Metz 58AF-2 of Nikon SB700
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Metz 58AF-2 of Nikon SB700
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe flitser ter vervanging van mijn oude Metz.
Nu twijfel ik tussen de Metz 58AF-2 en de Nikon SB700.
De Metz lijkt robuuster tov de Nikon.
Maar wellicht sluit de SB700 wat beter aan op de camera. D7000
Wie heeft er ervaringen met 1 van beide flitsers.
mvg
Jan
Ik ben op zoek naar een nieuwe flitser ter vervanging van mijn oude Metz.
Nu twijfel ik tussen de Metz 58AF-2 en de Nikon SB700.
De Metz lijkt robuuster tov de Nikon.
Maar wellicht sluit de SB700 wat beter aan op de camera. D7000
Wie heeft er ervaringen met 1 van beide flitsers.
mvg
Jan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Metz 58AF-2 of Nikon SB700
Ik heb onlangs een prettig geprijsde Metz 58AF-1 gekocht. Vrijwel hetzelfde als de nieuwe versie.
Ik vind mijn Nikon SB-800 toch een stuk overtuigender aanvoelen. En de besturing van de SB's vind ik ook duidelijker, zeker van de nieuwe. Ik zou zeker voor de SB-700 gaan. De reden dat ik de Metz nu heb is echt de prijs. Niet dat ik niet blij ben met de Metz: prachtige flitser van hoge kwaliteit.
Bij de SB ben je trouwens verzekerd van probleemloze aansluiting bij je camera. Dat zal bij de Metz ook wel zo zijn, maar je hebt er dan geen 100% garantie op.
Ik vind mijn Nikon SB-800 toch een stuk overtuigender aanvoelen. En de besturing van de SB's vind ik ook duidelijker, zeker van de nieuwe. Ik zou zeker voor de SB-700 gaan. De reden dat ik de Metz nu heb is echt de prijs. Niet dat ik niet blij ben met de Metz: prachtige flitser van hoge kwaliteit.
Bij de SB ben je trouwens verzekerd van probleemloze aansluiting bij je camera. Dat zal bij de Metz ook wel zo zijn, maar je hebt er dan geen 100% garantie op.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Kan me niet voorstellen dat Metz dit niet garandeerd. Metz is een merk dat al heeeel lang bestaat en 100% compatibel is geweest met de diverse merken. Denk dat ze zichzelf snel uit de markt zouden werken als dit niet zo was.Patrick schreef:Bij de SB ben je trouwens verzekerd van probleemloze aansluiting bij je camera. Dat zal bij de Metz ook wel zo zijn, maar je hebt er dan geen 100% garantie op.

Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Patrick heb jij beperkingen ondervonden bij het gebruik van de Metz flitser?Patrick schreef:Ik heb onlangs een prettig geprijsde Metz 58AF-1 gekocht. Vrijwel hetzelfde als de nieuwe versie.
Blijf het objectief bekijken
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Maar geen garantie. Voor zover ik weet geeft Nikon dit soort informatie niet vrij. Dus is het met reversed-engineering gedaan. Dat zal vast goed gaan, maar geen garanties.Frank R schreef:Kan me niet voorstellen dat Metz dit niet garandeerd. Metz is een merk dat al heeeel lang bestaat en 100% compatibel is geweest met de diverse merken. Denk dat ze zichzelf snel uit de markt zouden werken als dit niet zo was.Patrick schreef:Bij de SB ben je trouwens verzekerd van probleemloze aansluiting bij je camera. Dat zal bij de Metz ook wel zo zijn, maar je hebt er dan geen 100% garantie op.
Wat overigens wel voor de Metz spreekt; er zit een USB ingang op. Daarmee kan je de flitser van een nieuwe firmware voorzien. Dus je zit 99.917% goed schat ik.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Nee, maar ik heb hem net een week of twee en nog niets mee gedaan. Druk geweest de afgelopen tijd. Ik heb er alleen een tijdje mee op de bank zitten pielen. Maar ik verwacht ook geen problemen.George Fennes schreef:Patrick heb jij beperkingen ondervonden bij het gebruik van de Metz flitser?
-
- Forumlid
Ik heb inderdaad even de historie bekeken van de 58AF-1 en daar vind je regelmatig nieuwe firmware voor de diverse nieuwe Nikon Camera's.Patrick schreef: Wat overigens wel voor de Metz spreekt; er zit een USB ingang op. Daarmee kan je de flitser van een nieuwe firmware voorzien. Dus je zit 99.917% goed schat ik.
En ik moet zeggen dat de metalen flitsschoen mij ook aanspreekt. Heel vroeger had ik een 45CT-1 met een SCA kabel. Dat was een geweldige flitser.
Maar ja die was voor op mij Nikon FA.

En de 100% garantie van Nikon, nou daar varen we niet meer blind op. Garantie heb je, maar soms lijkt het wel een gamma reclame "Nee heb je, Ja kun je vergeten" :mrgreen:
Ik neig toch weer naar de Metz kant. Maar slaap er nog een paar nachtjes over.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb nog nooit (??) negatieve reacties gelezen over de flitsers van Nikon. Ja, mensen die klagen dat bepaalde oudere modellen niet meer echt lekker samenwerken met de nieuwste camera's. Maar de flitsers op zich: nee. En ze zijn ook niet extreem duur of zo.JanR schreef:Ik neig toch weer naar de Metz kant. Maar slaap er nog een paar nachtjes over.
Metz 58AF-1 kopen?

-
- Clublid
Als Patrick i.p.v. te zitten pielen met dat ding eens een paar foto's gaat schieten
dan weten wij meer.

-
- Clublid
Nu las ik in de spec. Hij heeft een maximaal richtgetal van 58 bij ISO 100/21º en 105 mm
Ik weet dat Nikon een andere maatstaf heeft m.b.t. het vaststellen van een richtgetal.
Nu de vraag: Wat is het richtgetal van de flitser met de Nikon normen?
Ik weet dat Nikon een andere maatstaf heeft m.b.t. het vaststellen van een richtgetal.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Nou ben ik niet echt een goede tester voor dit soort zaken volgens mij. Ik zou in ieder geval niet teveel op mijn eventuele vergelijking afgaan.George Fennes schreef:Als Patrick i.p.v. te zitten pielen met dat ding eens een paar foto's gaat schietendan weten wij meer.

Maar ik wil best een paar testfoto's schieten met een SB-800 en de Metz 58-AF1 van een bepaalde situatie. Wat zou je willen zien?
Voor een echte test met je toch even verder zoeken. Ik zal de flitser wat vaker in m'n fototas stoppen i.p.v. de Nikon. Hij is wel wat groter dan de Nikon, maar dat zal wel lukken. Wellicht deel ik over een tijdje wel wat ervaringen. Maar ik ga niet zomaar wat toepen zonder enige grond. Logisch.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij bij 35mm. Er staat een tabelletje in de handleiding. In ieder geval zijn de Canon flitsers, die altijd veel krachtiger lijken, niet echt krachtiger. De verschillen zijn niet groot.George Fennes schreef:Nu las ik in de spec. Hij heeft een maximaal richtgetal van 58 bij ISO 100/21º en 105 mm
-
- Forumlid
Nee dat heb ik ook niet maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen en zoals George al schreef Metz bestaat al heel lang.Patrick schreef:Ik heb nog nooit (??) negatieve reacties gelezen over de flitsers van Nikon. Ja, mensen die klagen dat bepaalde oudere modellen niet meer echt lekker samenwerken met de nieuwste camera's. Maar de flitsers op zich: nee. En ze zijn ook niet extreem duur of zo.
En maakt prima flitsers.
Hi hi wil je er nu al weer vanaf, laat maar horenPatrick schreef:Metz 58AF-1 kopen?
Dan ben je toch een super Nikon fan :mrgreen:
Alleen mijn camera en afstandsbediening is van Nikon.
Heb nog wel de Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G op het verlanglijstje staan maar eerst een flitser.
Kies voor nikon, ik heb zelf altijd met metz gewerkt en met de coolpix 5700, later een 5400 een metz gekocht voor digitaal. Later toch weer een spiegelreflex (D70) gekocht. De flitser werkte niet goed. Dat zou bij de metz service wel opgelost worden. Opgestuurd na eerst telefonisch contact. Was best snel terug, maar werkte niet goed. Nog maals contact met metz opgenomen, ze waren heel behulpzaam, maar konden het niet oplossen. Balen € 350,-- voor die flits betaalt en de nodige kosten voor versturen en modifikatie. Nu een nikon flitser (SB600 en SB800) en later een nieuwe body (D80), alles werkt probleemloos.
Herman.
Herman.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Een flitser is een noodzakelijk kwaad liever niet, maar soms onvermijdelijk.
Als het moet dan liefst indirect.
en dat betekend dat er heel vaak veel licht nodig is omdat muren, plafons e.d. licht heel sterk kunnen absorberen.
betekend door ervaring wijs geworden dat een hoog richtgetal heel erg veel kan uitmaken.
de nikon flitsers lijken dan in het nadeel t.o.v. Mertz of Sigma.
ik denk zelf voor een sigma 530 super te gaan.( aanbevolen door mijn foto tijdschrift.)
ken ook iemand die er heel tevreden over is.
hun nieuwe serie gaat voor een richt getal van boven de 60.
hoewel het vloeken is in dit nikon kamp is , daarom tog de vraag wie heeft er ervaring met Sigma flitsers v.a. 500 serie?
gr
Bert Harry
Als het moet dan liefst indirect.
en dat betekend dat er heel vaak veel licht nodig is omdat muren, plafons e.d. licht heel sterk kunnen absorberen.
betekend door ervaring wijs geworden dat een hoog richtgetal heel erg veel kan uitmaken.
de nikon flitsers lijken dan in het nadeel t.o.v. Mertz of Sigma.
ik denk zelf voor een sigma 530 super te gaan.( aanbevolen door mijn foto tijdschrift.)
ken ook iemand die er heel tevreden over is.
hun nieuwe serie gaat voor een richt getal van boven de 60.
hoewel het vloeken is in dit nikon kamp is , daarom tog de vraag wie heeft er ervaring met Sigma flitsers v.a. 500 serie?
gr
Bert Harry