Nikon AF-S VR Micro 105 mm F/2.8 G IF-ED

Discussies over macro/micro objectieven
The Riddler

Bericht door The Riddler » di feb 01 2011 9:42 pm

Beste forumleden

Ik ben van plan om de Nikon Micro 105mm f 2.8 aan te schaffen. Deze lens gaat dan 1:1. Om verder te kunnen fotograferen in macrobereik dan 1:1, bijv 2:1 of 3:1, bestaat er dan de mogelijkheid om bijv Nikon tussenringen aan te schaffen? Ik kan daar weinig van terugvinden. Alvorens deze lens aan te schaffen wil ik de mogelijkheden (of onmogelijkheden) goed onderzocht hebben. Hebben jullie hieromtrent nog relevante informatie over. Eventueel informatie waar de tussenringen zijn aan te schaffen?
Ben nog niet zo op de hoogte van Nikon producten dus sorry als ik een domme vraag stel?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon AF-S VR Micro 105 mm F/2.8 G IF-ED

Bericht door Léon Obers » di feb 01 2011 10:06 pm

Objectieven zonder een eigen diafragmaring zoals de Nikkor AF-S 105mm/2.8 zijn beperkt in de mogelijkheden om daar grotere vergrotingsmaatstaven mee te halen. Zo gauw je de lens loskoppelt is er geen elektronische connectie meer.
Je hebt daarvoor tussenringen nodig met doorgifte van de elektronische functies. Die zijn er wel, maar zo'n setje is waarschijnlijk niet voldoende om aan een vergrotingsmaatstaf van 3:1 te komen. Ik denk dat je bij gebruik van die brandpunt eerder een balg nodig hebt. Er zijn zover ik weet voor Nikon helemaal geen balgen met elektronische doorgifte voorhanden (wel voor Canon).

Verder heb ik mijn sterke twijfels of de optische constructie / ontwerp van een Micro Nikkor gecorrigeerd is op een beeldmaatstaf groter dan 1:1. Doorgaans worden objectieven omgedraaid als je groter gaat dan 1:1, dus met de frontzijde van de lens naar de camera gericht. Dan werkt zo'n G-objectief (zonder eigen diafragmaring) die vanuit de camera bestuurd moet worden al helemaal niet. Alleen voor Canon is daar van Novoflex een oplossing voorhanden.
Zie: << onderdelen met elektronische doorgifte >>
Bovendien houdt je bij omdraaien van een "normaal" camera objectief nauwelijks ruimte over van objectief tot het onderwerp. Daar is zo'n micro Nikkor optisch niet op afgestemd. Verder is het werken met een "variabele brandpunt" door zijn interne scherpstelling, waarbij de afbeeldingsmaatstaf verandert naar gelang de scherpstelling nog onhandiger met grotere vergrotingsmaatstaven en gebruik van tussenringen e.d.

Lees ook een draadje waar het een en ander ter sprake is gekomen m.b.t. de Nikkor AF-S 105mm/2.8 VR: << HIER >>

Wat zijn je onderwerpen om aan die flinke vergrotingsmaatstaf te komen?
Er zijn wel optische alternatieven te bedenken die prima, zo niet beter voldoen, maar dat is wel afhankelijk van je onderwerpen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 01 2011 10:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

The Riddler

Bericht door The Riddler » di feb 01 2011 10:29 pm

Hartelijk bedankt voor je reactie Leon. Dat helpt me al een heel stuk op weg.
Eventueel kan ik er natuurlijk ook nog voor kiezen om bijv een omgekeerde 50mm op de macro lens te plaatsen. Alleen wordt dan de dof wel heel erg klein.
Ik ga dan even verder zoeken naar de tussenringen met de electrische contacten. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
Nogmaals bedankt!!
Ik ga de combinatie in voorkomende gevallen gebruiken voor het fotograferen van zeer kleine insecten bijvoorbeeld. Of delen van een bloem etc.
Laatst gewijzigd door The Riddler op di feb 01 2011 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 01 2011 10:34 pm

The Riddler schreef:Eventueel kan ik er natuurlijk ook nog voor kiezen om bijv een omgekeerde 50mm op de macro lens te plaatsen. Alleen wordt dan de dof wel heel erg klein.
Dat is het toch wel bij zo'n vergrotingsmaatstaf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

The Riddler

Bericht door The Riddler » di feb 01 2011 10:48 pm

Patrick schreef:
The Riddler schreef:Eventueel kan ik er natuurlijk ook nog voor kiezen om bijv een omgekeerde 50mm op de macro lens te plaatsen. Alleen wordt dan de dof wel heel erg klein.
Dat is het toch wel bij zo'n vergrotingsmaatstaf.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in; alleen met tussenringen kan ik iets gemakkelijker kiezen: bijv 1/2/3 tussenringen plaatsen of een combinatie daarmee.
Ik heb trouwens bij foto Konijnenberg tussenringen van Solingor gezien voor Nikon. Ik zal dan morgen even bellen of deze ringen electrische contacten hebben. Ik ben daar voor 90% van overtuigd gezien de prijs maar toch even navragen voor de zekerheid.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di feb 01 2011 10:58 pm

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html

Dit setje werkt volledig met alle objectieven. Van Ai t/m AF-S.
Ik heb het ook, prima spul!
Overigens is hetzelfde setje ook onder de naam 'Kenko' op de markt.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 01 2011 10:59 pm

The Riddler schreef: Ik ga dan even verder zoeken naar de tussenringen met de electrische contacten. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
Algemene opnametip met automatische tussenringen:
Buiten die contacten heb je binnen in die tussenringen de doorgifte van de diafragmaverstelling met behulp van heveltjes of gedeeltelijk roterende binnenringen met pennen. Diverse tussenringen op elkaar heb je nogal wat massa van al die onderdelen bij elkaar die bewegen net voor de opname, wat voelbare trilling veroorzaakt die bij macro funest kan zijn.
Gebruik bij dergelijke tussenringen dan de camera-instelling Mup - "Mirror up" (is afhankelijk van cameramodel niet altijd mogelijk) waarbij eerst de spiegel omhoog wordt geklapt en het diafragma gesloten. Wacht dan een seconde of wat en bij een tweede maal de ontspanknop indrukken wordt de opname pas gemaakt (gaat enkel de sluiter nog open en dicht).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 01 2011 11:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

The Riddler

Bericht door The Riddler » di feb 01 2011 11:06 pm

Melliw schreef:http://www.fotokonijnenberg.nl/product/9087/soligor-tussenringen-set-voor-nikon.html
Welnu, dat scheelt me een telefoontje naar Konijnenberg. Ik had deze ringen ook gevonden op het internet. Hartelijk bedankt voor je reactie.
Léon Obers schreef:
The Riddler schreef: Ik ga dan even verder zoeken naar de tussenringen met de electrische contacten. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
Algemene opnametip met automatische tussenringen:
Buiten die contacten heb je binnen die ringen de doorgifte van de diafragmaverstelling met behulp van heveltjes of gedeeltelijk roterende ringen met pennen in een tussenring. Diverse tussenringen op elkaar heb je nogal wat massa van al die onderdelen bij elkaar die bewegen net voor de opname, wat voelbare trilling veroorzaakt die bij macro funest kan zijn. Gebruik bij dergelijke ringen dan de instelling Mup - "Mirror up" (is afhankelijk van cameramodel niet altijd mogelijk) waarbij eerst de spiegel omhoog wordt geklapt en het diafragma gesloten wordt. Wacht dan een seconde of wat en bij een tweede maal de ontspanknop indrukken wordt de opname pas gemaakt (gaat enkel de sluiter nog open en dicht).
Jij nogmaals bedankt Leon voor deze zeer nuttige informatie. Wat een aardig forum hier met vriendelijke mensen en idem dito vriendelijke antwoorden. Ik heb dat wel eens anders gezien.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo feb 02 2011 6:03 am

Met een omgekeerd objectief heb je weinig DOF. Als je werkt met 1:1 heb je ook nooit veel DOF. Ben niet thuis in de variabelen.

Met een 20 mm omgekeerd en de PB-6, BR-2a (eventueel BR-5) haal je 11x
Met een AF NIKKOR 20mm ff2.8 D omgekeerd op de BR-2a haal je 3,4x
De bereiken met de 105 en een of meerdere tussenringen staan beschreven in de macro publicatie op m'n website.

Beschrijf ik ook mijn truc om in 1:1 en bij opnamen onder een hoek van 45 graden ongeveer 6 centimeter scherptediepte te halen.

The Riddler

Bericht door The Riddler » wo feb 02 2011 7:32 pm

Bedankt voor je reactie Hans. Ik ga het in het weekend nader bestuderen.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » vr feb 04 2011 4:49 pm

Om genoeg scherpte diepte te krijgen kun je ook overgaan tot Focus stacking.Heel erg leuk ook om te doen en een waanzinnig resultaat.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » vr feb 04 2011 4:59 pm

John Jansen schreef:Om genoeg scherpte diepte te krijgen kun je ook overgaan tot Focus stacking.Heel erg leuk ook om te doen en een waanzinnig resultaat.
Nu heb ik weinig verstand van macro maar focus stacking lijkt me wat lastig met een 105mm 2.8 vr ivm veranderen van de beeldhoek tijdens het veranderen van de scherp stelling.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » vr feb 04 2011 6:25 pm

theshadow schreef:
John Jansen schreef:Om genoeg scherpte diepte te krijgen kun je ook overgaan tot Focus stacking.Heel erg leuk ook om te doen en een waanzinnig resultaat.
Nu heb ik weinig verstand van macro maar focus stacking lijkt me wat lastig met een 105mm 2.8 vr ivm veranderen van de beeldhoek tijdens het veranderen van de scherp stelling.
Als je een macrorail gebruikt hoef je de camera en de lens niet aan te raken en heb je dus ook geen last van focus breathing. 8)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr feb 04 2011 7:32 pm

ElRonno schreef:
theshadow schreef:
Als je een macrorail gebruikt hoef je de camera en de lens niet aan te raken en heb je dus ook geen last van focus breathing. 8)
dat klopt, is natuurlijk het mooiste maar het breathen valt ook best mee. Zie bijgaande foto die ik in een ander draadje had getoond:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 2&start=45
Afbeelding

Het lijkt vooral dat ik nog wat meer foto's had moeten maken omdat sommige trajecten niet scherp zijn. Deze foto is gestacked met Helicon focus.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » vr feb 04 2011 8:17 pm

Melliw schreef:http://www.fotokonijnenberg.nl/product/9087/soligor-tussenringen-set-voor-nikon.html

Beste,zouden deze ringen sterk genoeg zijn om met de AF 300/4 wat dichterbij te komen,dit objectief steld maar tot 2.5 m scherp,ik veronderstel dat met de dikste tussenring mogelijk 1 meter dichter kan scherpgesteld worden,de drie ringen achter elkaar zal gezien het gewicht van het objectief geen stabiele (veilige) konstruktie zijn veronderstel ik!
Mvg.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”