Beste Ncn members.
Ik ben nu al geruim 2 jaar bezig met fotografie.
Ik deed het tot nu toe alleen voor de hobby, vooral portret foto's, natuur en wildlife.
Nu wil ik alleen een keer kijken of het me ook bevalt als fotograaf van bv feestjes bruiloften of recepties.
Nu is de vraag natuurlijk hoe begin je hier mee ik heb nog geen ervaring en als je op internet kijkt vragen de meeste mensen toch wel ervaren fotografen.
Zijn er fotografen waar ik een soort van stage mee kan lopen door bijvoorbeeld eens mee te gaan en te kijken hoe het in zijn werk gaat.
Alvast bedankt Tom Blok.
opdrachten krijgen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: opdrachten krijgen.
Denk je goed genoeg te zijn? Het is een lastige markt. "Iedereen" heeft tegenwoordig een dikke camera of kent iemand die er een heeft. Dat moet je eerst duidelijk hebben voordat je een poging zou moeten wagen naar mijn idee.
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tom, zo lang je het als amateur (bijna) voor niets doet ben je razend populair als fotograaf. Maar wanneer je een redelijk bedrag voor je foto's wilt gaan vragen word je opeens veel minder populair. Wat Patrick zegt is waar.'Iedereen' heeft tegenwoordig wel een camera die er professioneel uit ziet (dat wil nog niet zeggen dat ' ie het ook echt is
en vindt het leuk complimenten te krijgen voor de gratis foto's die iedereen zo graag wil hebben. Maar zo gauw je een tientje voor een foto vraagt (ik noem bewust een veel te laag bedrag) hoor je al heel snel mensen opmerken dat zo'n foto ' toch niks kost'!

Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoi tomblok,
Allereerst moet ik even zeggen dat ik het geheel met mijn voorgangers eens ben.
Dan zie ik dat je eigelijk een richting in wil die redelijk onbekend is voor jou op dit moment.
Wellicht heb je wat info als ik mijn verhaal vertel.
Vorig jaar gaf mijn dochter en schoonzoon aan te gaan trouwen en of ik dan foto's wilde maken.
Je hebt nog niet 123 in de gaten dat dat een pittige klus is.
Maar ik wilde het dolgraag, en dan moet je als de weerlicht aan de gang met informatie binnenhalen, en flink oefenen.
Ook ik was op dat moment pas twee jaar bezig, en had net pas een maand een opzetflitser.
Mijn allereerste oefenklus was, de plaatselijke missverkiezing.
Ik las dat in de plaatselijke krant, en bedacht me geen moment, ik trok de stoute schoenen aan en belde de redactie.
Netjes uitgelegd waarom ik graag wilde oefenen, en er direct bij gezegd dat ze alle foto's kregen, en dat discretie verzekerd was.
Dit concept, de stoute schoenen aan en goed onderbouwd uitleggen waarom je zo graag wil oefenen, was voor mij het juiste recept.
Gaande weg liep ik tegen meerdere evenementen aan,en kon ik naar hartelust oefenen.
Een dansevent, sportgala, carnavalsavond enz kwamen op mijn pad, maar waar ik naar op zoek was, een bruiloft bleef uit.
En dat moet je echt oefenen als je met rust in je lijf je dochters bruiloft goed wil fotograferen, dat kan ik je zeggen.
Tussen de vele trouwsites door, waar je werk van anderen ziet en broodnodige info, kwam er dan uiteindelijk een trouwerij op mijn pad.
Dat kan alleen maar als je er heel veel met andere mensen over praat, althans in mijn geval.
Ik ben nogal op mezelf, en ben niet aangesloten bij een vereniging oid.
Uiteindelijk kwamen er nog 3 (oefen) bruiloften achteraan, zodat ik redelijk vetrouwd was geraakt met wat er van je gevraagd wordt als bruidsfotograaf.
Overigens een superleuke vorm van fotografie.
De feestjes en recepties vond ik eigenlijk een stuk lastiger en minder aantrekkelijk.
Je vliegt op en neer om goede posities in te nemen, en moet allert zijn op wat er allemaal gebeurd rondom je heen.
Maar ja, dat laatste moet je met een trouwerij ook continue.
Dat was het zo'n beetje
De stoute schoenen aan dus, en kijken of je jezelf in de plaatselijke media kunt wurmen.
Van het een komt weer het ander.
Wel incalculeren dat je veel voor nop staat te fotograferen, maar dat moet je er even voor over hebben.
Veel succes
vrgr
Tiny
Allereerst moet ik even zeggen dat ik het geheel met mijn voorgangers eens ben.
Dan zie ik dat je eigelijk een richting in wil die redelijk onbekend is voor jou op dit moment.
Wellicht heb je wat info als ik mijn verhaal vertel.
Vorig jaar gaf mijn dochter en schoonzoon aan te gaan trouwen en of ik dan foto's wilde maken.
Je hebt nog niet 123 in de gaten dat dat een pittige klus is.
Maar ik wilde het dolgraag, en dan moet je als de weerlicht aan de gang met informatie binnenhalen, en flink oefenen.
Ook ik was op dat moment pas twee jaar bezig, en had net pas een maand een opzetflitser.
Mijn allereerste oefenklus was, de plaatselijke missverkiezing.
Ik las dat in de plaatselijke krant, en bedacht me geen moment, ik trok de stoute schoenen aan en belde de redactie.
Netjes uitgelegd waarom ik graag wilde oefenen, en er direct bij gezegd dat ze alle foto's kregen, en dat discretie verzekerd was.
Dit concept, de stoute schoenen aan en goed onderbouwd uitleggen waarom je zo graag wil oefenen, was voor mij het juiste recept.
Gaande weg liep ik tegen meerdere evenementen aan,en kon ik naar hartelust oefenen.
Een dansevent, sportgala, carnavalsavond enz kwamen op mijn pad, maar waar ik naar op zoek was, een bruiloft bleef uit.
En dat moet je echt oefenen als je met rust in je lijf je dochters bruiloft goed wil fotograferen, dat kan ik je zeggen.
Tussen de vele trouwsites door, waar je werk van anderen ziet en broodnodige info, kwam er dan uiteindelijk een trouwerij op mijn pad.
Dat kan alleen maar als je er heel veel met andere mensen over praat, althans in mijn geval.
Ik ben nogal op mezelf, en ben niet aangesloten bij een vereniging oid.
Uiteindelijk kwamen er nog 3 (oefen) bruiloften achteraan, zodat ik redelijk vetrouwd was geraakt met wat er van je gevraagd wordt als bruidsfotograaf.
Overigens een superleuke vorm van fotografie.
De feestjes en recepties vond ik eigenlijk een stuk lastiger en minder aantrekkelijk.
Je vliegt op en neer om goede posities in te nemen, en moet allert zijn op wat er allemaal gebeurd rondom je heen.
Maar ja, dat laatste moet je met een trouwerij ook continue.
Dat was het zo'n beetje

De stoute schoenen aan dus, en kijken of je jezelf in de plaatselijke media kunt wurmen.
Van het een komt weer het ander.
Wel incalculeren dat je veel voor nop staat te fotograferen, maar dat moet je er even voor over hebben.

Veel succes
vrgr
Tiny
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb nu binnenkort een receptie van onze gemeente waar ik met een fotograaf mee mag lopen om te oefenen idd wel gratis
.
hopelijk kom ik hierdoor wat verder.
mijn bedoeling is overigens niet om dit fulltime te gaan doen.
Ik heb nu binnenkort een receptie van onze gemeente waar ik met een fotograaf mee mag lopen om te oefenen idd wel gratis

hopelijk kom ik hierdoor wat verder.
mijn bedoeling is overigens niet om dit fulltime te gaan doen.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com