wel dat er een correctie is ingesteld en toch kan het beter. Ten eerste onthoudt de camera de correctie als je de camera uit zet. Dat hoeft voor mij niet. Als je de camera weer aan zet, dan is er veelal een nieuwe situatie en dan wil je weer beginnen met een 0 in de lichtmeter correctie. En het knopje is te klein. Je kunt het echt niet bedienen met een handschoen aan. Dat kan bij heel veel andere knopjes ook niet, maar die heb je dan ook niet altijd nodig. Dan is het dus minder erg. Nikon laat met de P7000 zien dat ze best wel weten hoe een betere lichtmetercorrectie er uit hoort te zien. Het knopje hoeft geen instelwiel te zijn, een schuifje van + naar - kan ook, en dan een klik op de 0 stand. De lichtmeter automaat in elke Nikon werkt uitstekend. Gemiddeld grijs is soms ook best leuk. Maar ik wil als het kan wel bijzonder licht op m’n opname. Dat lukt niet zonder de lichtmeter correctie. De correctieknop is voor mij, naast de afdrukknop de meest gebruikte knop. Wat mij betreft zet Nikon er een deurkruk op.

Citaat uit een recente test met een Nikon camera.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma jan 31 2011 9:52 am

Het is een kwestie van gewenning. Het correctieknopje is te gebruiken zonder de camera van je oog vandaag te halen. En wat is er nu makkelijker dan de correctie te controleren door enkel het knopje even in te drukken? Het resultaat laat zich op het bovenste scherm zien. In de zoeker zie je een knipperend symbooltje.
Ik denk dat de TS een nieuwe manier van werken moet leren.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”