Aanschaf Nikon camera
Aanschaf Nikon camera
Beste forumleden,
Ik ga op korte termijn een Nikon camera aanschaffen. Ik twijfel nu tussen de aanschaf van een D300(s) en de nieuwe D7000. Ik ga de camera voornamelijk gebruiken voor macrofotografie in het komende voorjaar. En aansluitend voor het maken van foto's tijdens reguliere vakanties.
Ik zou het liefst hebben dat de sensor van de camera zo weinig mogelijk ruis produceert zodat ik een wat hogere iso kan gebruiken om een kleiner diafragma (f8-f16) te kunnen bewerkstelligen. Wat zouden jullie mij als Nikon experts dan aanraden. Hartelijk bedankt voor de te nemen moeite.
Ik ga op korte termijn een Nikon camera aanschaffen. Ik twijfel nu tussen de aanschaf van een D300(s) en de nieuwe D7000. Ik ga de camera voornamelijk gebruiken voor macrofotografie in het komende voorjaar. En aansluitend voor het maken van foto's tijdens reguliere vakanties.
Ik zou het liefst hebben dat de sensor van de camera zo weinig mogelijk ruis produceert zodat ik een wat hogere iso kan gebruiken om een kleiner diafragma (f8-f16) te kunnen bewerkstelligen. Wat zouden jullie mij als Nikon experts dan aanraden. Hartelijk bedankt voor de te nemen moeite.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Aanschaf Nikon camera
Kijk en vergelijk ruis bij hoge ISO: http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page20.asp
Stel een hoge ISO in op die webpagina onder de witte venstertjes, en dan "Set".
Eronder zie je dan van verschillende camera's een vergelijk.
Met het vinkje op "Show preset positions" kun je andere details kiezen.
Ik zie elders in een bericht dat je ISO 800 wilt gebruiken. Dat is tegenwoordig met geen enkele Nikon een probleem.
Het lijkt erop dat je met een D7000 makkelijk ISO 1600-3200 kunt gebruiken.
Zie verder dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=28690
Stel een hoge ISO in op die webpagina onder de witte venstertjes, en dan "Set".
Eronder zie je dan van verschillende camera's een vergelijk.
Met het vinkje op "Show preset positions" kun je andere details kiezen.
Ik zie elders in een bericht dat je ISO 800 wilt gebruiken. Dat is tegenwoordig met geen enkele Nikon een probleem.
Het lijkt erop dat je met een D7000 makkelijk ISO 1600-3200 kunt gebruiken.
Zie verder dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=28690
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor de reactie Leon. Dan ben ik er eigenlijk uit: dan gaat de set er als onderstaand uitzien: hoop dat ik dan hiermee een goede keuze heb gemaakt.
Nikon D7000
Nikon AF-S VR Micro 105 mm F/2.8 G IF-ED
Tussenringen met electrische contacten
Nikon AF-D 50mm F/1.8 (voor in voorkomende gevallen omgekeerd te monteren op de macro lens, moet dan nog wel verloopring aanschaffen ivm afwijkende filtermaat)
Nikon AF-S 70-200mm F/2.8G ED VR II
Nikon D7000
Nikon AF-S VR Micro 105 mm F/2.8 G IF-ED
Tussenringen met electrische contacten
Nikon AF-D 50mm F/1.8 (voor in voorkomende gevallen omgekeerd te monteren op de macro lens, moet dan nog wel verloopring aanschaffen ivm afwijkende filtermaat)
Nikon AF-S 70-200mm F/2.8G ED VR II
ligt het aan mij, of lijkt is het zo dat in jpep er minder ruis is ?
gr.,
Patrick
gr.,
Patrick
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat zit hem in verschillen van wat een camera doet aan bijv. ruisonderdrukking en wat software op een PC dat doet met diens afwijkende instellingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
?The Riddler schreef:(voor in voorkomende gevallen omgekeerd te monteren op de macro lens, moet dan nog wel verloopring aanschaffen ivm afwijkende filtermaat)
Ik denk klok klepel verhaal...
Snap je reactie niet helemaal maar wellicht zie ik wat over het hoofd. Volgens mijn info heeft de macro lens een filtersize van 62 en de 50mm een filtersize van 52mm?Melliw schreef:?The Riddler schreef:(voor in voorkomende gevallen omgekeerd te monteren op de macro lens, moet dan nog wel verloopring aanschaffen ivm afwijkende filtermaat)
Ik denk klok klepel verhaal...
Maar ik heb nimmer een nikon lens / body gehad dus ik zal wel wat verkeerds doen dan??
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk niet dat je zoiets kunt kopen, zelf maken dus...
Volgens mij zijn de zgn stepping rings gewoon te koop oa bij Foto Konijnenberg.Melliw schreef:Ik denk niet dat je zoiets kunt kopen, zelf maken dus...
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Maar dan heb je 2 keer binnendraad. En dat past niet op elkaar.
Nee hoor, ik heb een aantal koppelringen thuis in andere maten en daar koppel ik gewoon een lens omgekeerd op een macrolens met een afwijkende filtermaat.
oa Heliopan maakt deze ringen.
oa Heliopan maakt deze ringen.
Je hebt een step down ring 62-52 nodig en een omkeerring 52 mm om je 50mm omgekeerd op je 105mm te monteren,
Ik vraag me alleen af hoe ver je dan nog van je onderwerp af kunt blijven.
Ik heb nog nooit een omkeerring nodig gehad om een 50mm lens omgekeerd op een macro 100mm te plaatsen? Maar ik ken de Nikon lenzen dus niet.jvhoof schreef:Je hebt een step down ring 62-52 nodig en een omkeerring 52 mm om je 50mm omgekeerd op je 105mm te monteren,
Ik heb bijv een 58-52 ring. De ring met 58 gaat in de 100mm macro en de 50mm lens met filtermaat 52 gaat dan omgekeerd op de ring. Ik heb dus maar een ring nodig.
Met deze combinatie zit je dus heel erg dicht op je onderwerp; heel veel missers maar ik vind dat dan ook wel weer een uitdaging. Bij een goede foto zie je dan aspecten welke met het blote oog niet waar te nemen zijn.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb dit al eerder aangegeven in een ander draadje , ik doe het dus zo.
hier zie je de 50mm omgekeerd op de 105mm door middel van 2 op elkaar gemonteerde filter ringen.

hier zie je de 50mm omgekeerd op de 105mm door middel van 2 op elkaar gemonteerde filter ringen.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hoge iso bij macro wordt afgeraden ivm detail verlies.
Ik fotografeer veel macro met de 105 mm vr lens op mijn D300 en altijd max iso 200 bij f11/f16 speel veel met lichtbronnen
werkt super!Buiten uit de hand F16 op 125 sec met flitser off the body ook dit geeft hele mooie resultaten.Ik denk dat de D7000
een goede keus is meer detail door meer pix meer vergroting mogelijkheid.
Succes ermee
Ik fotografeer veel macro met de 105 mm vr lens op mijn D300 en altijd max iso 200 bij f11/f16 speel veel met lichtbronnen
werkt super!Buiten uit de hand F16 op 125 sec met flitser off the body ook dit geeft hele mooie resultaten.Ik denk dat de D7000
een goede keus is meer detail door meer pix meer vergroting mogelijkheid.
Succes ermee