50mm op mijn D80
50mm op mijn D80
Hoi,
Na een tijd met de kitlens gewerkt te hebben ben ik benieuwd wat een vast brandpunt voor beelden opleverd.
Ik ben druk aan het lezen wat de mensen hier voor elkaar krijgen met een vast brandpunt en ik heb even jullie hulp nodig.
Onderstaand kon ik 2e hands vinden:
nikkor 50mm 1:2,0 ais-MF (teab)
50mm f1.4 Ai (75,-)
50mm F2 MF (45,-)
Of toch maar een 'nieuwere' D lens?
Nikon AF Nikkor 85/1.8D (325,-)
Of gewoon nieuw kopen?
Nikon AF-D 50/1.4 52S (309,-)
Wat wil ik ermee gaan doen?
Binnen: portret en sfeer foto's (feestjes e.d.)
Buiten: allround, omgeving en sfeer impressies
Cropfactor meegenomen werk ik dan met een 75a85mm lens, het verplicht mij beter om te gaan met de camera, ik wil hem gewoon beter leren kennen.
De kitlens 18-135mm F3.5 levert nu al schitterende resultaten, het DOF effect spreekt mij bij het maken nogal aan en wil hier ook graag meer gebruik van kunnen maken.
Is het dan een voordeel om te kiezen voor een F1.4 boven een F2 lens?
Laatste vraag is of het manual scherpstellen voordeliger is dan de AF.
Zoals je leest zit ik even met een aantal vragen, ik weet denk ik wel wat ik wil maar wat voor lens past hier het beste bij?
Wat ik ook zag is dat een 35mm een stuk duurder (2e hands) is dan een 50mm als je dan toch buiten wilt fotograferen is de keuze voor een 50mm (75mm op de D80) dan niet te 'lang' ?
Misschien wil er iemand een link naar voorbeelden posten van genomen foto's met zijn eigen ervaring erbij?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Maikel
Na een tijd met de kitlens gewerkt te hebben ben ik benieuwd wat een vast brandpunt voor beelden opleverd.
Ik ben druk aan het lezen wat de mensen hier voor elkaar krijgen met een vast brandpunt en ik heb even jullie hulp nodig.
Onderstaand kon ik 2e hands vinden:
nikkor 50mm 1:2,0 ais-MF (teab)
50mm f1.4 Ai (75,-)
50mm F2 MF (45,-)
Of toch maar een 'nieuwere' D lens?
Nikon AF Nikkor 85/1.8D (325,-)
Of gewoon nieuw kopen?
Nikon AF-D 50/1.4 52S (309,-)
Wat wil ik ermee gaan doen?
Binnen: portret en sfeer foto's (feestjes e.d.)
Buiten: allround, omgeving en sfeer impressies
Cropfactor meegenomen werk ik dan met een 75a85mm lens, het verplicht mij beter om te gaan met de camera, ik wil hem gewoon beter leren kennen.
De kitlens 18-135mm F3.5 levert nu al schitterende resultaten, het DOF effect spreekt mij bij het maken nogal aan en wil hier ook graag meer gebruik van kunnen maken.
Is het dan een voordeel om te kiezen voor een F1.4 boven een F2 lens?
Laatste vraag is of het manual scherpstellen voordeliger is dan de AF.
Zoals je leest zit ik even met een aantal vragen, ik weet denk ik wel wat ik wil maar wat voor lens past hier het beste bij?
Wat ik ook zag is dat een 35mm een stuk duurder (2e hands) is dan een 50mm als je dan toch buiten wilt fotograferen is de keuze voor een 50mm (75mm op de D80) dan niet te 'lang' ?
Misschien wil er iemand een link naar voorbeelden posten van genomen foto's met zijn eigen ervaring erbij?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Maikel
Hallo Maikel,
Op je D80 passen geen MF (Ai, Ais) lenzen!
Je bent dus aangewezen op AF lenzen.
Een veel gebruikte lens is de Nikkor 50mm f/1.8 AF D. Is vrijwel vergelijkbaar met de 1.4 uitvoering, maar een stuk voordeliger. Bovendien kan deze lens ook heel goed gebruikt worden voor macro-fotografie. En daar is de 1.4 erg slecht in.
Met vr. gr.,
Gerrit
Op je D80 passen geen MF (Ai, Ais) lenzen!
Je bent dus aangewezen op AF lenzen.
Een veel gebruikte lens is de Nikkor 50mm f/1.8 AF D. Is vrijwel vergelijkbaar met de 1.4 uitvoering, maar een stuk voordeliger. Bovendien kan deze lens ook heel goed gebruikt worden voor macro-fotografie. En daar is de 1.4 erg slecht in.
Met vr. gr.,
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op do apr 05 2007 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dank je wel
Bedankt voor jullie info, hiermee kan ik wat mee.
Geen 2e handsje kopen want die passen niet, en de website van Robin heb ik goed kunnen gebruiken
dank jullie wel
maikel
Geen 2e handsje kopen want die passen niet, en de website van Robin heb ik goed kunnen gebruiken
dank jullie wel
maikel
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Primes
Hallo Rustig,
Je bent op zoek naar vaste brandpuntafstand lenzen.
Met de 50mm kan je portretten maken, maar wil je alleen het hoofd portretteren zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar de 85mm.
Je wilde ook op feestjes fotograferen, dan is waarschijnlijk de 50mm inderdaad te lang, dan zou een 24mm of 28mm eerder in aanmerking komen vanwege de iets grotere beeldhoek.
Maar of de 50mm voor buiten te lang is, hangt natuurlijk helemaal af van wat je wilt fotograferen.
Als je vlak voor een gebouw staat en je wil dat hele gebouw erop krijgen, kan je het wel schudden, dan moet je naar echt een groothoek toe, van misschien wel minder dan 20mm.
Maar je zegt dat je met de kitlens heb gefotografeerd, dat zal dan de 18-70mm of de 18-135mm zijn.
Maar dan kan je heel mooi zien met je kitlens wat je beeldhoek met 18 of 50 of 70mm is en kan je voor jezelf toch al een beetje bepalen welk brandpuntafstand voor jou het beste is.
Succes met je zoektocht.
Groetjes George
Je bent op zoek naar vaste brandpuntafstand lenzen.
Met de 50mm kan je portretten maken, maar wil je alleen het hoofd portretteren zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar de 85mm.
Je wilde ook op feestjes fotograferen, dan is waarschijnlijk de 50mm inderdaad te lang, dan zou een 24mm of 28mm eerder in aanmerking komen vanwege de iets grotere beeldhoek.
Maar of de 50mm voor buiten te lang is, hangt natuurlijk helemaal af van wat je wilt fotograferen.
Als je vlak voor een gebouw staat en je wil dat hele gebouw erop krijgen, kan je het wel schudden, dan moet je naar echt een groothoek toe, van misschien wel minder dan 20mm.
Maar je zegt dat je met de kitlens heb gefotografeerd, dat zal dan de 18-70mm of de 18-135mm zijn.
Maar dan kan je heel mooi zien met je kitlens wat je beeldhoek met 18 of 50 of 70mm is en kan je voor jezelf toch al een beetje bepalen welk brandpuntafstand voor jou het beste is.
Succes met je zoektocht.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Al de door jouw genoemde objectieven passen op een D80. Je moet alleen manueel werken. De automatische lichtmeter werkt niet, maar de lichtmeter op het schermpje wel. Objectieven van voor 1977 niet gebruiken.
Voor ruim 100 Euro heb je een nieuwe 1,8 50 mm AF-D.
Een prime is gemakkelijk om te leren fotograferen. Met de 50 heb je altijd een betere kwaliteit dan met een zoom. En omdat je niet hoeft te zoomen, vervallen alle andere variaties.
Je hebt maar één beeldhoek en één perspectief, voordat je daar aan gewend bent, met de variaties in afstand en diafragma, ben je al een poos verder.
objectief advies
Voor ruim 100 Euro heb je een nieuwe 1,8 50 mm AF-D.
Een prime is gemakkelijk om te leren fotograferen. Met de 50 heb je altijd een betere kwaliteit dan met een zoom. En omdat je niet hoeft te zoomen, vervallen alle andere variaties.
Je hebt maar één beeldhoek en één perspectief, voordat je daar aan gewend bent, met de variaties in afstand en diafragma, ben je al een poos verder.
objectief advies
Leuke site, ik heb hem meteen opgeslagen bij mijn favorieten.Robin schreef:Hoi Maikel,
ik ben vorige week pas overgestapt van compact naar spiegel reflex, dus kan je vragen helaas niet beantwoorden. Gelukkig genoeg anderen die dit wel kunnen op dit forum![]()
Kan je wel helpen aan voorbeeld foto's:
http://www.pixel-peeper.com/lenses/
Is mij erg behulpzaam geweest om een beter inzicht te krijgen in wat voor soort foto's je met welke lens maakt. Ook erg makkelijk dat je bij advanced search je eigen camera kunt selecteren.
Succes
Robin