Flitser schakelt vanzelf naar andere stand
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Flitser schakelt vanzelf naar andere stand
Ik heb een probleem, of misschien eigenlijk meer een vraag.
Ik ben de hele avond al bezig met mijn zelf gemaakte IKEA lichttent (n.a.v. een topic hier over kleine onderwerpen fotograferen) en dat lukt mij
eigenlijk heel behoorlijk durf ik wel met enige arrogantie te zeggen.
Ik werk echter niet met bouwlampen maar met mijn 2 SB-600 flitsers die ik op de "M" stand heb gezet en na wat uittesten en proberen op 1/16 heb staan.
Ik krijg dan rond de F11 mooie belichte resultaten.
Maar, als ik even niets doe, of ik ga even piesen en wil weer verder gaan, hebben de flitsers zich vanzelf weer in TTL mode gezet. Dus moet ik die krengen
weer in de "M" stand zetten en weer instellen op 1/16
Weet iemand of dit normaal is ???? en is dit op te lossen ?????
Ik ben de hele avond al bezig met mijn zelf gemaakte IKEA lichttent (n.a.v. een topic hier over kleine onderwerpen fotograferen) en dat lukt mij
eigenlijk heel behoorlijk durf ik wel met enige arrogantie te zeggen.
Ik werk echter niet met bouwlampen maar met mijn 2 SB-600 flitsers die ik op de "M" stand heb gezet en na wat uittesten en proberen op 1/16 heb staan.
Ik krijg dan rond de F11 mooie belichte resultaten.
Maar, als ik even niets doe, of ik ga even piesen en wil weer verder gaan, hebben de flitsers zich vanzelf weer in TTL mode gezet. Dus moet ik die krengen
weer in de "M" stand zetten en weer instellen op 1/16
Weet iemand of dit normaal is ???? en is dit op te lossen ?????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Flitser schakelt vanzelf naar andere stand
Even niet direct een antwoord. Wel een vraag. Waarom stuur je ze niet via de camera aan?
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Je bedoelt in de TTL mode Patrick ????? Dat heb ik geprobeerd, mijn pixel triggers ondersteunen TTL mode, maar dat werkt niet echt lekker. Heel erg onderbelicht. Ik zal morgen wel even een foto maken van mijn opstelling. Maar in de "M" mode en dan op 1/16 gaat het perfect hoor, wel wat last van wat schaduw, maar dat is nog wel op te lossen denk ik.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nee. Ik bedoel dat als je met twee SB-800's werkt, je ze van afstand kan aansturen. Dat hoeft dus helemaal niet met TTL te zijn. je kan de flitsers elk in een aparte groep zetten en ze apart aansturen. Je kan daarbij ook een vaste waarde kiezen.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Dat doe ik ook Patrick. Ik heb ze beide los van de camera staan en stuur ze aan met mijn triggerset. Maar ik kan natuurlijk eens proberen of ze deze kuren ook vertonen als ik ze via infrarood aan ga sturen. Ga het vanavond eens proberen.
- dboomsma
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Volgens mij kan een SB-600 via de commander modus worden aangestuurd. Je kunt instellen of je 'm via TTL of manueel wilt aansturen. De lichtsterkte kan ook naar believen worden ingesteld, zelfs verdeeld over meerdere groepen zoals Patrick aangeeft. Dit heet het Nikon Creative Lighting System (Nikon CLS), dé reden waarom ik een Nikon heb.
Gr, Doede
Gr, Doede
Website: www.fotodoede.nl
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Dat weet ik natuurlijk wel, maar ik heb nooit zoveel vetrouwen in de infrarood aansturing. Hoewel het in mijn opstelling wel zou moeten lukken. Vanavond een nieuwe uitdaging te gaan dus. Maar afgezien van deze mogelijkheid vraag ik me toch nog steeds af waarom de flitsers zichzelf na een bepalde tijd terugzetten naar de TTL stand.
-
- Moderator
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zou het eens zonder triggers proberen via je camera/CLS. Wellicht wordt het omschakelen naar TTL veroorzaakt door de triggers. Staan die soms op TTL ingesteld?. Overigens werkt M probleemloos (en zonder reset naar TTL) met mijn Phottix Strato triggerset.flippie17 schreef:Dat weet ik natuurlijk wel, maar ik heb nooit zoveel vetrouwen in de infrarood aansturing. Hoewel het in mijn opstelling wel zou moeten lukken. Vanavond een nieuwe uitdaging te gaan dus. Maar afgezien van deze mogelijkheid vraag ik me toch nog steeds af waarom de flitsers zichzelf na een bepalde tijd terugzetten naar de TTL stand.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik werk wel eens met CLS maar heb nog nooit meegemaakt dat mijn SB-600's terugschakelen. Sterker nog, als ik ze een paar weken in de tas heb laten zitten staan ze nog steeds op 'CLS remote/slave' als ik ze aanzet (en ik me maar afvragen waarom hij dan niets doet op de camera...flippie17 schreef:Dat weet ik natuurlijk wel, maar ik heb nooit zoveel vetrouwen in de infrarood aansturing. Hoewel het in mijn opstelling wel zou moeten lukken. Vanavond een nieuwe uitdaging te gaan dus. Maar afgezien van deze mogelijkheid vraag ik me toch nog steeds af waarom de flitsers zichzelf na een bepalde tijd terugzetten naar de TTL stand.

Spul waarmee je foto's maakt...
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Kreeg bezoek en dus geen tijd gehad om te testen. Zaterdag ga ik de "studio" weer in.