Zwarte foto's met de D100

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Ray

Zwarte foto's met de D100

Bericht door Ray » di feb 08 2011 8:44 am

Gisteren heb ik in Amsterdam heerlijk foto's gemaakt en alles verliep goed, ik kwam thuis en ik wou nog even me dochter vastleggen maar helaas dat ging even niet door. Ik kwam erachter dat m'n camera alleen nog maar zwarte foto's maakte weet iemand misschien hoe dit in eens kan gebeuren??
Ik heb de foto maar even geupload voor de mensen die eerst even de exif gegevens willen lezen.
Zie: http://newsbee.nl/black.JPG

Wie oh wie kan mij helpen met dit probleem???

Daniël

Re: Zwarte foto's met de D100

Bericht door Daniël » di feb 08 2011 9:13 am

Zat de dop er nog op :lol: :wink2:

Ik denk dat je sensor kapot is.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 08 2011 9:57 am

Ik heb even naar je instellingen gekeken:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... /black.JPG

Ik zie niets bijzonders. Kan je een reset van je camera doen? Ik ken de D100 niet, maar even in de handleiding zoeken lijkt me.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ray

Bericht door Ray » di feb 08 2011 10:47 am

@Daniel Was het maar zo dat het dopje er nog op zat...
En hoe kan ik checken of de sensor defect is??

@Patrick De camera is al gerest en dat helpt helaas niet

AdvdN

Bericht door AdvdN » di feb 08 2011 11:24 am

Mijn vorige camera, een Minolta Dynax 5D, had dit euvel ook. Bij deze camera bleek het een softwarematig euvel te zijn, waar voor het opgestuurd diende te worden. Dat dan weer gratis werd gerepareerd.

Mvrgr.,

Ad

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di feb 08 2011 11:54 pm

Ray schreef: @Patrick De camera is al gereset en dat helpt helaas niet
Ook Hans Braakman's "harde reset", d.w.z. een minuut lang de accu eruit laten?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Daniël

Bericht door Daniël » wo feb 09 2011 8:19 am

Ray schreef:@Daniel Was het maar zo dat het dopje er nog op zat...
En hoe kan ik checken of de sensor defect is??
Nu weet ik niet of de digitale camera's nog foto's kunnen nemen terwijl er geen lens op zit.
Bij mijn oude analoge F-601 kon het wel.
Dan kon je zien of de spiegel en sluiter nog bewogen.

Maar ik ben bang voor je dat je D100 overleden is als de reset opties zoals hier aangegeven niet werken. De camera is te oud om te laten repareren. Economisch total loss.

Zou maar alvast gaan kijken naar een vervangend model. Deze is mooi voor in de kast als aandenken van alle mooie tijden :wink2:

george013

Bericht door george013 » wo feb 09 2011 9:12 am

Heb je al een andere kaart geprobeerd?
Weet niet of de direkte weergave vanuit de camara-geheugen plaats vindt of vanaf de kaart.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 09 2011 10:04 am

Met kaartje eruit, heb je in ieder geval geen mogelijkheid dat beelden vanaf het kaartje worden bekeken.
Dan zie je beelden "in demo" mode vanuit de buffer van de camera. Zet je de camera uit, zijn de beelden weg.
Of je zonder kaartje opnamen kunt maken is afhankelijk van persoonlijke instellingen. Een zgn. sluiter blokkering.
"Disable Shutter if no CF card". Zie eigen instellingen, bij optie 2: "No CF Card" ON / OFF.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ray

Bericht door Ray » wo feb 09 2011 7:45 pm

DE CF is het ook niet heb een andere erin gehad en het was dezelfde foute zwarte foto wat eruit kwam..
Harde reboot ook maar nog eens geprobeert maar ook dit was niet de fout..

Iemand anders nog suggesties?

george013

Bericht door george013 » wo feb 09 2011 8:02 pm

De camera wil de foto maken. Je exif-gegevens zien er normaal uit. Terwijl ik dit schrijf besef ik me nu dat de exifgegevens wel weggeschreven zijn.
Probeer eens de sensor te reinigen. Niet dat deze vuil is, maar in deze procedure moet het gordijn open gaan. Niet dat je er veel wijzer van wordt, maar je wilt het weten.
Anders wordt het behalve een stukke camera ook een stukke spaarvarken.
Succes
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 09 2011 8:59 pm

Een goede tip / gedachte George.
Lens van de body, in de mode zetten om sensor schoon te maken, afdrukken, dan klapt de spiegel op en dan zou normaal gesproken de sluiter moeten opengaan.
Als de sluiter bij die procedure niet open gaat, weet je dan dat er iets met de sluiter aan de hand is.
Gaat die wel open, kun je nog simpelweg in een manuele opname-mode met een vrij langzame sluitertijd van bijvoorbeeld 1 seconde, met de lens eraf kijken of in dat geval de spiegel opklapt, sluiter nog open en dicht gaat. Gaat dan de sluiter ook niet open, is de sluiter echt kaduuk.

Gaat in beide gevallen de sluiter wel gewoon open, ligt het probleem van zwarte opnamen elektronisch.
Maar ja, in beide gevallen is het waarschijnlijk niet de moeite waard de camera te laten repareren.

george013

Bericht door george013 » wo feb 09 2011 9:05 pm

Dank je wel meester.
George

Ray

Bericht door Ray » do feb 10 2011 10:54 am

De sensor is gewoon zichtbaar als ik me camera instel op BULB en ik hou de knop ingedrukt dus de fout zit hem niet in de sluiter...
Ik denk toch dat de sensor defect is reparatie denk ik niet meer te kunnen doen want dat is de D100 niet meer waard..

Op naar de volgende nikon dan maar... Als iemand nog een ingeving heeft hoor ik dat natuurlijk graag!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 10 2011 11:22 am

Ray schreef:Als iemand nog een ingeving heeft hoor ik dat natuurlijk graag!!
Met een USB-kabel de camera aan de PC sluiten en met Camera Control Pro rechtstreeks "tethered" je opnamen naar PC sturen.
Dat gaat helemaal buiten de cardreader in de camera om.

Als dat wel werkt, weet je dat het probleem zich afspeelt in de wijze waarop data naar de geheugenkaart wordt weggeschreven.
Als het tethered ook zwarte beelden oplevert, zit het probleem dieper in de elektronica reeds ervoor.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”