Hallo,
Bedankt voor jullie commentaar

De foto's zijn voor mij inderdaad op het randje van het toelaatbare en dan kom je inderdaad al vlug in het gebied van wie wat mooi vindt.
Toch had ik ondanks het af en toe gebrek aan licht of een teveel aan licht te maken met bijzonder gevarieerde kamers die veelal, drukke behangmotieven hadden, of wisselende kleuren. Rode, blauwe kamers afgewisseld met een bloemetjesmotief behang. In principe iets om gek van te worden.
Foto 1 is inderdaad iets verder en bewust doorgetrokken. Daar moet ik de anti HDR liefhebbers gelijk in geven
Foto 2 was een ontzettend donkere ruimte. De kaarsen zorgde hier voor het licht wat ik nodig had.
Foto 3 is een grensgeval van realistisch/surrealistich, toch had ik hier te maken met goed licht en persoonlijk neig ik het meeste naar realistisch. De zwarte vlekken op de muren, dat is schimmel!!!
Foto 4 deze gang was paars, aan de kant van waar uit ik de opname heb genomen was het weer donker, de ramen bij de trap zorgde voor het weinige licht in de gang. Dit was een lastige foto om de witbalans in orde te krijgen (zelfs naderhand in Capturen NX nog mee gestoeid). In mijn ogen is dit ook een realistische foto.
Foto 5 is HDR, maar absoluut realistisch, zeg maar What You See Is What You Get. Klinkt vreemd maar ik kan er echt niets anders van maken
Op de vraag of ik er wel HDR van had moeten maken. Ik weet het niet, ik heb zwart/wit, sepia geprobeerd, maar dat werd het hem niet voor mijn gevoel en zijn ook in de prullenbak verdwenen. Nu had ik kunnen kiezen om de gewone opnames te gebruiken, maar hier ontbrak voor mij toch de sfeer in de foto's zoals ik geprobeerd heb om die nu neer te zetten. In mijn ogen was de HDR variant op dit moment de beste optie, hetzij ik zelf er ook niet op en top tevreden over ben.