Dubbele afdrukken met D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dubbele afdrukken met D90

Bericht door Giso » wo feb 02 2011 7:06 am

Ik heb tijdens mijn safari enkele keren een situatie gehad dat ik na een iets langere tijd van focussen (ontspanknop half ingedrukt), tijdens het afdrukken
een dubbele foto heb gemaakt. Er word dus twee keer afgedrukt wat vergelijkbaar is met de burstfunctie. De camera staat echter ingesteld op "single shot".
Verder heeft het zich alleen voorgedaan in de AF-C stand, maar misschien is dit omdat ik 90% in deze stand gefotografeerd heb. Ik heb geprobeerd om bij thuiskomst de storing
express op te roepen maar dit is helaas nog niet gelukt. Eigenlijk was ik nieuwsgierig of er mensen zijn die hier eerder last van hebben gehad of er van gehoord hebben.
De camera is inmiddels op reis naar Nikon Service Center, maar ik ben bang dat ze daar ook niets vinden.
:(

ps. Verder ben ik dik tevreden over de prestaties van de D90 en vind ik het nog steeds een geweldige camera. Ondanks de concurrentie nog steeds een aanrader.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Dubbele afdrukken met D90

Bericht door JaapV » wo feb 02 2011 11:13 am

Giso schreef:(...)Ik heb geprobeerd om bij thuiskomst de storing express op te roepen (...)
:?: Wat is dat??

Maar, afgezien van het feit dat het natuurlijk niet klopt, wat is het probleem?
Laatst gewijzigd door JaapV op wo feb 02 2011 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 02 2011 11:24 am

Giso schreef:Ik heb tijdens mijn safari enkele keren een situatie gehad dat ik na een iets langere tijd van focussen (ontspanknop half ingedrukt), tijdens het afdrukken
een dubbele foto heb gemaakt. Er word dus twee keer afgedrukt wat vergelijkbaar is met de burstfunctie. De camera staat echter ingesteld op "single shot".
Nou ja, je hoeft op de grens van het drukpunt maar net de vinger op de ontspanknop een fractie losser te laten en het vingerspiertje weer aan te spannen, en je hebt twee opnamen gemaakt. Heb ik ook wel eens in de spanning van het moment.
Juist met de AF-C mode waarbij er geen blokkering is van het ontspannen mocht er niet juist zijn scherp gesteld, kan dit makkelijk voorkomen.

Met bewust uitproberen / uittesten is het zelfs bijna als burstmode toe te passen voor meerdere opnamen achter elkaar.
Er lijkt me weinig aan het handje te zijn dan alleen een "gebruikersfout".
Vriendelijke groet, Léon Obers

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo feb 02 2011 10:21 pm

ja dit is mij ook al een paar keer overkomen
dacht eerst aan een schrijf fout op de kaart ben het toen aan het uitproberen gegaan door dat ik per toe val merkte wat er gebeurde
inderdaad zoals leon het beschrijft zo gaat het inderdaad
probeer het maar eens maar je moet goed op letten anders heb je dit 10keer gedaan en er gaat niks dubbel.
mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za feb 05 2011 10:17 am

Het vermoeden bestaat toch dat er iets met de ontspanknop is, aangezien ik mij achteraf herinnerde dat er
soms ook een vertraging leek te zitten in het afdrukken en dat ik soms redelijk hard moest doordrukken na het focussen.
Die vertraging moet in de AF-C stand niet opyreden omdat de AF inderdaad geen voorwaarde is voor het afdrukken.
Ik heb zelf nog gedacht aan vuiligheid in de ontspanknop, maar de camera is nog maar 5 maanden oud en ik ben er toch echt zuinig op.
Groet Giso

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 05 2011 10:40 am

Maar misschien is dat soms vertraging dan weer te wijten aan de 10% dat je de camera NIET op de AF-C stand hebt staan zoals je in de eerste reactie schreef, en bij een nog niet juist scherp gesteld onderwerp dan blokkering van de ontspanknop plaatsheeft.
Ook dat is een bekend gebruikersfenomeen.

Ik ben benieuwd als de camera terugkomt wat er dan als servicerapport is meegegeven.
Laat je het weten?

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo feb 16 2011 10:05 pm

Ik heb vanmiddag mijn D90 weer kunnen ophalen bij de winkel. Was voor reparatie naar Nikon.
Ben reuze blij dat ik hem weer terug heb. Oh ja, voor alle wijsneuzen, het was geen gebruikerfout, maar toch bedankt voor de reacties.
De heren van Nikon hebben er een compleet nieuwe ontspanknop/aan-uit schakelaar in gemeubeld. Het probleem lijkt nu verholpen.
Groet Giso

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » wo feb 16 2011 11:00 pm

Giso schreef: Oh ja, voor alle wijsneuzen, ...
Dit klinkt niet zo aardig naar de mensen die mee willen denken om je met je probleem te helpen.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do feb 17 2011 11:08 am

Nee maar het is volgens mij ook niet correct om alles maar af te schilderen als gebruikerfout. (lees: beginnerfout)
Ook een nikon kan stuk. Ik stel het zeer op prijs dat mensen mij proberen te helpen met mijn problemen, maar
ik had het idee, aan de hand van de reacties, dat ikzelf achterlijk was.
Groet Giso

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » do feb 17 2011 8:01 pm

hallo ,dan ben ik achterlijk want zo als leon het in zijn bericht schrijft kan het wel .
of mijn knop is ook stuk dan moet hij ook naar beverwijk.
mvgr bert
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do feb 17 2011 9:46 pm

Als jullie het niet erg vinden stop ik met deze discussie. Dit gaat niet meer over camera's of fotografie en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik ben blij dat mijn camera het weer doet. En voor de mensen die zich aangesproken voelen, hierbij wil ik mijn excuses maken voor de onhandige woordkeuze.
Groet Giso

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 17 2011 11:55 pm

Giso schreef:Nee maar het is volgens mij ook niet correct om alles maar af te schilderen als gebruikerfout. (lees: beginnerfout)
Dat het een beginnersfout zou zijn, zijn je eigen woorden, niet de mijne. Het is ook niet denigrerend bedoeld. Het overkomt mensen die al 40 jaar fotograferen. Een gebruikersfout is het meest voor de hand liggend. In de praktijk is misschien wel 99 van de honderd vermeende cameraproblemen terug te voeren tot gebruikersfouten. Er worden nogal eens camera's ter reparatie aangeboden, die helemaal niet stuk zijn. Dat is een algemeen bekend fenomeen. Dus zo vreemd is het niet om eerder in de richting te denken aan een gebruikersfout, dan aan een werkelijk cameraprobleem.
Dan komt het ook geregeld voor dat bij een serviceafdeling een "probleem" helemaal niet te tekkelen of te reproduceren is. Afhankelijk hoe druk het is, en de wind waait op die dag wordt er dan ook wel eens simpelweg een onderdeel vervangen om verzekerd te zijn dat iemand niet met het vermeende probleem terug zal komen. Of men "vertelt" dat een en ander onder garantie is vervangen, terwijl er misschien helemaal niks aan is gedaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat een probleem niet zou voorkomen, en dat een reparatie wel degelijk met reden wordt uitgevoerd. Maar ga er niet zo stellig vanuit dat er slechts één mogelijkheid zou zijn die zijn geldigheid heeft.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”